name | autoweek.cz

Žákovský vůz pro rok 2020 Škoda Slavia

Žákovský vůz pro rok 2020 Škoda Slavia

21.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Novým žákovským vozem, který navrhlo a postavilo 31 žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto, je Scala v karosářské verzi spider. Tento již sedmý žákovský vůz od roku 2014 znovu dokládá vysokou kvalitu vzdělávání ve společnosti Škoda Auto.
Od prvního výkresu až po stavbu vozu prováděli žáci všechny pracovní kroky sami, za podpory svých pedagogů a odborníků ze společnosti Škoda Auto, jmenovitě z oblasti designu, výroby a technického vývoje. Alois Kauer, který je od února 2020 novým vedoucím Škoda Akademie, říká: „Žákovský vůz je stěžejním projektem každého ročníku Středního odborného učiliště Škoda Auto. V tomto již sedmém ročníku naši žáci při plánování, přípravě konstrukce a výrobě působivého modelu dokládají vysoký standard vzdělání v naší společnosti. Mají možnost postavit si své auto snů a současně přitom spolupracují s profesionály z různých oblastí automobilky. Seznamují se tak již v rámci výuky s postupy, které se po skončení studia na učilišti stanou součástí jejich práce v naší společnosti.“
 
V sedmém ročníku projektu žákovského vozu Škoda využilo 26 zapojených žáků a 5 žákyň poprvé jako základ svého vysněného vozu model Škoda Scala. Kompaktní hatchback proměnili ve sportovní spider. Dali mu jméno Slavia s odkazem na 125. výročí založení společnosti na první jízdní kola Václavem Laurinem a Václavem Klementem v Mladé Boleslavi. Při tvorbě žákovského vozu Slavia se žáci nechali inspirovat závodním speciálem Škoda 1100 OHC z roku 1957.
 
Odpovídající dynamiku vozu Slavia poskytuje zážehový motor 1,5 TSI/110 kW (150 k), známý z modelu Scala, a sedmistupňová převodovka DSG. Ze sériového vozu pochází také přední a zadní náprava, řízení, kompletní elektronika včetně kabeláže i asistenční systémy. Nedotčena zůstala také palubní deska, virtuální kokpit a infotainment systém.
 
Rozsáhlé úpravy na karoserii
Aby hatchback Scala proměnili v otevřený spider Slavia, museli žáci karoserii výrazně pozměnit. Některé části nově zkonstruovali a mnohé stávající prvky upravili. Zesílili konstrukci podlahy, odstranili střechu, zavařili zadní dveře a z kompaktního hatchbacku s velkorysou nabídkou prostoru pro pět osob tak vytvořili nekompromisní dvoudveřový, dvoumístný vůz. Pro optimalizaci obtékání vzduchu nad zadní částí vozu navrhli speciální kryt, který je za každým sedadlem kapkovitě vyklenutý a plynule přechází do nově vyvinutého víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem. Velkou pozornost věnovali studenti hladkému přechodu mezi A sloupkem a dveřmi. Sportovní vzhled vozu dodávají 20“ kola z lehké slitiny z modelu Kodiaq RS. Brzdy a náboje kol pochází z Octavie RS. Pod přepracovanou podlahou je upravené výfukové potrubí.
 
Speciální bílý lak v odstínu Crystal Blue s perleťovým efektem
Za mimořádný lesk studie vděčí bílému laku v odstínu Crystal Blue, který kontrastuje s černými doplňky na předním a zadním nárazníku a na prazích. Bílý hi-tech lak je složený ze tří vrstev a má namodralý perleťový efekt. LED diody pod bočními prahy, převzatými z verze Scala Monte Carlo, a za koly zajišťují individuální nastavení dynamického osvětlení okolí vozu v modré, červené a bílé barvě, tedy v barvách české trikolóry. Osvětlený nápis Škoda plní i funkci brzdového a couvacího světla.
 
Sportovní interiér s bílými akcenty
Sportovní akcenty v interiéru vytvářejí čtyřbodové bezpečnostní pásy a speciální závodní sedadla značky Sparco, jejichž sedáky a opěradla jsou potažené černou perforovanou kůží. Bočnice sedadel jsou potažené černou karbonovou kůží s bílými kontrastními švy. Výrazné švy vytvářejí akcenty také na dalších dílech v interiéru z černé kůže, například na středové loketní opěrce, manžetě řadicí páky, na madle páky ruční brzdy nebo na dělicí stěně za sedadly. Tuto kombinaci nalezneme i na dolních dvou třetinách věnce volantu. Horní třetina volantu a hlavice řadicí páky jsou potažené bílou kůží.
 
Pozornost upoutá zejména kožená dělicí stěna v černé barvě za sedadly, ve které jsou zabudovány dva basové reproduktory, které drží dva vyšití lvi. Subwoofer má výkon 2250 W, ostatní reproduktory pak 320 W. Do zavazadlového prostoru vozu Slavia se vejdou dva sklápěcí elektrické skútry značky Škoda. Ty jsou ekologickým řešením pro takzvaný „poslední kilometr“ do cíle cesty.
 
