name | autoweek.cz

Významný příspěvek k elektromobilitě v ČR

Významný příspěvek k elektromobilitě v ČR

13.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

K jednomu z nejzajímavějších exponátů Autosalonu v Brně poutal pozornost prototyp elektromobilu Kaipan VoltAge. Spolu s ním se představil projekt dobíjecích stanic VoltAge Station - společného projektu společností Isotra, ZTC Energy, Kaipan a VŠB-TU Ostrava.

Sdružení společností Isotra, Kaipan a ZTC Energy uvedlo do provozu první nabíjecí stanici elektromobilů na dálnici D1 ve směru z Brna do Prahy v areálu čerpací stanice Agip. Krátce na to přidalo další nabíjecí stanici v areálu Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava v Ostravě Porubě. Nabíjecí stanice je součástí Prototypové laboratoře katedry měřicí a řídicí techniky a je umístěna ve sloupovém provedení vedle budovy CPIT TL2.

V Ostravě instalovaná nabíjecí stanice umožňuje nabíjení až dvou elektromobilů současně. Její výstupní třífázové napětí 400 V s rozhraním realizovaným průmyslovými pětikolíkovými zásuvkami pro proudy 16 A a 32 A je nutno případně redukovat vlastními vhodnými kabelovými redukcemi dle standardu nabíjeného elektromobilu. V případě nabíjení jednoho elektromobilu lze využít celou kapacitu nabíjecího stojanu a v tomto případě lze nabít plně vybité akumulátory elektromobilu s kapacitou 40 Ah za jen o málo déle než hodinu. Autorizovaný přístup uživatele elektromobilu je zajišťován poskytnutou kartou s čipem RFID. Na základě dohody mezi VŠB-TU Ostrava a ZTC Energy je půlroční provoz stanice pro její uživatele bezplatný.

Nabíjecí stojan VoltAge Station NS ITU 11 EXT je výsledkem společného vývoje realizovaného Vysokou školou báňskou - Technickou univerzitou Ostrava spolu se společnostmi Isotra, Kaipan v projektu podpořeného z veřejných prostředků v rámci agentury MPO ČR TIP FR TI1/223.

Společnost ZTC Energy do spolupráce vstoupila na konci roku 2009 a realizuje systém nabíjecích stanic na trhu. V oblasti elektromobility má VŠB-TUO více než dvacetiletou tradici. Cílený vývoj infrastruktury probíhá od roku 2008. Nabíjecí stojan byl vyroben v poloprovozu Prototypové laboratoře Centra pokročilých a inovativních technologií VŠB-TUO.

Ve své postatě není nabíjecí stojan VoltAge Station NS ITU 11 EXT jen inteligentní zásuvkou umožňující nabití akumulátorů elektromobilu a platbu za odebranou energii v rámci veřejného prostoru. Jedná se o velmi sofistikovaný systém budoucích vzájemně propojených soustav nabíjecích stanic komunikujících v síti a přenášejících data do centrální databáze. Operátorská, administrativní, servisní a uživatelská rozhraní ZTC Energy pak umožní efektivní využití systému směřujícího k realizaci dalších funkcí a rozvoji „smart“ sítí. Odtud návaznost na aktivní nabíjecí stanice, rychlé nabíjecí stanice a budoucí využití obnovitelných a alternativních zdrojů energií.

Nabíjecí stojany pro vnitřní a vnější prostředí se nadále vyvíjejí. Jejich design, topologie a rozhraní vycházejí ze stylu a potřeb provozovatele a uživatelů.. Výrobu a instalaci stojanů zabezpečují společnosti Isotra, Kaipan a ZTC Energy . V rámci obchodních aktivit ZTC Energy je v průběhu prvního pololetí 2011 připravena instalace a provoz dalších sedmi nabíjecích stanic VoltAge Station na hlavních trasách na území ČR. Do konce roku 2011 je plánována instalace a veřejný provoz alespoň 25 nabíjecích stanic VoltAge Station.

 

Prototyp elektromobilu Kaipan VoltAge používá soustavu elektrického pohonu vyvíjenou v rámci téhož projektu. Vozidlo dosahuje parametrů srovnatelných s verzí Kaipan 14 se spalovacím motorem. Pohání jej duální pohon s asynchronními motory s maximálním výkonem 42 kW. Největší rychlost vozidla o hmotnosti 800 kg je elektronicky omezena na 135 km/h v zájmu dosažení rozumné úrovně dojezdu. Se soustavou akumulátorů YLiFePO (Yttrium-Lithium-Železo-Fosfát) s kapacitou 100 Ah lze počítat s průměrným dojezdem okolo 250 km. Nabití zcela vybitých akumulátorů nabíjecím stojanem trvá 3 hod 20 min. Na ujetí vzdálenosti 100 km elektromobil spotřebuje průměrně 10 kWh elektrické energie.

Elektromobil má dvousedadlovou sportovní karoserii vycházející z modelu Kaipan 14. Dosud byly vyrobeny tři prototypy Kaipan VoltAge K0, K1 a K2. Ve vozidlech jsou alternativně vestavěny vodou chlazené elektropohony s redukčními převodovkami různých výkonů (vývoj a výroba Isotra). Duální měniče elektropohonů jsou vyvinuty a vyrobeny VŠB-TUO (alternativně Lenze), měniče napájení palubního systému jsou alternativně Brusa nebo MeanWell. Nabíjecí systém akumulátorů elektrické energie je vyvinut a vyroben na VŠB-TUO (alternativně Siemens). Režim akumulátorů je ovládán vlastním balančním systémem (alternativně MGM Compro). Rozhranní s nabíjecí sítí je přes zásuvky Mennekes nebo vlastní s kontaktními poli Walter.

Společnost Kaipan připravuje komerční nabídku elektromobilu Kaipan VoltAge jako stavebnice (kit-car) nebo finálně dodaného elektromobilu. Elektromobil Kaipan VoltAge byl poprvé veřejnosti představen na autosalonu v Bratislavě v dubnu 2011.