name | autoweek.cz

Zemní plyn se v ČR prosazuje v osobní i nákladní dopravě

Zemní plyn se v ČR prosazuje v osobní i nákladní dopravě

12.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zájem o auta na zemní plyn v ČR stále roste, zvýšil se i počet plnicích stanic. V ČR se v provozu zkoušely první nákladní vozy na LNG a některé firmy o této technologii vážně uvažují.
Spotřeba zemního plynu v dopravě se v ČR za rok 2019 meziročně zvýšila o více než 20 % na rekordních 91,3 milionu m3. Aktuálně jezdí po českých silnicích přes 25 000 vozidel na stlačený zemní plyn (CNG), pro která je k dispozici již více než 200 plnicích stanic. V roce 2019 bylo otevřeno 22 nových veřejných plnicích stanic CNG a prodáno 2700 nových vozidel. Mezi nimi byla nejoblíbenější značkou Škoda následovaná Volkswagenem a Seatem. V loňském roce se vůbec poprvé ve zkušebním provozu objevily i nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn (LNG).
 
Provozovatelem největší veřejné sítě CNG stanic v ČR je aktuálně společnost innogy Energo. Ta prostřednictvím svých 63 stanic v roce 2019 koncovým uživatelům dodala 11 000 tun CNG. „Poté, co jsme v loňském roce plně konsolidovali síť plniček společnosti CNG Vital v rámci innogy v letošním roce plánujeme zprovoznit další 3 - 4 CNG stanice. Chceme se také více zaměřit na zákazníky se zájmem o dodávku a servis technologie plnění CNG a nabídku takzvaných mobilních plnicích stanic,“ řekl předseda jednatelů innogy Energo Zdeněk Kaplan.
 
Společnosti Bonett Gas Investment, která je se 40 CNG stanicemi provozovatelem druhé největší sítě v ČR, plánuje v tomto roce investovat až 250 milionů korun do rozvoje stanic s alternativními palivy. „Zvažujeme investice konkrétně do biometanu. Naším cílem je prodávat na konci roku 2020 alespoň 15 % obnovitelného paliva. Kromě otevření 10 – 15 nových CNG stanic chceme v ČR uvést do provozu také zhruba 5 stanic LNG,“ uvedl člen představenstva Bonett Gas Investment Václav Holovčák.
 
Tři nové CNG stanice chce v tomto roce otevřít také společnost e.on. „V minulém roce jsme otevřeli i jednu plničku v Praze. Naši zákazníci tak mohou bezproblémově plnit CNG už také v hlavním městě. Do rozvoje infrastruktury plánujeme letos investovat 23 milionů korun a s další výstavbou počítáme i v roce 2021, kdy přesáhneme počet 30 CNG stanic,“ informovala tisková mluvčí společnosti Martina Slavíková.
 
Do plného provozu byla vloni také uvedena první plnicí stanice na LNG a nasazeno prvních pět nákladních automobilů na zkapalněný zemní plyn. „Rozvoj LNG v Česku je dobrou zprávou pro všechny, kteří žijí ve větších městech a v blízkosti hlavních silničních tahů. Právě tam nákladní doprava výrazně ovlivňuje kvalitu ovzduší. Tyto vozy ale oproti běžným naftovým motorizacím neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic! V segmentu těžké nákladní dopravy dnes neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu,“ konstatovala ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS) Lenka Kovačovská.
 
Nárůst zájmu o zkapalněný zemní plyn potvrzuje také společnost GasNet, která v České republice provozuje distribuční plynárenskou soustavu a technologie LNG testuje. „Již nyní evidujeme v ČR desítky společností, které o pořízení vozů na LNG vážně uvažují. Spolu s rozvojem infrastruktury LNG stanic proto očekáváme prudký nárůst počtu těchto vozů i ve flotilách u vnitrostátních dopravců. Právě ti jsou totiž pod stále větším tlakem ze strany zadavatelů zakázek na zajištění ekologičtější přepravy,“ uvedl ředitel oddělení Business Development společnosti GasNet Filip Dostál s tím, že rozvoj LNG technologií v ČR bude záviset na zavedení podpory výstavby infrastruktury a nákupu LNG vozů po vzoru zemí západní Evropy.