name | autoweek.cz

Výroba 2010: USA lepší než Čína

Výroba 2010: USA lepší než Čína

31.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bertel Schmitt udělal pro The Truth About Cars zajímavou předběžnou analýzu světové produkce motorových vozidel v roce 2010. Z jeho textu jsme vybrali pár zajímavostí.

Přesná data o světové produkci motorových vozidel organizace OICA zveřejní až počátkem jara. Už nyní je ale možné z průběžných údajů publikovaných na základě listopadových dat odhadnout předběžné hodnoty.

Podobně jako OICA musíme vycházet ze součtu výroby všech motorových vozidel, tedy nejen osobních, ale i užitkových, nákladních, autobusů či motocyklů a další, prostě všeho poháněného nějakým motorem a jezdícího po pevné zemi ale nikoliv po kolejích.

Další upřesnění se týká toho, že OICA započítává všechna vozidla vyrobená v zemi, tedy včetně smontovaných z dílů vyráběných jinde, tedy CKD (Completely Knocked Down) a SKD (Semi Koncked Down). Některé národní asociace výrobců započítávají do své produkce i vozy, jejichž konečná montáž proběhne v jiné zemi.

Největším producentem motorových vozidel na světě za rok 2010 podle předběžných údajů čínské asociace CAAM samozřejmě zůstane Čína s výrobou 18,0 milionu vozidel. V roce 2009 bylo v Číně vyrobeno 13,79 milionu motorových vozidel, takže letošní výsledek znamená meziroční zvýšení o 31 %. Čínský automobilový průmysl žije v podstatě jen z domácího prodeje, protože export se pohybuje kolem 1 % produkce a dovoz je minimální.

V Japonsku dosáhla výroba za rok 2010 8,87 milionu motorových vozidel. To je jen o 12 % více než výroba 7,93 milionu vozidel v roce 2009. Japonská asociace automobilek JAMA ale udává vyšší čísla, protože Japonci do své celkové produkce započítávají i vozidla smontovaná v zahraničí a těch je u japonských výrobců nejvíc. Japonský trh se úspěšně brání dovozu aut ze zahraničí a přitom japonské automobilky vyvážejí více než 70 % své produkce.

Ve Spojených státech výroba v roce 2010 dosáhla 7,8 milionu motorových vozidel. V roce 2009 to bylo jen 5,71 milionu. To znamená, že americký automobilový průmysl, který se zdál být v roce 2009 zcela v troskách, vykázal meziroční nárůst produkce o 39 %, tedy větší než Čína! Také z USA získáme z různých zdrojů různé údaje, protože automobilky z USA mají velkou část produkce v Kanadě a Mexiku, přičemž obvykle do své bilance započítávají všechna auta vyrobená v rámci regionu NAFTA. Americké automobilky vyvážejí mimo region NAFTA jen minimum své produkce. Naopak více než 40 % prodaných motorových vozidel v USA je dovážených ze zahraničí.

Na čtvrté pozici je německý automobilový průmysl. Podle listopadových dat společnosti VDA lze odhadnout produkci za rok 2010 na 5,77 milionu kusů, což je o 11 % víc než 5,20 milionu vozů v roce 2009.

Jižní Korea na páté pozici má už několikamilionovou ztrátu na vedoucí čtyři země.

Vývoj v roce 2010 byl zajímavý a mnohé naznačuje i pro rok 2011. Problémy japonského automobilového průmyslu, spojené s poklesem prodeje na domácím trhu a nevýhodným kurzem jenu vůči dolaru, a naopak opětovný vzestup amerických automobilek spolu s posilování výroby japonských značek v USA naznačují možnost, že během roku 2011 produkce motorových vozidel ve Spojených státech po mnoha letech opět předstihne výrobu v Japonsku.

Výhodné postavení má německý automobilový průmysl. Pokud směnný kurz eura zůstane nízký jako v roce 2009 nebo ještě poklesne, bude pro německé automobilky výhodný export do zámoří. Pokud naopak euro vůči dolaru posílí, přinese to posílení hospodářství eurozóny a větší prodej motorových vozidel v zemích EU.