name | autoweek.cz

Volkswagen vstupuje do věku elektromobility

Volkswagen vstupuje do věku elektromobility

16.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výroční konference koncernu Volkswagen a jeho německých značek se nesly ve znamení spokojenosti s hospodařením během roku 2017. Důležitým důsledkem jejich ziskovosti je vytvoření prostředků na investice do vývoje nových technologií, především elektromobility.
Koncern Volkswagen si vytvořil plán vývoje pro další roky Together - Strategy 2025. Jeho klíčovou součástí je program rozvoje elektromobility Roadmap E. Ten vychází z toho, že už brzy nebude možné splnit požadavky EU na flotilovou spotřebu bez toho, aby významný podíl v nabídce nehrála vozidla s nulovými emisemi v místě provozu, tedy elektromobily. Součástí plánu Strategy 2025 je i další vývoj spalovacích motorů včetně vznětových. Na to, co to v podání koncernu VW znamená, se podíváme podrobněji v samostatném materiálu.
 
V rámci programu Roadmap E chce koncern Volkswagen do roku 2025 dosáhnout roční produkci tří milionů vozidel s elektrickým pohonem a akumulátory, což bude 25 % celkové produkce. Skupina Volkswagen proto pracuje na vývoji 80 vozidel s elektrickým pohonem, z čehož bude 50 s akumulátory. Do roku 2030 už by to mělo být dokonce 300 modelů, přičemž každý vyráběný model bude mít nejméně jednu elektrifikovanou variantu.
 
Skutečný útok přijde z Bruselu: Audi e-tron
V současné době má koncern v nabídce osm modelů s elektrickým pohonem včetně plug-in hybridů. V průběhu roku 2018 se k nim přidá dalších devět, přičemž tři budou mít čistě elektrický pohon. Jedním z nich bude první vzešlý ze spolupráce s čínskou společností JAC.
 
Klíčový model se představí v létě - Audi e-tron, který se začne vyrábět v Bruselu a slibuje dojezd 500 km. Už v roce 2019 přijdou další dva zásadní modely Porsche Mission E a první z modelové řady Volkswagen I. D. Pak budou následovat další premiéry každý měsíc se 25 elektromobily a 24 plug-in hybridy, takže koncern VW bude mít nejširší modelovou nabídku vozidel s elektrickým pohonem.
 
Centrem elektromobility bude Cvikov
Součástí Roadmap 2025 je také vybudování výrobního zázemí. V současné době se elektromobily s akumulátory vyrábějí ve třech závodech (Bratislava, Drážďany a Wolfsburg). Ještě do léta se zvýší produkce modelu e-Golf v továrně v Drážďanech ze současných 120 na 160 denně. Rychle se budou přidávat další provozy, až jich bude v roce 2022 po celém světě 16.
 
Už letos se přidá Brusel a v roce 2019 se i závod Porsche v Zuffenhausenu. V roce 2020 se připojí Mladá Boleslav, Cvikov, Hannover,  Neckarsulm a tři v Číně. Do roku 2022 to budou ještě v Evropě polská Wrzesnia, v USA Chattanooga a další dva závody v Číně.
 
Klíčovou roli při tom bude hrát závod ve Cvikově. Bývalé rodiště Trabantů se od roku 2019 stane hlavním výrobním zázemím pro produkci vozidel s platformou MEB a největším centrem pro elektromobilitu v Evropě. Od roku 2020 by odsud mělo vyjíždět 1500 Volkswagenů I.D. a I.D. Crozz denně a vyrábět se zde budou i vozy značek Audi a Seat.
 
Zajímavé je, že mezi „vyvolenými“ není žádný závod ve Španělsku. Matthias Müller to vysvětlil tím, že španělská vláda nepodporuje elektromobilitu. Přitom vládní podpora elektromobility není v České republice, na Slovensku ani v Polsku, a přesto se tam elektromobily vyrábět budou. Je jasné, že Müller vládní podporou myslel něco jiného, než pomoc při jejich uvádění do provozu.
 
Klíčovým prvkem platforma MEB
Velkou podporou vývoje nových elektromobilů přinese speciální platforma MEB. Pro konstruktéry i designéry se díky ní otevírají zcela nové možnosti také pro vnější podobu vozidel i jejich interiér. U Volkswagenu jsou přesvědčení, že i při rozšiřování nových služeb mobility bude mnoho lidí chtít vlastnit vozidlo, a proto bude důležité, aby elektromobily neměly podobu „identických plechovek“.
 
Bez akumulátorů to nejde
Součástí projektu je i vlastní výroba akumulátorů v Salzgitteru. Tam už se připravuje výrobní zařízení, aby v roce 2019 mohla začít pilotní výroba. Jen vozy na bázi platformy MEB budou v roce 2025 vyžadovat akumulátory s kapacitou 150 GWh. Pro jejich získání koncern počítá s mamutími investicemi ve výši 50 miliard eur! Další dodavatele akumulátorů hledá v Číně i ve Spojených státech.
 
Vývojáři Volkswagenu současně pracují na vývoji nové generace lithio-ionových akumulátorů, které od roku 2021-2022 přinesou významné snížení kapacity a současně sníží potřebu kobaltu. Při dotazu z pléna koncernový šéf Matthias Müller pouze jedinkrát vypadl z pozitivní role, když se jej německý novinář zeptal, zda mu nevadí, že se kobalt pro akumulátory elektromobilů těží s využitím dětské práce. Müller jej ujistil, že koncern dodržuje své etické zásady a všichni dodavatelé se zaručili, že tento etický kodex také dodržují. Jenže zavíráním očí tento problém nezmizí (což samozřejmě platí i o mobilních telefonech a všech dalších mobilních zařízeních s Li-Ion akumulátory).
 
Nová generace změní přístup zákazníků
Koncernový šéf Matthias Müller připouští, že zatím jsou prodejní výsledky vozidel s elektrickým pohonem jen malé a na jejich prodeji se nedá vydělat. To platí i o Číně, kde je objem prodeje elektromobilů kvůli legislativě zdaleka největší. Pro Volkswagen je nicméně důležité zaujmout dobrou startovní pozici až zákazníci objeví přednosti tohoto způsobu dopravy.
 
Podle šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse u připravovaných vozů I.D. bude cena srovnatelná s turbodiesely a díky nižším provozním nákladům se stanou pro zákazníky přitažlivými. Cílem Volkswagenu je učinit elektromobilitu co nejjednodušší, nejpohodlnější a přitom co nejčistší - podle  Diesse rozšiřování elektromobilů v zemích, kde se většina elektrické energie získává spalováním uhlí, nemá velký smysl (jenže tak tomu je i v Německu).
 
Připravovaný hatchback I.D. bude mít vnější rozměry Golfu, ale interiér jako Passat, nabídne možnost rychlého dobíjení a dojezd 400 až 500 km. Podle Herberta Diesse bude pro úspěch nové generace elektromobilů rozhodující osobní zkušenost s nimi, možnost poznat jejich přednosti a snadnost jejich ovládání. Proto Volkswagen vytvořil samostatnou divizi, která se na tuto oblast zaměří. Důležitou součástí toho je i podpora budování potřebné infrastruktury. Volkswagen proto do roku 2020 vybuduje 400 rychlodobíjecích stanic ale nabídne domácí stanice s cenou do 300 eur.