name | autoweek.cz

Za volantem Škody Mountiaq

Za volantem Škody Mountiaq

15.06.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Unikátní projekt žákovského vozu Škoda již od roku 2014 prokazuje vysoký standard odborného vzdělávání ve Škoda Akademii stejně jako výjimečné řemeslné schopnosti žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto.
Když se mi před rokem naskytla příležitost povozit se s konceptem Škoda Sunroq, tak jsem si kromě nadšení nad tímto SUV-roadsterem říkal, že v pátém konceptu studentského auta jeho tvůrci postavili laťku pro své následovníky snad až příliš vysoko. Jenže už první fotografie letošního konceptu ukázaly, že jsem se mýlil. A setkání s tímto novým konceptem na motokárové dráze pražského Greyhound Parku nadšení nad novým dílem žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto ještě umocnilo.
 
To nadšení rostlo s každým krokem, kterým jsme se k pick-upu Mountiaq přibližovali. Působí skvěle jako celek, ale i mnoha detaily a precizností jejich zpracováním. Jestliže předchozí žákovské koncepty byly zajímavé, nicméně šlo o auta hodně vzdálená realitě, v případě Mountiaqu není pochyb o tom, že o takovouto verzi Kodiaqu by mezi kupujícími byl nepochybně velký zájem. Škoda, že kapacita závodu v Kvasinách neumožňuje o něčem podobném ani uvažovat.
 
Studenti si z několika nápadů vybrali terénní pick-up pro volný čas. S tím uspěli i u vedení společnosti, takže práce na designu mohly začít poměrně brzy. I přesto, že měl tým studentů na realizaci tak složitého projektu velmi málo času - celkem osm měsíců, ale na samotnou výrobu v podstatě jen pět - svou práci si nijak neulehčil a k základnímu konceptu přidal řadu dalších zajímavých doplňků a detailů aby studie byla nejen plně funkční, ale opravdu připravena k dobrodružství. Do projektu se zapojilo 35 žáků, mezi nimi i šest dívek (někteří už pracovali i na loňském Sunroqu). Celkem na jeho realizaci vynaložili více než 2000 hodin práce. Své nápady průběžně konzultovali se svými vedoucími výuky i s vedením společnosti. Přitom museli dodržet i finanční limit.
 
Mountiaq není studií pick-upu pro volný čas jen na pohled, ale skutečně plní vše, co se od takovéhoto vozidla očekává. Mountiaq je prvním žákovským vozem vycházejícím z modelu Kodiaq. Vychází z verze Scout s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Pohání jej zážehový motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k). Pohotovostní hmotnost vozu dosahuje 2450 kg. Je 4999 mm dlouhý, 2005 mm široký a 1710 mm vysoký. Rozvor náprav je 2788 mm.
 
Pohled na Mountiaq na obrovských terénních kolech, k nimž studenti přidali ozdobné středy vyrobené v 3D tiskárně, je velmi působivý. Použití 17“ kol Rockstar II a speciálních pneumatik s obzvláště vysokým terénním vzorkem zvýšilo světlou výšku o 10 cm na 29 cm a rozchod kol se rozšířil o 3 cm.
 
Mountiaq zaujme i zvýšeným sáním (to je plně funkční) a navijákem na přídi opatřeným ochranným rámem. Naviják a speciálně pro něj vyvinutý držák snese enormní zatížení při nasazení v terénu. Na držáku zaujme i perfektní kvalita zpracování. Také naviják je samozřejmě plně funkční. Vše navíc podtrhuje atraktivní zabarvení v oranžovém odstínu Sunset, který si žáci sami navrhli a namíchali poté, když podle jejich názoru charakteru vozu neodpovídal žádný z odstínů ve firemní nabídce.
 
Mimořádně si žáci dali záležet na osvětlení vozu. Vedle nasvícení ložné plochy je zde osvětlena také maska, logo na kapotě a motorový prostor. Na přídi jsou navíc nové mlhovky. Nejvýraznějším dodatečným prvkem osvětlení je unikátní světelná lišta na střeše vozu.
 
Působivý je už nástup do vozu přes široká stupátka u prahů dveří (při vystupování je kvůli nim potřeba hodně natáhnout nohu). Přitom okamžitě zaujme logo vozu - auto před siluetou hor - na opěradlech předních sedadel, které studenti navrhli speciálně pro studii Mountiaq. Další zajímavostí je svítící logo Škoda na stropě.
 
Odstranění zadní části karoserie a její proměna ve dvoudveřovou samozřejmě znamenaly velký zásah do nosné struktury vozu. Na jeho jízdních vlastnostech se to nikterak neprojevuje. Mohli jsme se o tom přesvědčit na motolské motokárové dráze. Vše funguje tak jak má a Mountiaq se ovládá naprosto precizně jako sériové auto. Videozáznam z jízd v Bělé pod Bezdězem nám navíc ukázal, že perfektně zvládá i náročný terén.
 
Mountiaq je nesmírně působivý i po zvukové stránce, a to jak hluboce dunivým naladěním výfukové soustavy, tak speciálním audiosystémem. Žáci totiž k reproduktorům o výkonu 320 W přidali zesilovač a subwoofer o výkonu 2000 W.
 
Kabina je dvoudveřová, takže žáci museli zavařit druhý pár dveří a vyrobit zadní stěnu kabiny včetně nového zadního a bočních oken. Výsledek jejich práce je naprosto perfektní, stejně jako u nejsložitější z karosářských prací, kterou bylo vyrobení a integrace plně funkčního zadního výklopného víka. Manipulace s ním ovšem vyžaduje opravdu velkou sílu. Po jeho sklopení se odkrývá prostor s dodatečnými skrytými odkládacími prostory a mnoha speciálními doplňky pro pobyt v přírodě, např. integrované chladničky, stanu a mnoha dalších.
 
Svezení se Škodou Mountiaq bylo pro nás nevšedním zážitkem. Skupina dívek a chlapců na tomto autě odvedla skutečně vynikající práci. Navíc, stejně jako v minulosti, bylo velmi příjemné setkání s mladými tvůrci tohoto vozu. Vedení Škoda Akademie a všem učitelům SOU strojírenského Škoda Auto náleží velké uznání za to, jak dokáže žáky připravit nejen po odborné stránce, ale vede je i k tomu, aby svou práci dokázali skvěle prezentovat. V případě Mountiaqu si můžeme jen povzdechnout, že tohle skvělé dílo zůstane jen v jediném exempláři, který se občas objeví na nějaké výstavě.