name | autoweek.cz

Volkswagen Jetta - další pokus

Volkswagen Jetta - další pokus

18.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Za zvuků mexické hudební skupiny uvedla společnost IVG ve své reprezentativní prodejně v Nových Butovicích na český trh šestou generaci sedanu Volkswagen Jetta. Mexická hudba proto, že se tento vůz vyrábí v mexické Pueble.

Model Jetta Volkswagen poprvé uvedl na trh v roce 1979 jako tříprostorový derivát modelu Golf. Stejně tak tomu bylo i v případě II. generace, představené v roce 1984. Obě se dokonce prodávaly i se dvoudveřovou karoserií. Teprve v roce 1991 přišla snaha odlišit se více od Golfu, což bylo doprovázeno i změnou jména na Vento. Další, ještě radikálnější posun se svébytnějším stylem a luxusnější výbavou, přišel pod jménem Bora roku 1998. V roce 2005 nastoupila V. generace se zcela odlišným designem od Golfu V. doprovázená návratem k původnímu označení Jetta, používaným bez přerušení v USA, kde je tento vůz dlouhodobě velmi oblíbený. Za 31 let se po celém světě prodalo neméně než 9,6 milionu kusů této modelové řady.

Nová Jetta VI. generace se délkou 4,64 m řadí mezi modely Golf (4,20 m) a Passat (4,77 m). Jetta ještě nikdy nebyla tak velká, přičemž díky prodlouženému rozvoru 2,65 m poskytuje větší prostor především na zadních sedadlech. Svým sportovnějším designem a vyšší úrovní výbavy se snaží distancovat od příbuzenství s modelem Golf s cílem zaujmout samostatné postavení jako se to podařilo například modelům Eos nebo Tiguan. Podobně jako interně se Jetta snaží vymezit i vůči svým konkurentům od jiných značek. Mimo jiné i tím, že se jedná o nejdelší sedan ve své kategorii.

Ve Spojených státech je Jetta nejen nejoblíbenějším Volkswagenem, ale i nejprodávanějším evropským vozem. U Volkswagenu věří, že nová generace Jetty má díky koncepci karoserie, designu a techniky potenciál dosahovat v Evropě podobných úspěchů jako v USA. Jenže je třeba připomenout, že Volkswagenu se dlouhodobě nedaří prosadit se podobným způsobem s modelem Passat, jenž v Evropě naopak kraluje střední třídě.

V západní Evropě dosahují sedany mezi kompaktními vozy podílu kolem 20 %, ale trend je rostoucí, přičemž ve středomořských zemích se prodávají mnohem lépe než třeba v Německu či Francii. Volkswagen se proto rozhodl vytvořit větší a komfortnější Jettu schopnou vzbudit zájem nových kupujících, kteří by chtěli větší a kvalitnější sedan. Nová Jetta je pro evropské trhy mnohem lépe uzpůsobena tak, aby plně vyhovovala požadavkům místních zákazníků. Tomu odpovídají i optimalizované pohonné jednotky s vyššími výkony a lepší hospodárností provozu.

Design využívající stylistické prvky, které charakterizují všechny nové vozy Volkswagen, byl koncipován šéfdesignérem koncernu Volkswagen Walterem de Silvou a vedoucím designu značky Volkswagen Klausem Bischoffem. Na rozdíl od vnější stylizace interiér příbuznost s Golfem nepopírá. Zásadně se ale odlišuje větším vnitřním prostorem.

Podvozek je obdobný jako u modelu Golf - na bázi modulové platformy A5 (PQ35). Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách typu McPherson, vzadu je víceprvková náprava.

Zavazadlový prostor o objemu 510 l lze otevřít zevnitř prostřednictvím dálkového odjišťování, zvenku nebo pomocí sériově dodávaného dálkového ovládání centrálního zamykání.

Jetta se nabízí s motory TSI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem. U verze 1,4 TSI Twincharger (bude se dodávat od léta) je přeplňování turbodmychadlem a mechanicky poháněným dmychadlem. V nabídce jsou i turbodiesely TDI s přímým vstřikováním Common Rail. Nejméně výkonné motory lze objednat i v úsporné verzi BlueMotion Technology se systémem Start-Stop, rekuperací energie při brzdění a pneumatikami se sníženým valivým odporem. K dispozici jsou i šestirychlostní a sedmirychlostní dvouspojková převodovka DSG.

Příchod nové generace modelu Jetta doprovází radikální posun cenové strategie snížením základní ceny na 399 900 Kč při zachování vysoké úrovně výbavy. Současně se zjednodušila nabídka výbav, které jsou nyní lépe strukturované a přehlednější. Na českém trhu to znamená dvě základní úrovně se dvěma doplňujícími sadami výbav. Cíl je přitom jasný - oslovit v mnohem větší míře než dosud firemní klientelu. Tomu by měly dopomoci parametry blízké Passatu ovšem za cenu, která by mohla oslovit nové zákazníky.

Základní úroveň výbavy Trendline zahrnuje mj. šest airbagů (čelní pro řidiče a spolujezdce, boční vpředu a okenní airbagy vpředu a vzadu, na přání lze doplnit boční vzadu), audiosystém RCD 310 s dvojitým tunerem a osmi reproduktory, přední opěrky hlavy se speciální ochranou proti hyperflexi krční páteře, asistent pro rozjezd do kopce a ESP. Komfort zvyšuje mj. klimatizace Climatic, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken všech dveří, ukazatel vnější teploty s výstrahou před rizikem námrazy a palubní počítač.

Nová Jetta se už objevila v prodejnách.