name | autoweek.cz

VW touží po Alfě, ale Fiat nechce prodat

VW touží po Alfě, ale Fiat nechce prodat

24.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení koncernu Volkswagen opět potvrdilo svůj zájem o získání automobilky Alfa Romeo. Jenže vedení Fiatu současně představilo plán uvedení značek Alfa Romeo a Fiat na americký trh.

Ferdinand Piech je rozhodnut posunout Volkswagen do roku 2018 na místo největšího výrobce aut na světě před Toyotu. Kromě rozšiřování produkce všech svých značek k tomu chce dospět i akvizicí nových. Při jejich výběru hraje důležitou roli Piechovo nadšení pro vše italské.

Po nedávné koupi nejslavnější karosárny světa Ital Design - Giugiaro se znovu objevily informace, že vedení VW má zájem o získání značky Alfa Romeo. Problémem je, že vedení Fiatu o možném prodeji Alfy Romeo nechce ani slyšet.

O tom, že VW by rádo získalo Alfu Romeo, se mluví už od loňského listopadu. Jenže letos v dubnu šéf koncernu Fiat Sergio Marchionne představil svůj dlouhodobý plán rozvoje celé skupiny, v němž Alfa Romeo má hrát důležitou roli. S Alfou se počítá jako s důležitou součástí při expanzi Fiatu na severoamerický trh. Na druhou stranu nelze přehlédnout, že spolupráce Fiatu s Chryslerem se ve velkém rozsahu plánuje pro značku Lancia a nikoliv pro Alfu Romeo.

Marchionne by rád Alfu Romeo do roku 2014 proměnil ve vysoce výkonnou exkluzivní značku s ročním prodejem okolo 500 000 kusů. Přitom vloni Alfa Romeo prodala jen 102 000 aut. Aby se prodej mohl zvýšit na pětinásobek, bude muset během čtyř let představit šest nových modelů. Marchionnův ambiciózní plán mezi analytiky vzbudil velké pochybnosti, a to dokonce i mezi těmi, kteří jsou jinak příznivci tohoto kanadsko-italského geniálního záchranáře krachujících firem. Marchionne chce prodávat 85 000 vozů Alfa Romeo v USA, což by znamenalo zvýšit její evropský prodej nad hranici 400 000 kusů ročně, což se skutečně nezdá být reálné. Zvláště když by to znamenalo masivní získávání zákazníků na úkor německých exkluzivních značek, jimž se v poslední době vede velmi dobře. Přitom Fiat nemá dost peněz na rozsáhlé investice do vývoje ani tam, kde je nutně potřebuje. Proto jsou nejnovější modely Alfy v podstatě jen vylepšenými Fiaty. A to není cesta, s níž by bylo možné porážet Audi či BMW.

Rovněž v dubnu nejvyšší šéf VW Martin Winterkorn připustil, že má zájem o Alfu Romeo, ale současně prohlásil, že vzhledem k postupnému začleňování Porsche do struktury Volkswagenu se žádná nová akvizice neplánuje. Jenže v téže době probíhala také intenzivní jednání s malajsijskou automobilkou Proton. Prostřednictvím Protonu by koncern VW posílil své postavení v Asii, jenže jednání s Malajci skončila nezdarem, a to už podruhé v průběhu posledních pár let.

Fiat neuvádí hospodaření svých jednotlivých značek, nicméně se odhaduje, že Alfa Romeo v posledních deseti letech produkovala ročně ztrátu mezi 200 až 400 miliony eur. Z tohoto pohledu by zbavení se Alfy znamenalo pro Marchionneho značnou úlevu vzhledem k potřebám investic do Chrysleru. Přitom prakticky stejný okruh zákazníků jako s Alfou Romeo může oslovovat se značkou Lancia, jež si v poslední době vede ještě mnohem hůř.

Ve spojení s Alfou Romeo je třeba připomenout, že do nejvyššího vedení ve Wolfsburgu v poslední době Ferdinand Piech přivedl dva bývalé významné představitele italské automobilky. Ředitelem designu je totiž Walter de Silva, jenž stál za zrodem nejúspěšnějších modelů Alfy posledních let, a novým šéfem marketingu je Luca de Meo, donedávna generální ředitel Alfy Romeo.

Alfa Romeo by pro Volkswagen samozřejmě znamenala velké posílení, a to nejen po stránce objemu prodeje. Jedná se totiž o celosvětově vysoce ceněnou značku s velkou tradicí, a to paradoxně i tam, kde v současné době není v prodeji. Modelová nabídka Alfy Romeo navíc umožňuje relativně snadný přechod na platformy Volkswagenu.

Jenže je tu problém jménem Seat. Španělská automobilka je dlouhodobě ve ztrátě, přičemž nezdarem skončila snaha vedení Volkswagenu proměnit Seat v přímého konkurenta Alfy Romeo. Pokud by nové generace Alfy MiTo a Giulietty vznikly místo na platformách Fiatu na bázi Volkswagenů Polo a Golf, pak není pochyb o tom, že by byly úspěšné. Jejich úspěch by ovšem měl smrtící účinek pro Seat. Seat má problémy i když prodává třikrát víc aut než Alfa Romeo. Objevují se proto úvahy, že by Volkswagen mohl Alfou Romeo nahradit značku Seat, jež kromě domácího trhu nikdy nedokázala oslovit evropské kupující.

Jenže to vše mohou být jen předčasné úvahy. Vedení Fiatu vše odmítá komentovat, nicméně je zde nepřímá reakce Sergia Marchionneho. Nejvyšší šéf Fiatu v USA takřka paralelně představil svůj plán uvedení Alfy Romeo na americký trh. Podle Marchionneho bude 200 severoamerických prodejců od roku 2012 současně nabízet automobily značek Fiat a Alfa Romeo. Uvedení Alfy Romeo bude pro tyto prodejce velmi důležité, protože Fiat bude od konce letošního roku v USA prodávat jen miniauto 500, byť v různých verzích včetně otevřené a s elektrickým pohonem. Připojení Alfy Romeo dodá tomuto projektu smysl. Alfa Romeo během roku 2012 v USA nabídne nástupce modelu 159, jež se má jmenovat Giulia. Půjde o sedan a kombi s pohonem předních nebo všech čtyř kol. Přidání dalších modelů, především roadsteru a připravovaného SUV, je v plánu později.

Po seznámení s těmito plány na tiskové konferenci v Toledu v Ohiu ale Marchionne striktně odmítl odpovídat na jakékoliv otázky týkající se Alfy Romeo.

Vše tedy může vypadat jen jako nepodložený drb v době letní okurkové sezony. Ale nenechme se mýlit - tady nejde o zprávu z bulvárního tisku. Skutečnost, že sice nejmenovaný, nicméně vysoce postavený představitel koncernu Volkswagen tuto informaci sdělil renomovanému německému časopisu Automobilwoche s vědomím, že se odtud rozlétne do světa právě den před Marchionneho prezentací v Ohiu naznačuje, že se zde skutečně hraje velká hra, jíž stojí za to sledovat.