„Pro každého žáka Středního odborného učiliště Škoda Auto je možnost zúčastnit se projektu velkou ctí a výzvou. Mají možnost zažít vývoj a vznik vozu od bílého listu papíru až po hotový vůz, a především ho můžou sami vytvářet. Je skvělé, že přitom žáky podporují odborníci z různých oblastí, kteří je také zasvětili do malých tajemství jejich práce. Hrozně moc si z toho odnesou pro jejich budoucí práci. Na voze Slavia se mi líbí především to, jak lze hrou se světlem a stíny dosáhnout zcela mimořádných efektů,“ dodává ředitel Středního odborného učiliště Škoda Auto Martin Slabihoudek.
 
Tradiční žákovské vozy podtrhují kvalitu vzdělávání ve Škoda Akademii
Střední odborné učiliště Škoda Auto, které bylo v Mladé Boleslavi založeno v roce 1927, je známé vysokou kvalitou vzdělávání. Od založení tu vzdělání získalo více než 23 000 žáků. V současné době se tu ve 13 technických oborech vzdělává 900 žáků. Každý úspěšný absolvent školy dostane nabídku pracovního místa ve společnosti Škoda Auto. Od roku 2013 je učiliště součástí Škoda Akademie.
 
V rámci projektu žákovského vozu mohou žáci jednou ročně navrhnout vlastní vůz a poté si ho i sami vyrobit. Účast na projektu žákovského vozu představuje pro žáky jedinečnou příležitost k tomu, aby prakticky využili získané dovednosti a dále je zdokonalovali. Současní studenti také využili příležitosti vyměnit si informace s odborníky ze všech útvarů společnosti Škoda Auto. Získali cenné tipy v oddělení technického vývoje, při návštěvě v oddělení Škoda Design žákům při tvorbě prvních skic vozu Škoda Slavia osobně pomohl šéfdesigner Oliver Stefani a jeho tým. Oblast výroby zase poskytla doporučení týkající se použití správných materiálů a technologií, například 3D tisku.
 
„Naši žáci se v rámci projektu žákovského vozu velmi dobře seznámí se všemi útvary vývoje a výroby společnosti Škoda Auto. Výměna informací s odborníky z různých oblastí společnosti Škoda Auto je pro ně a jejich vývoj velice přínosná. V letošním roce tyto diskuze poněkud ztížila pandemie koronaviru a s ní související omezení kontaktů a uzavření závodu. Ovlivněna byla také spolupráce žáků při finalizaci vozu. Přesto se jim podařilo s velkým nadšením, nasazením, kázní a za dodržování všech hygienických a bezpečnostních opatření postavit skvělý vůz,“ říká učitel ve Škoda Akademii Ivo Vollman.
 
První předchůdci se objevili již v 70. letech
Prvním žákovským vozem byl v roce 2014 Citijet, dvoumístná verze modelu Citigo. O rok později následoval pickup FunStar na bázi modelu Fabia. Po něm následovalo kupé Atero, vycházející z modelu Rapid Spaceback. V roce 2017 žáci zkonstruovali elektricky poháněný Element, opět na bázi modelu Citigo. Pátým žákovským vozem byla v roce 2018 studie kabrioletu SunRoq, vycházející z modelu Karoq a v roce 2019 proměnili studenti vůz Kodiaq v pickup Mountiaq.
 
První předchůdci žákovských vozů značky Škoda se objevili v 70. letech. Vedle několika malotraktorů a vozu Škoda 120 Pickup vyrobili žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto v roce 1975 ručně čtyři exempláře vozu Škoda Buggy typ 736. Jeden z těchto prototypů žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto v roce 2017 zrenovovali a dnes je vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi.
 
Technická data vozu Škoda Slavia:
Výchozí model: Škoda Scala
Typ karoserie: otevřená karoserie spider bez střechy
Počet dveří/míst k sezení:: 2/2
Barva: bílý lak v odstínu Crystal Blue s doplňky v černé barvě Black Magic, speciální fosforeskující pigment zajišťující výrazně „svítící“ linie a logo značky Škoda
Rozměry: délka - 4362 mm, šířka - 1793 mm, výška - 1410 mm, rozvor - 2649 mm, světlá výška - 180 mm, hmotnost - 1210 kg
Pohon: motor 1,5 TSI/110 kW (150 k), sedmistupňová převodovka DSG, pohon předních kol
Brzdy (přední/zadní): kotoučové/kotoučové (z vozu Škoda Octavia RS)
Kola: 20“ z lehké slitiny Xtreme (z vozu Škoda Kodiaq RS), pneumatiky 235/30 ZR20 (Continental SportContact 6)
Interiér: potah černou kůží (perforovaná kůže, hladká kůže, karbonová kůže) s bílými švy, sportovní sedadla se čtyřbodovými bezpečnostními pásy
Zvláštnosti: upravený přední a zadní nárazník, integrovaný spoiler v pátých dveřích, prahové lišty Monte Carlo, individuálně nastavitelné světelné diody, osvětlený nápis Škoda s funkcí brzdového a couvacího světla, audiosystém o výkonu 320 W se subwooferem o výkonu 2250 W