name | autoweek.cz

Koncern VW s rekordním ziskem

Koncern VW s rekordním ziskem

14.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Navzdory nemalým výdajům, spojeným s řešením přetrvávajících problémů se vznětovými motory, koncern Volkswagen dosáhl v roce 2017 rekordní zisk. To je důležité pro to, aby měl potřebné zdroje k plánovaným rozsáhlým investicím do nových technologií, především elektromobility.
Tradiční výroční konference koncernu Volkswagen poprvé změnila své místo - z ústředí ve Wolfssburgu, resp. přilehlého areálu Autostadt, se přestěhovala do Berlína, kde má koncern od roku 2015 své komunikační centrum DRIVE Volkswagen Group Forum. Novinkou bylo i složení vystupujících - na místo celého představenstva a zástupců dozorčí rady se proti několika stovkám novinářů postavili jen koncernový šéf Matthias Müller, finanční šéf Frank Witter a šéf komunikace Hans-Gerd Bode.
 
Rekordní zisk navzdory problémům se vznětovými motory
Vystoupení Matthiase Müllera se neslo ve velmi optimistickém duchu, přičemž hned na úvod zdůraznil, že problémy, způsobené aférou Dieselgate, přinutily celou společnost k potřebným radikálním změnám. Navzdory vysokým nákladům, spojeným s přetrvávajícím řešením následků problémů se vznětovými motory, je ekonomická situace celé skupiny vynikající. Jestliže byl rok 2017 rokem návratu VW Group k ofenzívě, nyní se koncern může pustit do nových strategických projektů.
 
Skupina Volkswagen díky růstu objemových parametrů dosáhla příjmy z prodeje 230,7 miliardy eur, což bylo mnohem víc, než se původně očekávalo. Operativní zisk vzrostl o 2,4 miliardy na 17,0 miliardy eur. Po odečtení speciálních nákladových položek (tzn. důsledků Dieselgate) ve výši 3,2 miliardy byl provozní zisk 13,8 miliardy eur, tedy o 6,7 miliardy vyšší než v roce 2016 a tedy nejvyšší v historii. Přitom celá skupina už v roce 2017 rozsáhle investovala do zavádění nových technologií.
 
Dosažené výsledky umožňují posílit výzkumné a vývojové programy a vytvářejí potřebné prostředky pro nové projekty, především na oblast elektromobility v rámci strategického programu Roadmap E (k tomuto programu se ještě vrátíme podrobněji).
 
Moderní turbodiesely by měly být součástí řešení
Matthias Müller připustil, že ne všechny důsledky krize, vyvolané aférou se vznětovými motory, už jsou zcela vyřešeny. V této souvislosti zmínil i současnou situaci v Německu, kde se vedou diskuse o možném zákazu používání vznětových motorů. Volkswagen se nevyhýbá tomu, že nese určitou odpovědnost za rozpoutání těchto diskusí, a proto se chce podílet na hledání řešení. Müller uvedl, že současné turbodiesely Euro 6 skupiny VW patří mezi nejlepší a nejčistší na trhu. Zdůraznil, že vznětové motory by neměly být zatracovány, ale měly by se stát součástí řešení problému s kvalitou ovzduší, stejně jako CNG, protože zemní plyn zdaleka nedosahuje potenciál, které nabízí.
 
„Není žádný důvod zakazovat turbodiesely plnící Euro 6-d. S jejich pomocí lze splnit požadavky na snížení emisí i bez elektrifikace. Je proto potřeba diskutovat o faktech. Rozhodnutí nejvyššího soudu uvádí, že je potřeba používat adekvátní řešení a zákaz nejmodernějších turbodieselů není adekvátním řešením,“ říká Matthias Müller.
 
Užitečná větší volnost jednotlivých značek
Jako zcela zásadní Müller zdůraznil důvěru zákazníků ke koncernovým značkám po celém světě. To se projevilo i rekordním prodejem 10,7 milionu vozidel - z toho 4,02 milionu bylo v Číně. Skupina dosáhla vynikající výsledky zejména ve střední a východní Evropě a zaznamenala nový prodejní rekord v Číně. V Severní Americe, kde byly počátky Dieselgate, dosahuje opět růstový trend převyšující růst celého trhu.
 
S výhledem na budoucnost Müller připomenul, že všechny značky nyní plně využívají větší volnost ve svém podnikání, což se příznivě projevuje na jejich hospodářských výsledcích. Přitom mnohem efektivněji spolupracují na mnoha projektech.
 
Při hodnocení hospodaření jednotlivých značek je třeba připomenout několik skutečností. Výsledky značky Volkswagen byly ovlivněny důsledky řešení problémů se vznětovými motory. U značek Audi a Volkswagen - užitkové nejvíc vozy se projevily velké investice do nového výrobního zařízení ve spojení se zaváděním nových technologií (Audi) a zahájením výroby nové generace modelu Crafter. U značky Bentley došlo k výměně klíčového modelu Continental GT Coupé a přípravě výroby hybridní verze modelu Bentayga.
 
WLTP - nelehký úkol pro všechny
Matthias Müller dále připomenul, že nejen VW Group, ale celý automobilový průmysl nyní čelí komplikacím vyvolaným zahájením používání nových standardů měření spotřeby a emisí podle metodiky WLTP. Je to opatření, které do hodnocení přidává vliv skutečného provozu a navíc se týká všech variant se všemi extra doplňky. To pro všechny znamená opravdu velký problém a přitom na vše bylo velmi málo času - nový předpis byl přijat v roce 2016 a platí od 1. září 2017.
 
Ziskovost jednotlivých koncernových značek
značka prodej
(tis. ks)
zisk
(mil. eur)
zisk
eur/vůz
Volkswagen osobní 3 573 3 301 923
Audi 1 530 5 058 3 306
Škoda 937 1 611 1 719
Seat 595 191 321
Bentley 11 55 5 000
Porsche 248 4 003 16 141
Volkswagen užitkové 498 853 1 712
Scania 92 1 289 14 011
MAN 114 362 3 175