name | autoweek.cz

Zájem o elektromobily? V New Yorku ne!

Zájem o elektromobily? V New Yorku ne!

17.04.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Média celého světa přinesla zprávu o tom, že výrobce elektromobilů Tesla Motors je nejhodnotnější americkou automobilkou. Jenže autosalon v New Yorku ukazuje zcela jiný svět: žádné elektromobily, ale velká a ještě větší SUV, pick-upy a extrémně výkonná sportovní auta.
Investoři mohou být posedlí nákupem akcií společnosti Tesla Motors, zatím jen produkující stamilionové ztráty každý měsíc, ale její šéf Elon Musk sám na twitteru doporučuje jako nejlepší investici nákup akcií Ford Motor. Také zájemci o nová auta mají jiné představy o tom, po čem touží. Velké automobilky to dobře vědí a právě těmto představám uzpůsobily své nabídky na nejvýznamnějším autosalonu na americké půdě. Tím rozhodně není médii obletovaný Detroit, ale New York, kde se prezentuje to, co zákazníci opravdu chtějí.
 
Právě autosalon v New Yorku je pro automobilky důležitý z hlediska obchodních výsledků. Proto tam předvádějí auta, která skutečně přinášejí zisk. To rozhodně nejsou malé elektromobily, ale stále populárnější muscle cars a především velké pick-upy a SUV. Tady Velká trojka z Detroitu neprezentuje hospodárnost ale ani autonomní vozidla, ale stále vyšší výkony, spoustu plechu a obrovská kola se širokými pneumatikami.
 
Fiat Chrysler Automobiles dává motoristům na výběr mezi Jeepem Grand Cherokee Trackhawk s 520 kW (707 k) a netrpělivě očekávaným novým králem mezi tzv. Muscle cars Dodgem Challenger SRT Demon s přeplňovaným motorem V8 6,2 l s výkonem 617 kW (840 k) a točivým momentem 1044 N.m. Vedle nich jsou nová sportovní verze pick-upu Ram 1500 Sublime Sport a Rebel Blue Streak s m motorem V6 3,6 l Pentastar o 224 kW (305 k) nebo V8 5,7 l Hemi se 290 kW (395 k) spornými auty.
 
Ford je mezi americkými automobilkami nejaktivnější v oblasti autonomního řízení a elektromobility. V New Yorku se ale prezentuje modernizovaným Explorerem, v nové podobě až nápadně evokující inspiraci u Land Roverů, a po 11 letech konečně novým Lincolnem Navigator. Ten je sice díky hliníkové nosné struktuře o 100 kg lehčí než dřív ale má motor V6 twin-turbo o 330 kW (450 k) z F-150 Raptor, takže určitě nejde o čisté úsporné vozítko. Ostatně Ford v New Yorku také obdržel cenu za nejlepší pick-up a nejoblíbenější auto právě pro F-150 Raptor.
 
General Motors sice ukazuje nový Chevrolet Bolt s elektrickým pohonem, ale ten se krčí za novou generací Buicku Enclave (ten musí vystačit jen s motorem V6 3,6 l o 222 kW (302 k) a Chevroletu Traverse.
 
Nejnovějšímu trendu amerického trhu se přizpůsobují i japonské automobilky, dokonce i ta, od níž by to dosud nikdo nečekal. Subaru předvádí své první velké SUV Ascent. Tento sedmimístný vůz se začne vyrábět v Indianě v roce 2018. Zatím je ale otázkou, jaký boxer jej bude pohánět, aby se výkonem vyrovnal americké konkurenci. Také největší výrobce hybridů na světě Toyota má v New Yorku jako největší hvězdu nový velký sedan ve sportovní verzi Lexus LS 500 F Sport zdůrazňující emoce z jízdy - byť tento vůz samozřejmě lze kromě V6 twin-turbo o 305 kW/415 k pořídit i v hybridní verzi.
 
Současný stav samozřejmě nebude trvat věčně. Zájem o elektromobily a hybridy se i v Americe vrátí, ale až zase dramaticky vzroste cena benzinu. Situaci z Trumpových USA ale nelze vztahovat na celý svět. V Asii i v Evropě přibývají místa, kde se motoristé k elektromobilům začínají obracet z donucení v důsledku zákazů či komplikací omezujících použití vozidel se spalovacími motory. Pravdou také je, že Challenger Demon nebo Explorer jsou ideální auta do přeplněných ulic evropských měst.