name | autoweek.cz

Volkswagen má opravdu velký průšvih

Volkswagen má opravdu velký průšvih

22.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Skandál s cíleným zkreslováním výsledků měření emisí při testech v USA se pro Volkswagen rozrůstá do katastrofálních rozměrů. Volkswagen i celý německý automobilový průmysl se dostává pod tlak také v Evropě. Ve Spojených státech hrozí představitelům VW trestní stíhání.
Americká agentura pro životní prostředí EPA zjistila, že v řídicích jednotkách čtyřválcových turbodieselů Volkswagen a Audi je od roku 2009 nainstalováno software, který sofistikovaně detekuje předepsaný měřicí cyklus. Při standardizovaném měření software upraví chod motoru tak, že splní emisní limity NOx, ale za normálního provozu jsou skutečné emise NOx 10x až 40x vyšší. Aféra se týká 482 000 vozů včetně nejprodávanějšího modelu Volkswagenu v USA Jetta a dále Golfu, Beetlu, Passatu a Audi A3. Podle představitelky EPA Cynthie Gilesové je takové jednání nejen ilegální, ale znamená otevřené ohrožení zdraví občanů Spojených států.
 
Katastrofa v USA

Jak jsme již uvedli, Volkswagenu za to hrozí pokuta, která může teoreticky dosáhnout až výše 18 miliard dolarů. Skutečná výše pokuty bude nepochybně mnohem nižší, nicméně se bude pohybovat v řádu miliard dolarů.
 
Ukazuje se ale, že to není zdaleka tím největším problémem Volkswagenu. Volkswagenu se v USA dlouhodobě nedaří tak, jak by potřeboval. Volkswagen ve svém úsilí stát se největším výrobcem automobilů na světě potřebuje posílit své postavení v USA. Proti asijské konkurenci se snaží prosazovat především důrazem na ochranu životního prostředí. Důležitou součástí této strategie je Clean Diesel - použití úsporných nízkoemisních vznětových motorů, které jsou odpovědí na hybridní pohony používané japonskými automobilkami. Strategie Clean Diesel mu měla dopomoci zvýšit tam prodej z loňských 238 000 vozů značky Volkswagen resp. 405 400 vozů všech koncernových značek na 800 000 koncernových aut v roce 2018.
 
Při současném těžkém poškození image značky to ale bude velmi obtížné. Volkswagen už ohlásil zastavení prodeje všech modelů používajících motor 2,0 TDI. V souvislosti s tím se ale osvětluje skutečnost, že tyto vozy jsou bez oficiálního udání důvodu zadržovány v přístavu už od července, což delší dobu vyvolává velkou nervozitu amerických prodejců Volkswagenu.
 
Winterkorn pod tlakem
„Vyšetření těchto událostí má pro mne osobně nejvyšší prioritu. S americkými úřady těsně spolupracujeme na transparentním objasnění všech skutečností,“ tvrdí koncernový šéf Martin Winterkorn. Jenže jako předseda představenstva právě on nese přímou odpovědnost za to, že vývojové oddělení Volkswagenu pracovalo na úmyslném podvedení amerických úřadů.
 
Uznávaný expert na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer z university Duisburg-Essen už otevřeně vyzval Winterkorna k odstoupení: „Po něčem takovém by žádný politik nemohl zůstat ve svém úřadu.“
 
Členové představenstva i představitelé odborů nicméně Winterkornovi jednoznačně vyslovují podporu - minimálně do doby, než se vše plně vyšetří. Více v tomto ohledu bude jasno v pátek po mimořádném zasedání koncernového vedení. Winterkornovi má být v pátek prodloužena smlouva jako předsedovi představenstva o další tři roky. Nyní ale bude čelit tlaku akcionářů, protože hodnota akcií Volkswagenu v pondělí na burze ve Frankfurtu poklesla až o 22 %, což pro akcionáře znamená ztrátu 16 miliard eur.
 
Vedení Volkswagenu bude čelit i mnoha žalobám ze strany investorů, environmentálních organizací ale i majitelů automobilů, které nyní zcela ztratily zůstatkovou hodnotu. Jenom odškodnění investorům by mohlo podle Automotive News Europe přijít Volkswagen na víc, než pokuta od EPA.
 
Vážný dopad na celý německý automobilový průmysl
Aféra poškodila nejen Volkswagen, ale znamená velký problém pro celý německý automobilový průmysl. Představitelé Daimleru i BMW tvrdí, že nic podobného v jejich vozech není. V USA už nicméně EPA oznámila, že se podrobně podívá i na vozy dalších výrobců poháněných turbodiesely, což znamená především právě německé značky.
 
Ať už ale šetření dopadne jakkoliv, rozsáhlé investice německých automobilek do vznětových motorů přijdou zřejmě nazmar. Řadu let se snažily prolomit nedůvěru Američanů a pracovaly na zlepšení pověsti vznětových motorů. Nyní je v očích amerických zákazníků tento druh pohonné jednotky pro osobní auta znovu nepřijatelný.
 
Týká se to i Evropy?
Otevřenou otázkou nyní je, zda se podobné ilegální triky používají i v Evropě, protože princip měření je prakticky stejný - liší se jen sledované maximální hodnoty jednotlivých škodlivých látek ve výfukových plynech. Evropská komise si proto už pozvala představitele Volkswagenu k vysvětlení všech okolností a současně si od amerických úřadů vyžádala patřičné podklady z jejich šetření.
 
Celkem podle očekávání vyzval k prošetření skandálu na úrovni EU francouzský ministr dopravy Michel Sapin. Poškození pověsti vznětových motorů v očích zákazníků by totiž velmi vážně zasáhlo i všechny francouzské značky, pro které má tento druh pohonné jednotky především v Evropě klíčový význam.
 
Také spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt oznámil, že vozy koncernu Volkswagen poháněné vznětovými motory budou prověřeny z hlediska emisí NOx, aby se zjistilo, zda se při měření emisí v Německu také nepoužívá ilegální software pro ovlivnění výsledků.
 
Ferdinand Dudenhöffer je v tomto ohledu nekompromisní, když pro magazín Automobilwoche prohlásil:  „Je zřejmé, že kromě Volkswagenu také ostatní výrobci manipulují s měřením emisí, a to i v Evropě. Evropská komise a spolková vláda nyní musí velmi rychle reagovat."
 
Konec motorové nafty v Německu?
Ke slyšení se tak dostává výzva německé organizace pro ochranu životního prostředí DUH (Deutsche Umwelthilfe), která dlouhodobě usiluje o zákaz používání vznětových motorů v Německu. DUH požaduje, aby během roku 2016 vozy jezdící na naftu zcela zmizely z německých silnic a dálnic. V Německu je vznětovými motory poháněno 31 % všech vozidel - celkem okolo 13,8 milionu aut.