name | autoweek.cz

VW Group stojí zastavení výroby 2 miliardy eur za týden

VW Group stojí zastavení výroby 2 miliardy eur za týden

28.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokud se koronavirová pandemie nedostane pod kontrolu, může být koncern Volkswagen nucen snižovat počet zaměstnanců, protože zastavení výroby jej stojí 2 miliardy eur týdně. Řekl to generální ředitel VW Herbert Diess v německé televizi ZDF.
Mimo Čínu nyní Volkswagen Group neprodává prakticky žádná auta. A i když poptávka v Číně opět roste, produkce je i zde zatím jen na poloviční úrovni v porovnání s dobou před epidemií. Uvedl to generální ředitel VW Herbert Diess pořadu německé státní televize ZDF. Volkswagen proto hledá způsoby, jak obnovit výrobu i jinde, ovšem způsobem, který neohrozí jeho zaměstnance.
 
„Nemáme žádné tržby ani příjmy mimo Čínu a přitom VW musí stále pokrývat vysokou úroveň fixních nákladů kolem 2 miliard eur týdně,“ řekl Diess.
 
„Musíme přehodnotit výrobní postupy. Disciplínu, jakou jsme měli v Číně, zatím v našich německých závodech nemáme. Pouze pokud tento problém dostaneme pod kontrolu jako Čína, Korea nebo jiné asijské státy budeme mít šanci projít krizí bez ztráty pracovních míst. Vyžaduje to ale velmi ostré intervence. Hledáme způsoby, jak obnovit výrobu s pracovníky udržujícími bezpečnou vzdálenost od sebe, včetně posílení hygieny a dezinfekce,“ řekl Diess.
 
Společnost VW AG po celém světě zaměstnává 671 000 lidí ve 124 továrnách, z nichž 72 je v Evropě a z toho 28 v Německu. Skupina VW vlastní značky Volkswagen osobní vozy, Volkswagen užitkové vozy, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat a Škoda. Vyrábí také nákladní vozy MAN a Scania a motocykly Ducati. Skupina loni prodala 10,96 milionu vozidel, dosáhla čistý zisk po zdanění ve výši 14 miliard eur a na konci roku 2019 disponovala likviditou ve výši 21,3 miliardy eur.
 
Finanční ředitel VW Frank Witter vyzval Evropskou centrální banku (ECB), aby urychlila nákupy krátkodobých dluhopisů. „ECB by měla vyslat jasný signál a co nejdříve nakoupit krátkodobé dluhopisy, které jsou splatné jen za šest nebo devět měsíců.“ ECB uvedla, že ve snaze omezit dopad koronaviru na finanční trhy je bude podporovat i nákupem cenných papírů v rámci plánu nákupu aktiv za 750 miliard eur. Není ale jasné, zda bude nakupovat i firemní cenné papíry. VW je jedním z největších evropských emitentů komerčních cenných papírů.
 
„Na příchozí peněžní toky je vyvíjen velký tlak. Máme k dispozici různé diverzifikované zdroje financování, ale ne všechny jsou stejně likvidní, jako bývaly,“ řekl Witter. VW má v rámci svého hlavního programu financování kapacitu vydat cenné papíry v hodnotě až 15 miliard eur a dalších 5 miliard eur je vyčleněno na krátkodobý dluh v Belgii. Divize finančních služeb koncernu má samostatný program cenných papírů s limitem 2,5 miliardy eur. Witter řekl, že Volkswagen má možnost čerpat úvěry v hodnotě přesahující 20 miliard eur, ale tyto prostředky pokládá pouze za zálohu pro případ uzavření kapitálových trhů. Witter rovněž uvedl, že VW nemá potřebu čerpat státní podporu na zvládnutí krize.