name | autoweek.cz

Volvo XC90 do nové éry

Volvo XC90 do nové éry

03.08.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka Volvo Cars uvádí do prodeje novou generaci svého vrcholného modelu XC90. Tento model má pro švédskou automobilku klíčový význam. Nové Volvo XC90 přináší i revoluční techniku pro zvýšení bezpečnosti, která získala ocenění SafetyBest 2014.
Nová generace modelu XC90 má pro Volvo Cars zcela zásadní význam. Jedná se o první zcela nový vůz vyvinutý poté, co v roce 2010 Ford Motor prodal švédskou automobilku čínské Zhejiang Geely Holding Group. Zisk z prodeje tohoto modelu bude mít zásadní vliv na to, aby se podařilo udržet vývoj a výrobu i nadále v Göteborgu navzdory platovým požadavkům ve Švédsku. Model XC90 je ale důležitý také proto, že právně s ním se chce švédská značka jednoznačně zařadit do elitní skupiny prémiových po boku německých výrobců.
 
Volvo XC90 se vyrábí ve švédském závodě Torslanda. Cílem je roční produkce 80 000 vozidel, tedy stejná, jako v nejlepších letech předchozí generace.
 
Nová platforma
Nová generace Volva XC90 střídá model, který ve výrobě vydržel bez zásadních změn od roku 2002. Přináší rozšíření vnitřního prostoru nabídkou sedmi místné verze se třetí řadou sedadel.
 
Nový XC90 nepoužívá žádné díly, které by jej spojovaly s předchozí generací vozů vyvíjených ještě pod kontrolou Fordu. XC90 je prvním modelem postaveným na nově vyvinuté víceúčelové platformě označované jako Scalable Product Architecture (SPA). Tato platforma bude použita u všech nových modelů značky vyjma malých aut vyvíjených společně s čínskou automobilkou Geely.
 
Nosná struktura rozsáhle využívá vysokopevnostní oceli. Přední náprava je se dvěma příčnými rameny. Zadní náprava je s příčným listovým perem z kompozitního materiálu. V nabídce je i elektronicky řízené vzduchové pérování.
 
Volvo XC90 má délku 4950 mm při rozvoru náprav 2984 mm. Objem zavazadlového prostoru u pětimístné verze je 704 l.
 
Bezpečnost nade vše
V nové generaci vozu XC90 SUV má premiéru systém Safe Positioning, jenž cestující chrání v situaci, kdy automobil neúmyslně sjede ze silnice, což se stává velmi často. Systém Volva Safe Positioning je mezi bezpečnostními technologiemi automobilů prvním tohoto typu na světě. Je součástí plánu švédské automobilky, aby počínaje rokem 2020 nebyl nikdo zabit nebo zraněn v novém voze značky Volvo. Za tento systém automobilka Volvo Cars získala ocenění SafetyBest 2014.
 
V případě neúmyslného sjetí ze silnice systém Safe Positioning rozpozná kritickou situaci, když vůz opustí silnici, a vyšle příkaz k přípravě na náraz. Utáhne bezpečnostní pásy předních sedadel, aby řidič a spolucestující zůstali pevně zajištěni na svých místech. Aby se předešlo zranění páteře, jsou sedadla opatřena funkcí pohlcování energie v prostoru mezi sedadlem a jeho rámem, čímž dochází k absorpci vertikálních sil, které působí v důsledku tvrdého dopadu v terénu. To o jednu třetinu zmírňuje síly působící tlakem ve svislém směru na páteř cestujících.
 
Volvo u modelu XC90 rovněž zavádí druhou světovou premiéru. Tou je samočinná funkce brzdění, která se spustí, pokud řidič začne odbočovat do cesty protijedoucího vozu. Systém automatického zabrzdění v křižovatkách dokáže rozpoznat potenciální blížící se srážku. Jakmile řidič zabočí před protijedoucí automobil při vjíždění do křižovatky, systém začne automaticky brzdit, aby se předešlo kolizi nebo alespoň zmírnilo následky dopravní nehody.
 
Standardně dodávaný City Safety, který je součástí systému IntelliSafe, zahrnuje všechny funkce automatického brzdění automobilky Volvo Cars. Nyní systém dokáže kromě vozidel rozpoznat také cyklisty a chodce, a to ve dne i v noci.
 
Výkonné a hospodárné čtyřválce
Zážehový čtyřválec T5 2,0 l přeplňovaný turbodmychadlem má výkon 187 kW (254 k) a točivý moment 350 N.m. Je kombinován s osmirychlostní samočinnou převodovkou Geartronic AWD a pohonem všech kol AWD.
 
Zážehový čtyřválec T6 2,0 l přeplňovaný mechanicky poháněným dmychadlem a turbodmychadlem má výkon 235 kW (320 k) a točivý moment 400 N.m. Je kombinován s osmirychlostní samočinnou převodovkou Geartronic AWD a pohonem všech kol AWD.
 
Vznětový čtyřválec 2,0 l Twin turbo s vysokotlakým vstřikováním systémem Common Rail s přeplňováním dvěma turbodmychadly má ve verzi D4 výkon 142 kW (190 k) a točivý moment 400 N.m a ve verzi D5 výkon 165 kW (225 k) a točivý moment 470 N.m. Varianta D4 má osmirychlostní samočinnou převodovkou Geartronic a pohon předních kol FWD. Verze D5 je vybavena osmirychlostní samočinnou převodovkou Geartronic AWD a pohonem všech kol AWD.
 
Motory T6 a D5 budou od příštího roku nabízeny i v úsporných verzích ECO. K verzi T8 Twin Engine AWD s plug-in hybridním pohonem se podrobněji vrátíme později.
 
Cena začíná na 1 329 000 Kč za základní verzi D4 FWD Kinetic se vznětovým motorem a pohonem předních kol, jejíž výroba ale začne až v září. Cena základní verze Kinetic T5 AWD Drive-E se zážehovým motorem a pohonem všech kol je 1 502 400 Kč. Příplatek za sedmimístnou verzi je 41 500 Kč.