name | autoweek.cz

Plán VW pro rozvoj elektromobility do roku 2030

Plán VW pro rozvoj elektromobility do roku 2030

16.03.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V rámci akce Power Day Volkswagen představil plán rozvoje elektromobility zahrnující výrobu akumulátorů a budování dobíjecí infrastruktury do roku 2030.
Koncern Volkswagen ve své první akci Power Day představil svůj plán pro akumulátory a nabíjení do roku 2030. Cílem plánu je výrazně snížit složitost a náklady na výrobu akumulátorů, aby se elektromobily staly atraktivními pro co nejvíce zákazníků. Skupina VW se zároveň snaží zajistit dodávky akumulátorů po roce 2025 z vlastních zdrojů.
 
„Elektromobilita vítězí v závodě a stává se pro budoucnost jediným řešením. Pro nás se stala hlavním předmětem podnikání. Nyní systematicky integrujeme další fáze v hodnotovém řetězci. Zajišťujeme si dlouhodobé vedoucí postavení v závodě o nejlepší akumulátory a nejlepší zákaznickou zkušenost ve věku mobility s nulovými emisemi,“ řekl na úvod předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess.
 
Volkswagen se zaměřuje na podstatné zvýšení produkce článků v Evropě
Zodpovědnost za tento technologický plán pro všechny značky koncernu bude spočívat na skupině Volkswagen Group Components vedené generálním ředitelem a členem představenstva VW Thomasem Schmallem.
 
Aby uspokojila rostoucí poptávku po akumulátorech skupina pokračuje v rychlém rozvoji výrobních kapacit v Evropě. „Naším cílem je prodávat v roce 2030 60 % vozidel s elektrickým pohonem. Spolu s našimi  partnery proto chceme do roku 2030 v Evropě zprovoznit celkem šest gigatováren na články akumulátorů s celkovou energetickou hodnotou 240 GWh ročně, což nám zaručí zabezpečení dodávek pro všechny naše vozy,“ řekl Thomas Schmall.
 
V reakci na zvýšenou poptávku se Volkswagen rozhodl přeorientovat předchozí plán a soustředit produkci prémiových článků do továrny Northvolt Ett ve švédském městě Skellefteå. Výroba těchto článků má začít v roce 2023 a bude postupně rozšiřována na roční kapacitu až 40 GWh.
 
Továrna, kterou v současné době provozuje Volkswagen v Salzgitteru, bude od roku 2025 vyrábět unifikované akumulátory pro velkoobjemový segment a vyvíjet inovace v oblasti procesů, designu a chemie. Také pro Salzgitter je plánována výrobní kapacita až 40 GWh ročně. Toto nové zaměření přinese vyšší úspory z objemu produkce a sníží složitost výroby. Obě továrny budou poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů energie.
 
Třetí továrna bude vybudována na jihu Evropy ve Španělsku, Francii nebo Portugalsku a čtvrtá bude uvedena do provozu do roku 2027 ve východní Evropě, kde přicházejí do úvahy Česká republika, Polsko nebo Slovensko. Definitivní rozhodnutí o umístění těchto dvou gigatováren padne na základě jednání s místními vládami. O umístění dalších dvou továren se bude rozhodovat později.
 
Nové unifikované články přinesou od roku 2023 enormní úsporu nákladů
Volkswagen usiluje o výrazný pokrok v systému akumulátorů včetně všech jeho komponent. „Naším cílem je snížit náklady a složitost akumulátoru a současně zvýšit jeho kapacitu a výkon. Kromě plánované vlastní výroby se očekává významné snížení nákladů především díky novým unifikovaným článkům. Jejich výroba bude zahájena v roce 2023 a v roce 2030 budou instalovány do až 80 % všech elektricky poháněných vozidel ve skupině,“ řekl Thomas Schmall.
 
Další úspory budou dosaženy optimalizací typu buňky, nasazením inovativních výrobních metod a důslednou recyklací. Volkswagen si tak klade za cíl postupně snižovat náklady na akumulátory v základním segmentu až o 50 % a ve velkoobjemovém segmentu až o 30 %. „Pokud jde o akumulátory, budeme využívat naše úspory z objemu produkce ve prospěch našich zákazníků. V průměru snížíme náklady na systém akumulátoru výrazně pod 100 eur za 1 kWh. Díky tomu bude e-mobilita cenově dostupná a stane se dominantní technologie pohonu,“ uvedl Thomas Schmall.
 
Rozšíření globální sítě rychlého nabíjení
Ofenzívu v oblasti elektromobility společnosti Volkswagen doprovází rozsáhlé rozšiřování sítě s rychlým nabíjením. Spolu se svými partnery VW hodlá do roku 2025 provozovat v Evropě 18 000 veřejných rychlonabíjecích míst. To představuje pětinásobné rozšíření sítě rychlonabíjení ve srovnání se současností a odpovídá přibližně třetině z celkové poptávky předpokládané pro celý kontinent v roce 2025. To bude realizováno prostřednictvím řady strategických partnerství a zapojení ve společném projektu Ionity.
 
Volkswagen promění elektromobil v součást energetického systému
Společnost VW hodlá v budoucnu integrovat elektromobil do soukromých, komerčních a veřejných energetických systémů. To umožní, aby se zelená elektřina ze solárních systémů ukládala ve vozidlech a v případě potřeby přiváděla zpět do sítě. Zákazníci se stanou nejen nezávislejší na veřejné energetické síti, ale také ušetří peníze a sníží emise CO2. Modely založené na vlastní platformě MEB budou tuto technologii podporovat od roku 2022. Volkswagen spolu s tím nabídne kompletní sestavu se všemi prvky a digitálními službami - od obousměrných wallboxů až po správu energie. Tato technologie se brzy začne používat i ve větším měřítku - například v obytných budovách, podnicích nebo v obecné energetické síti.
 
Tento systém se už prakticky zkouší ve Wolfsburgu. Systém Elli pracuje s daty a podle potřeby ve vozech ukládá energii nebo ji uvolňuje do sítě, takže dokáže vydělávat peníze aniž by to jakkoliv omezovalo mobilitu majitelů vozidel. „Naším konečným cílem je, aby dobíjení zákazníky nic nestálo,“ uzavřel první Power Day Herbert Diess.