name | autoweek.cz

Volkswagen opraví 11 milionů aut - AKTUALIZOVÁNO

Volkswagen opraví 11 milionů aut - AKTUALIZOVÁNO

23.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Malér Volkswagenu se softwarem ilegálně manipulujícím výsledky měření emisí narůstá. Koncernové vedení oznámilo, že vyčleňuje 6,5 miliardy eur na odstranění nesrovnalostí softwaru u 11 milionů vozidel po celém světě. Skandál se tak už týká i Evropy a vozů Škoda.
Až dosud měl Volkswagen na krku aféru týkající se 482 000 automobilů s motorem 2,0 TDI EA189 prodaných v letech 2009 až 2015 ve Spojených státech. U těchto aut americká agentura pro životní prostředí EPA zjistila použití ilegálního software, které cíleně falšovalo výsledky předepsaného měření emisí NOx. V reálném provozu tyto motory pracovaly v jiném režimu s lepšími dynamickými parametry ale také s emisemi NOx 10x až 40x vyššími než je v USA povoleno.
 
Dosud se jen spekulovalo o tom, zda se toto nebo podobné falšování měření emisí týká také vozů prodávaných v Evropě. Nyní koncern Volkswagen oznámil, že vyčleňuje 6,5 miliardy eur na prověření a případné odstranění nesrovnalostí v softwaru u 11 milionu vozidel prodávaných po celém světě. Z toho vyplývá, že jde o automobily všech koncernových značek, včetně vozů Škoda. Až po tomto prověření se ukáže, kterých a kolika aut se může týkat případná svolávací akce, zda se bude týkat i vozů Škoda a zda budou osloveni i majitelé těchto automobilů v České republice.
 
Oficiální zpráva Volkswagenu uvádí, že se usilovně pracuje na objasnění všech nesrovnalostí týkajících se konkrétního software používaného v zážehových motorech.
 
Volkswagen tak reaguje na sílící tlak z dalších zemí. Po zveřejnění informace EPA v USA požadovala prověření vozů koncernu Volkswagen se vznětovými motory také Jižní Korea, Itálie a Francie. K tomu se připojilo i německé ministerstvo dopravy. Celá aféra tak postupně získává politický rozměr.
 
Aféra Volkswagenu má katastrofální dopad i na další evropské automobilky sázející na vznětové motory. Akcie Daimleru poklesly o 5,8 %, BMW o 5,2 %, PSA Peugeot Citroën o 8 % a Renaultu o 7 % a Fiatu o 6 %. Propad Volkswagenu samozřejmě znamená i dramatický pokles indexu DAX.

Podle agentury Bloomberg už bylo v důsledku aféry rozhodnuto o výměně nejvyššího představitele koncernu Volkswagen. Martina Winterkorna má při pátečním jednání dozorčí rady a představenstva koncernu nahradit dosavadní generální ředitel Porsche Matthias Müller. Paradoxní je, že tento pátek měla být Winterkornovi prodloužena smllouva o další tři roky. Vedení Volkswagenu posléze tuto informaci popřelo a Winterkorn vyjádřil odhodlání ve funkci setvrat.