name | autoweek.cz

Zapomenuté výročí

Zapomenuté výročí

23.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Přesně před 20 lety se Volkswagen stal stoprocentním vlastníkem automobilky Škoda když 22. května 2000 vláda premiéra Miloše Zemana schválila prodej zbývajících 30 % podílu státu německému koncernu.
Byla to nabídka, která se dala jen stěží odmítnout. Volkswagen za zbývajících 30 % akcií společnosti Škoda Auto v roce 2020 zaplatil 650 milionů marek, což dnes odpovídá 332 milionům eur (9 miliard korun). V roce 2000 končila výroba Felicie, nástupce Favoritu, posledního modelu před příchodem Volkswagenu, a průměrný plat zaměstnance automobilky se pohyboval kolem 14 000 korun.

Tehdejší mluvčí vlády sociální demokrat Libor Rouček pro Automobilwoche připomenul: „Prodej automobilky Škoda skupině VW byl opakovaně zvýrazňován jako nejúspěšnější příklad privatizace spojením se strategickým partnerem.“ Spojení automobilky Škoda s koncernem Volkswagen navíc otevřelo šanci pro další firmy působící v automobilovém průmyslu, a ty ji ve velké míře dokázaly využít, a to nejen díky spojení se zahraničními investory, ale také díky schopnostem čistě domácího managementu, kterému se mnohé z podniků podařilo uhájit před kupónovou privatizací.

Dnes česká automobilka svá auta vyrábí v Číně, Rusku a Indii a připravuje se na vstup do éry elektromobility. Všechna tato auta se s využitím koncernových komponent navrhují, konstruují a vyvíjejí v Mladé Boleslavi. Škoda Auto je dnes nejlepším reprezentantem schopností českých techniků a dělníků ve světě a stará se tak o vysoký kredit České republiky. Přesto se stále občas ozývá tvrzení, že Škoda je vlastně německá. Jenže ten, kdo to tvrdí, uráží tisíce nesmírně talentovaných lidí, kteří dokázali české automobilce pomoci získat zcela unikátní postavení i v rámci celého koncernu.

Škoda vstoupila do koncernu VW s úkolem vyrábět jednoduchá robustní auta pro rozvíjející se východní trhy. Skutečnost je ale zcela jiná. Škoda je globální značkou nabízející auta, které zákazníci oceňují nejen pro jejich nadprůměrnou praktičnost a solidní cenu, ale také pro jedinečný design a kvalitu výroby. Typické pro všechny její modely je to, že v porovnání s konkurencí nabízejí vždy něco navíc. Manažeři a technici v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí navíc plní náročné úkoly i v rámci celého koncernu, takže z jejich práce těží ve Wolfsburgu, Ingolstadtu i Barceloně. Škoda Auto je dnes společností dosahující v rámci celého koncernu nadprůměrnou míru zisku. V loňském roce česká automobilka dosáhla provozní zisk 8,4 % z výnosů, což bylo víc než prémiová značka Audi s 8,1 %.

Kvalita vozů navrhovaných v Mladé Boleslavi je natolik vysoká, že to dokonce občas dělá těžkou hlavu i vedení koncernu, protože jsou vážnou konkurencí i pro vozy Volkswagen nebo Audi, nemluvě o Seatu, který v rámci koncernu VW o něco dřív z podstatně lepší startovací pozice. V důsledku toho přicházejí i obvinění, že je Škoda vedením koncernu záměrně přibrzďována. Známý automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer k tomu pro Automobilwoche řekl: „Je zapotřebí mít jasně definované profily jednotlivých značek, protože přílišný kanibalismus škodí všem. Jako nezávislá společnost by Škoda nikdy nemohla využívat cenově výhodné špičkové technologie, které jí nabízí skupina VW.“

Škoda přistoupila relativně pozdě k elektrifikaci svých modelů. První plug-in hybridní verze Octavia iV a Superb iV byly představeny teprve na konci roku 2019. Ferdinand Dudenhöffer to nepovažuje nutně za nevýhodu, protože plug-in hybridní technologie podle něho představuje kompromis s příliš vysokou cenou pro zákazníky značky Škoda. „Pro Škodu je mnohem lepší alternativou cesta k elektricky poháněnému vozu,“ říká Dudenhöffer. Pokud pomineme miniauto Citigoe iV, odvozené z Volkswagenu e-up, Škoda až letos uvede vlastní model s  elektrickým pohonem Enyaq iV. Ten se s využitím koncernových komponent opět vyvíjí v Mladé Boleslavi a jako jediný koncernový vůz využívající platformu pro elektromobily MEB se nebude vyrábět v Německu ale v České republice.

Za zmínku stojí i to, že Škoda Auto dlouhodobě umožňuje i jedinečnou příležitost k osobnímu růstu a je považována za odrazový můstek na cestě k nejvyšším postům ve skupině. Jestliže před 20 lety nebudil přesun do středních Čech velké nadšení, dnes v nejvyšších patrech ve Wolfsburgu najdete až překvapivě mnoho těch, kteří do koncernového vedení směřovali přes Mladou Boleslav.

Škoda letos slaví i další výročí - 125 let od založení společnosti. Automobilwoche připomíná, že legenda o jejím vzniku není bez ironie: knihkupec Václav Klement z Mladé Boleslavi se pokusil koupit kolo od německého výrobce. Odpovědí na jeho česky psaný dopis bylo, že by měl používat „srozumitelný jazyk“. Proto v roce 1895 spolu se zámečníkem Václavem Laurinem založili vlastní továrnu a začali vyrábět kola nazvaná Slavia.

Dnes je pro automobily se značkou Škoda největším trhem na světě Čína. Škoda Auto má v rámci celého koncernu na starosti o oživení na stále důležitějším trhu v Indii s miliardou obyvatel. Nové cesty pro budoucnost hledají Škoda Digilaby, přičemž po Praze a Tel Avivu byl třetí založen v Pekingu.

 

Výroba

2019

2018

Octavia

358 356

400 210

Rapid/Scala

207 724

195 270

Karoq/Kamiq/Yeti

203 688

173 816

Kodiaq

177 163

155 499

Fabia

166 237

186 213

Superb

102 592

136 985

Citigo

27 306

37 095

celkem

1 243 066

1 285 088

 

Výroba

2000

1999

Felicia

116 818

216 496

Fabia

175 780

3 652

Octavia

153 790

146 817

VW Caddy

4 522

4 204

celkem

450 910

371 169

 

Hospodářské výsledky

2019

2018

2019/2018

2000

1999

dodávky (tisíce ks)

1 243

1 254

-0,9 %

-

-

prodej  (tisíce ks)

1 062

957

+11,0 %

448

376

výroba (tisíce ks)

1 243

1 285

-3,3 %

451

371

obrat (milionů eur)

19 806

17 293

+14,5 %

4 990

4 043

zisk (milionů eur)

1 660

1 377

+20,6 %

122

97

míra zisku (%)

8,4 %

8,0 %

2,4 %

2,4 %