name | autoweek.cz

Ženevský autosalon: nejistota i pro rok 2021

Ženevský autosalon: nejistota i pro rok 2021

26.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle organizátorů autosalonu v Ženevě nejvýznamnější vystavovatelé doporučují uspořádat další ročník až v roce 2022!
Ženevský autosalon 2020 byl kvůli pandemii koronaviru na základě rozhodnutí Spolkové rady zrušen pouhé čtyři dny před jeho zahájením. Pořadatelé v Ženevě dali přednost odložení autosalonu až na rok 2021.

Pozdní odvolání veletrhu, přestože bylo očekávané, hodně rozzlobilo vystavovatele, kteří už měli připravené expozice a do příprav investovali už více než 90 % nákladů. Jiní pořadatelé své akce odvolali s dostatečným, většinou několikaměsíčním předstihem. Také finanční situace pořádající nadace byla nekonáním výstavy vážně oslabena. Její ztráty, způsobené zrušením autosalonu 2020, se odhadují na 11 milionů franků. V roce 2019 autosalon přilákal více než 600 000 návštěvníků a téměř 10 000 zástupců médií. Jeho ekonomický přínos pro kanton Ženeva se odhaduje na asi 200 milionů franků.

Nyní pořadatelská Nadace Ženevského mezinárodního autosalonu (GIMS) v tiskové zprávě přiznává, že ani pořádání autosalonu v roce 2021 není jisté. Po odvolání letošního autosalonu požádali státní radu kantonu Ženeva o pomoc ve formě půjčky ve výši 16,8 milionu CHF na uhrazení letošních ztrát a na přípravu příštího ročníku. Nyní ovšem oznámili uvedl, že se vzdávají půjčky „protože podmínky, které ji doprovázejí, jsou v rozporu s jejími ustanoveními.“

Především jde o bod, v němž se musí pro získání půjčky zavázat k uspořádat autosalonu v roce 2021. Pořadatelé však uvedli, že „hlavní vystavovatelé na autosalonu důrazně doporučují, abychom zvážili další ročník až v roce 2022“. Vyplývá z toho, že mnoho značek má již nyní v plánu neúčastnit možného Ženevského salónu 2021!

Nejde přitom zdaleka jen o obavy ze zdravotní situace. Zdá se, že jde spíš o otázku peněz. Hospodářská krize, která začíná v důsledku pandemie Covid-19 podkopává finanční zdraví automobilových výrobců. Ti budou nuceni přijmout úsporná opatření a rozpočty pro autosalony patří mezi první škrty. Děje se tak i proto, že po zrušení autosalonu v letošním roce mnohé značky zjistily, že veletrh již nebyl takovým přínosem pro potřebné mediální pokrytí.