name | autoweek.cz

VW Group naznačuje budoucnost

VW Group naznačuje budoucnost

07.03.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

VW Group v předvečer autosalonu v Ženevě ukázala svou představu o budoucnosti městské mobility – elektromotory poháněné plně autonomní vozidlo Sedric. Je to budoucnost poněkud znepokojivá. Naštěstí VW Group předvádí i jiný možnosti mobility, třeba Škodu Octavia RS 245.
Koncernový šéf Matthias Müller na setkání s novináři pod heslem Shaping The Future/Create Innovation nastínil představy Volkswagenu o budoucím vývoji mobility. Přitom zdůraznil, že autosalon v Ženevě už nepřináší jen nová auta, ale i nové ideje o možnostech udržitelné osobní dopravy. Zopakoval také příslib uvedení více než 30 vozidel s elektrickým pohonem do roku 2025.
 
Budoucí technika je v rukou politiků
Při naplňování představ o udržitelné mobilitě bude mít rozhodující význam budování tzv. Smart cities, tedy chytrých měst vybavených potřebnou infrastrukturou pro uplatnění nejnovějších technických inovací. Müller přitom zdůraznil, že důležitý vliv při realizaci Smart cities budou mít nejen technický vývoj a přizpůsobení legislativy, ale také politika.

Vzhledem k zoufalému stavu realizace projektu Smart city v Praze je s tím nutno souhlasit. Jsme totiž v situaci, kdy technická řešení mílovými kroky předstihují legislativu i schopnost přijímat potřebná politická rozhodnutí.
 
Nové principy
Matthias Müller jako základ pro osobní mobilitu budoucnosti zdůraznil princip jediného tlačítka – One Button. Poté, co jej ukázal a stiskl, na pódium přijelo vozidlo Sedric (Self Driving Car) bez řidiče. Toto vozidlo je spojuje u s plně autonomním řízením nejvyššího, tedy 5. stupně. Cestující tedy mohou dobu cesty využít libovolně prací, zábavou nebo odpočinkem (nezdá se ale, že by konstruktéři mysleli na všechny aktivity, o nichž budoucí uživatelé autonomních vozidel skutečně sní). Současně bude možné, aby Sedric poté, co přiveze cestující například do zaměstnání, byl k dispozici pro další uživatele.
 
Sedric byl postaven na platformě MEB, s jejímž využitím budou v brzké době představeny skutečné elektromobily. Na Sedricu je pozoruhodné, že nemá proporce klasického automobilu, ale využívá kombinaci akumulátorů pod podlahou a minimálních rozměrů pohonné jednotky ke zcela nové architektuře poskytující protor interiéru velkého auta ppři vnějších rozměrech srovnatelným s Volkswagenem up!
 
Sedric lze přivolat už zmíněným ovladačem Oner Button nebo chytrým telefonem, případně jej bude možné předobjednat například na nádraží na dobu příjezdu vlaku a poté mu dávat pokyny hlasem. Protože jde o vůz vyvíjený s cílem používat jej v nejvyšším stupni autonomní jízdy, nemá volant, pedály ani jiné ovladače - v interiéru jsou jen čtyři sedadla orientovaná proti sobě. K ovládání stačí pouze sdělit cílovou destinaci.
 
Pro individualisty, kteří budou chtít vozidlo jako je Sedric vlastnit bude umožnněno získat jej s velkou mírou individualizace vzhledu.
 
Předobraz vozidel pro koncernové značky
Sedric byl navržen, vyvinut a zkonstruován ve středisku VW Future Center Europe v Postupimi ve spolupráci s konstruktéry z Wolfsburgu. Jedná se o první projekt vytvořený pod hlavičkou VW Group a nikoliv pod jmonem Volkswagen nebo některou z dalších 12 koncernových značek. Matthias Müller ale zdůraznil, že koncern nebude vyrábět vlastní vozidla - to i nadále zůstane vyhrazeno jednotlivým značkám. Koncept ale ukazuje nové formy spolupráce a přenosu znalostí v rámci skupiny. Sedric by se měl stát základem („otcem“) celé rodiny podobných vozidel připravených jednotlivými značkami.
 
Dva značně rozdílné pohledy na budoucnost
Automobil přijíždějící na pódium bez řidiče je působivý, ale současně evokuje i hodně znepokojující pocit, protože připomíná robotická vozidla ze sci-fi příběhů, v nichž člověk zcela ztrácí kontrolu nad děním kolem sebe a vše co dělá je plně pod něčí kontrolou. Vystoupení Matthiase Müllera se snažilo ukázat optimistický výhled do dokonalé budoucnosti, ale my starší máme na dokonalé zítřky nedobré vzpomínky z nedávné minulosti. Věřme ale, že Sedric není dalším dalším krokem směřujícím do Orwellovského světa.

To, že i představy Volkswagenu o budoucnosti mobility se ubírají i jiným směrem ostatně svědčí i to, že bezpohlavní Sedric v sále doprovázela vozidla úplně jiného ražení – Lamborghini Huracán, Bugatti Chiron, Porsche Panamera S turbo, Bentley Bentayga, koncept Ital Design Supercar ale třeba i Škoda Octavia RS 245. Je tedy na motoristech samotných, jaké formě budoucnosti budou chtít dát přednost.