z toyoty do čela fiatu | Aktuality | autoweek.cz

Z Toyoty do čela Fiatu

Z Toyoty do čela Fiatu

17.09.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Novým generálním ředitelem značky Fiat a obchodním šéfem značek Fiat, Alfa Romeo, Lancia a Fiat Professional se stal Andrea Formica, dosavadní prodejní šéf společnosti Toyota Motor Europe.

Na setkání s akcionáři, při němž bylo oznámena revoluční změna organizační struktury italského průmyslového gigantu, slíbil generální ředitel Fiatu S. p. A. Sergio Marchionne celou řadu organizačních změn v nejvyšším vedení. Už po 24 hodinách přišla první a hned zasáhla do nejvyšších pater.

Společnost Fiat S. p. A. totiž oznámila, že Andrea Formica (49) s okamžitou platností střídá ve vedení značky Fiat Lorenza Sistina. Ten stál v čele Fiatu od roku 2007 a od ledna 2009 měl na starosti rovněž řízení obchodní činnosti Alfy Romeo, Lancie, Fiatu a Fiatu Professional, což je nyní už samostatný výrobce užitkových vozů této značky. Formica převezme i tyto jeho funkce a navíc bude řídit evropský prodej vozů Chrysler (Fiat vlastní 20 % akcií Chrysleru).

Sistino (48) zůstává generálním ředitelem značky Fiat Professional, kterou současně s výše uvedenými funkcemi vede už od září 2008. Navíc dostane na starost mezinárodní činnost celé společnosti, což znamená, že bude řídit expanzi Fiatu na rozvojových trzích, tedy především v Číně, Indii, Rusku a Turecku.

Formica i Sistino jsou přímo odpovědni Sergiu Marchionnemu. Čeká je nelehký úkol zvýšit celkový prodej z očekávaných letošních dvou milionů vozů na 3,8 milionu v roce 2014, což je nezbytné pro naplnění Marchionneho cíle, aby Fiat společně s Chryslerem prodával šest milionů aut za rok.

Problémem ovšem je, že po skončení různých šrotovacích akcí prodej všech čtyř značek Fiatu v Evropě dramaticky klesá - za letošních prvních osm měsíců o 13,7 % proti stejnému období loňského roku, ačkoliv celkově evropský prodej aut poklesl jen o 3,5 %. Propad Fiatu navíc zřejmě bude ještě větší, protože během prvních letošních měsíců ještě těžil ze šrotovného v Itálii a propad jeho prodeje začal teprve v dubnu, takže prodejní čísla z léta jsou ještě mnohem horší.

Hlavní příčina poklesu prodeje vozů Fiat je jasná a ani Formica na tom nemůže nic změnit - Fiat má přestárlou modelovou nabídku. Řadu let totiž neměl dost peněz aby mohl investoval do vývoje nových vozů. Nejnovějším modelem v nabídce Fiatu je model 500, který je v prodeji už tři roky. Zatímco většina značek už zkrátila životní cyklus svých modelů na šest let, Fiat nabízí nejprodávanější evropské miniauto Panda už od roku 2003 a jeho nástupce nebude dříve, než za rok. Také nejprodávanější modelová řada značky Punto Evo resp. Grande Punto je, navzdory loňské modernizaci, v porovnání se všemi svými konkurenty dost stará, takže zájem zákazníků o tyto vozy rychle klesá.

Formica se narodil v Benátkách, což vysvětluje, proč po studiích nezačínal u Fiatu, donedávna vyhledávajícího techniky a manažery takřka výhradně pocházející z Piemontu, tedy z okolí Turína. Formica začínal u Fordu, kde velmi rychle prošel vedoucími funkcemi v Itálii, Kolíně n. R. a opět Itálii až se v roce 1997 stal marketingovým ředitelem Ford of Britain. V roce 1999 se vrátil do Itálie jako generální ředitel Ford of Italy. V roce 2002 jej angažovala společnost Toyota Motor Europe. Zde se roku 2008 dostal až na místo vicepresidenta pro obchod, marketing, plánování produktů a komunikaci. Během svého působení u Toyoty Formica zavedl nový systém prodeje Toyota TRS (Toyota Retail System), který nejprve v roce 2006 uvedl v České republice a poté byl rozšířen do celé Evropy. Tento systém vychází ze stejných principů jako vysoce uznávaný a celosvětově napodobovaný výrobní systém Toyoty TPS (Toyota Production System), u něhož je kladen důraz na kvalitu a efektivitu s aktivním zapojením všech zaměstnanců do řešení problémů. Formica byl u Toyoty během jejího velkého posilování pozic na evropských trzích, ale nakonec zde také zažil nejrozsáhlejší svolávací akci v historii, za níž a problémy s ní spojené se letos na jaře omluvil všem zákazníkům ve svém vystoupení na autosalonu v Ženevě. O jeho možném příchodu k Fiatu se začalo spekulovat teprve počátkem září, takže rychlost změny jeho působiště je nevídaná.

Sistino naproti tomu pochází z Turína. Začínal v karosárně Bertone, odkud během práce na zakázkách pro Fiatu přešel v roce 1987 do turínské automobilky. Tam působil především ve vedení divize užitkových vozů, později proměněné v dnešní Fiat Professional, a také stál v čele Fiatem vlastněné společnosti Case New Holland.