name | autoweek.cz

Yeti místo gazíků

Yeti místo gazíků

14.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen Group Rus a GAZ Group dohodly roční výrobu 110 000 vozů značek Škoda a Volkswagen v Nižním Novgorodu. Zahájení výroby modelu Yeti je plánováno na konec roku 2012, poté jej doplní ještě Octavia. Rusko je pilířem Růstové strategie značky Škoda.

Volkswagen Group Rus a ruská automobilka GAZ Group uzavřely smlouvu o roční výrobě 110 000 vozů značek Škoda a Volkswagen. Jako první se od konce roku 2012 v závodě v Nižním Novgorodu, ležícím 400 km východně od Moskvy, začne vyrábět Škoda Yeti. Později přijdou ještě Škoda Octavia a Volkswagen Jetta. Výběr této trojice modelů není náhodný. Nejenže mají velký prodejní potenciál na ruském trhu, ale všechny tři vycházejí ze stejné platformy.

Výroba modelů značek Škoda a Volkswagen bude probíhat na montážní lince osobních vozů společnosti GAZ, kterou bude exkluzivně využívat Volkswagen Group Rus. V závodě bude navíc vybudována nová svařovna. Rusko-německá dohoda platí předběžně do roku 2019.

Dohoda je bleskovou odpovědí Volkswagenu na tzv. Dodatek 166 schválený v květnu ruskou vládou a zaručujícího snížení dovozních cel na díly a komponenty pro ty společnosti, které budou investovat do výroby aut v Rusku. Dohoda se ale začala připravovat už od ledna 2011, přičemž její základy položil šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn při svém setkání s ruským premiérem Vladimirem Putinem v srpnu 2010 (Putin díky svému dlouholetému působení jako agent v Drážďanech mluví plynně německy).

Škoda a Volkswagen mají od roku 2007 v Rusku rovněž výrobní závod ve městě Kaluga 170 km jihozápadně od Moskvy s plánovanou roční kapacitou 150 000 vozů, která by podle dohody Winterkorna s Putinem měla být navýšena na 180 000 aut za rok. V Kaluze se zatím vyrábí Škoda Octavia a Volkswageny Polo sedan (to je jen ruský model) a Tiguan.

 

Automobilka GAZ je plně pod kontrolou ruského miliardáře Olega Děripasky. Děripaska ale je blízkým přítelem Vladimira Putina a často vystupuje jako emisar ruské vlády při jednáních se zahraničními průmyslníky. GAZ je největším ruským výrobcem užitkových vozidel (GAZel a Sobol), nákladních aut, autobusů a stavebních strojů. Letos poprvé od roku 2007 by měl GAZ dosáhnout mírného zisku.

Závod v Nižném Novgorodu byl v roce 2009 součástí plánu převzetí automobilky Opel kanadskou společností Magna International, jejímž je Děripaska prostřednictvím své společnosti Basic Element (BazEl = Bazovij Element) významným akcionářem. Naopak nejvyšší představitel Magny Siegfried Wolf je předsedou představenstva GAZ. Nejvyšším výkonným představitelem automobilky GAZ je od roku 2009 Bo Inge Andersson, dlouholetý šéf nákupu Saabu a později koncernu GM, v němž se dostal až na post viceprezidenta pro nákup.

V Nižním Novgorodu se vyráběly vozy předchozí generace Chrysleru Sebring a GAZ Siber využívající díly Chrysleru. Výroba osobních aut v Nižném Novgorodu ale skončila 31. října 2010 protože byla ztrátová vzhledem k malému objemu výroby.

 

Zajímavé je, že dohoda uvádí plánovanou výrobu 110 000 vozů ročně, ačkoliv výrobní kapacita závodu v Nižním Novgorodu se vždy uvádí 150 000 vozů. Rozdíl je zřejmě dán tím, že se v Nižném Novgorodu připravuje také výroba 40 000 kusů Chevroletu Aveo ročně. Spojení výroby vozů koncernů VW a GM není ničím novým - v Číně jej bez problémů realizuje společnost SAIC.

GAZ rovněž jedná o výrobě Mercedesů třídy E jako doplňku k už uzavřené dohodě o produkci 25 000 užitkových Mercedesů Sprinter ročně (jde o přesun výroby z Argentiny).

 

Předseda představenstva společnosti Škoda Winfried Vahland při podpisu dohody zdůraznil strategický význam této spolupráce pro značku Škoda: „Ruský trh patří mezi naše významné odbytiště. A jeho význam nadále poroste. Partnerství se společností GAZ je předpokladem k tomu, aby Škoda mohla v této zemi úspěšně pokračovat v růstovém kurzu. Škoda se tím ještě více přiblíží ruským zákazníkům.“

Vedle Číny a Indie je ruský trh nejdůležitějším pilířem Růstové strategie Škoda. Se 6100 prodanými vozy dosáhla Škoda v květnu v Rusku nejlepšího měsíčního prodejního výsledku v historii a třetí nejlepšího prodejního výsledku za sebou. Celkem Škoda za prvních pět měsíců prodala v Rusku více než 25 500 vozů, což znamená meziroční zvýšení o 63,4 %.

V Rusku by se letos mělo prodat asi 2,2 milionu osobních aut, ale řada analytiků, např. Ferdinand Dudenhofer z university Duisburg-Essen, předpovídá rychlý růst až na hranici 5 milionů aut ročně během následujících 15 let. Koncern Volkswagen je v současné době v Rusku až na páté pozici za místním AvtoVAZ, GM (tj. Chevrolet), Hyundai Motor a aliancí Renault-Nissan. Nejprodávanějším koncernovým modelem v Rusku je Škoda Octavia. Cílem Volkswagenu je překonání hranice prodeje 300 000 vozů ročně do magického roku koncernu 2018.

 

Automobilka GAZ si letos připomíná 80 let své existence. Proto se v ruských městech konají setkání historických vozidel vyrobených touto automobilkou - legendárních náklaďáků MM a 410, pick-upů M-415, terénních GAZ-69, osobních aut Volha 21, 23 a 24, Poběda, Čajka a ZIM nebo závodního GL-1.

 

Na fotografii jsou zleva Marcus Osegowitsch, generální ředitel Volkswagen Group Rus; Detlef Wittig, Volkswagen AG; Bo Andersson, President-CEO GAZ Group; Siegfried Wolf, předseda představenstva GAZ; Winfried Vahland, předseda představenstva Škoda Auto.