výroba automobilů v německu klesla na úroveň roku 1996 | Aktuality | autoweek.cz

Výroba automobilů v Německu klesla na úroveň roku 1996

Výroba automobilů v Německu klesla na úroveň roku 1996

08.01.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Za 25 let nedosáhla výroba automobilů v Německu tak nízkou hodnotu jako vloni. Je to znepokojující faktor, který svědčí o krizi, která zasahuje automobilový průmysl v Německu ale i ve světě. Pokles výroby v Německu bude mít vážné důsledky i na dodavatele z České republiky.
V roce 2019 německé automobilky, včetně pilířů německého hospodářství jako jsou Volkswagen, BMW a Daimler, vyrobily „jen“ 4 661 800 vozidel, což je nejnižší hodnota od roku 1996. Oznámila to Asociace automobilového průmyslu VDA, která pokles o 9 % vysvětluje snížením poptávky na světových trzích. V průběhu roku 2019 bylo z Německa vyvezeno 3 480 500 automobilů, což bylo o 13 % méně než v roce 2018.
 
VDA vždy zdůrazňuje, že automobilový průmysl hraje v rámci německé ekonomiky klíčovou roli. Jenže řada událostí, které jsou spojeny s obavami ze znečištění ovzduší, různými obchodními konflikty v důsledku válečných událostí a zpomalováním světové ekonomiky působí německým automobilkám velké problémy. To vše se projevuje navzdory růstu domácí poptávky, která přes zpomalení hospodářského růstu vykázala díky různým podporám prodeje, především slevám, zvýšení registrací nových vozů o 5 % na celkem 3,6 milionu. To je nejlepší výsledek od roku 2009. Skutečným problémem je tedy export, který drasticky poklesl.
 
„Pokles výroby automobilů znamená, že Německo stále více ztrácí na významu v globálním automobilovém průmyslu. Tam, kde bylo v roce 1998 vyrobeno téměř 12 % všech automobilů prodaných na celém světě, klesl v roce 2019 podíl pod 6 %,“ řekl Ferdinand Dudenhöffer z Centra Automotive Research.
 
I když toto ještě není skutečná krize, může to být ještě horší. První důsledky pokud jde o zaměstnanost se už projevují. Společnosti Daimler, Volkswagen a Continental oznámily, že budou ke snížení nákladů využívat krátkodobé plány a omezení počtu pracovních míst. Ale to není všechno. Ve skutečnosti by v příštích několika letech mohlo být vše ještě horší v souvislosti s přechodem automobilového průmyslu na tzv. „ekologičtější“ vozidla.
 
Revoluce, která bude vyžadovat masivní investice ve výši mnoha miliard eur, přinese i změněný přístup k novým technologiím. Přechod k elektromobilitě by podle původních odhadů mohl v tomto odvětví v Německu ohrozit 800 000 pracovních míst. Přitom nejziskovější část elektromobilů, tedy články akumulátorů, musejí německé automobilky dovážet z Číny, Koreje nebo Japonska. Naopak přechod k elektromobilitě znamená, že německé automobilky musejí opustit oblast, v níž představují absolutní světovou špičku, tedy vývoj a výrobu spalovacích motorů.
 
A aby nebylo špatných zpráv dost, dalších 460 000 míst by v Německu mohlo být během tří let zrušeno v souvislosti s poklesem exportu kvůli Brexitu, přičemž přímo v rámci automobilového průmyslu půjde o 60 000 míst.