name | autoweek.cz

Vozy Škoda budou z Turecka

Vozy Škoda budou z Turecka

13.07.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení Volkswagenu se rozhodlo vybudovat nový výrobní závod pro několik koncernových značek v Turecku nedaleko Izmiru. Nová továrna by měla odlehčit přetíženému závodu v Kvasinách a budou se v ní vyrábět i vozy Škoda Karoq.
Podle informací Automobilwoche dozorčí rada Volkswagen Group při hledání místa pro nový výrobní závod rozhodla dát přednost Turecku před Bulharskem. Podle informací Automotive News Europe o umístění závodu na pobřeží Egejského moře nedaleko města Izmir rozhodl především tlak zástupců Kataru, jehož investiční fond je se 17 % jedním z nejvýznamnějších akcionářů.
 
V jednání o umístění nové továrny bylo několik dalších zemí - celkem se jednalo o deseti místech ve čtyřech zemích (těmi dvěma dalšími bylo Rumunsko a Srbsko). Do finále nakonec postoupily Bulharsko a Turecko, jejichž vlády nabídly největší pobídky. Koncernový šéf Herbert Diess ve finále osobně vyjednával s vládními představiteli obou zemí. Navštívil proto opakovaně Turecko i Bulharsko a ve Vídni se zúčastnil velké prezentace bulharských investorů.
 
Podle deníku Handelsblatt se náklady na realizaci projektu očekávají ve výši kolem 1 miliardy eur, nicméně turecká nabídka má díky státní podpoře ušetřit až několik set milionů eur ve srovnání s Bulharskem. Turecko je rovněž významný trh, na němž se zatím koncernu Volkswagen nedaří tak, jak by si přál. S novou továrnou by se zde postavení Volkswagenu (ale i značky Škoda) mělo podstatně zlepšit.
 
Handelsblatt ale upozorňuje, že volba Turecka je politicky velmi problematická. Nepochybně vyvolá velké diskuse s ohledem na kontroverzní kurz tureckého presidenta Erdogana, který po neúspěšném vojenském převratu před třemi lety ve velké míře omezil demokracii v zemi. Volkswagen proto chce v nejbližších týdnech prozkoumat situaci v zemi s ohledem na dodržování lidských práv. Spolková vláda údajně proti realizaci projektu v Turecku nemá žádné námitky. V Bulharsku jakožto členské zemi EU by podobné problémy nebyly.
 
V továrně se budou vyrábět vozy značek Škoda, Seat a Volkswagen. Podle už dříve zveřejněných informací by měl mít závod výrobní kapacitu až 300 000 vozů ročně. Měl by být uveden do provozu v roce 2022 nebo 2023. Má se sem z Kvasin přesunout výroba kompaktních SUV Škoda Karoq a Seat/Cupra Ateca. Do Kvasin se naopak z Emdenu přesune výroba všech verzí Volkswagenu Passat v souvislosti s přestavbou německé továrny na produkci elektromobilů. Nová generace Passatu bude mít stejný technický základ jako nová generace Škody Superb, která se rovněž vyrábí v Kvasinách. Passaty se ale budou ve verzi pro domácí trh montovat i v Turecku.
 
Pod tlakem německých odborů nebude nový závod patřit společnosti Škoda Auto, nicméně mladoboleslavská automobilka má nad ním mít hlavní dohled.