name | autoweek.cz

Změna ve vedení Renaultu - definitivní odstřižení od Ghosna

Změna ve vedení Renaultu - definitivní odstřižení od Ghosna

13.10.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Představenstvo Renaultu se s podporou francouzské vlády s okamžitou platností zbavilo svého generálního ředitele Thierryho Bollorého. Jeho povinnosti prozatímně přebírá Clotilde Delbosová. Předsedou skupiny proto zůstává Jean-Dominique Senard.
Vedení Renaultu v Boulogne-Billancourt oznámilo, že odvolalo z funkce svého generálního ředitele Thierryho Bollorého. Jeho prozatímním nástupcem se stala Clotilde Delbosová, která ve firmě od roku 2016 působila jako finanční ředitelka. Radikální proměna vedení by měla definitivně znamenat tlustou čáru za působením Carlose Ghosna a ukončit nejistotu panující po Ghosnově uvěznění.
 
Thierry Bolloré (56) byl vrcholovým manažerem již pod bývalým generálním ředitelem Carlosem Ghosnem a postupně ve společnosti postoupil až na pozici číslo dvě. Když Ghosn v lednu rezignoval v důsledku svého uvěznění v Japonsku, Bolloré převzal řízení provozní činnosti společnosti Renault.
 
„Jsou chvíle, kdy je pro společnost užitečné začít znovu,“ řekl předseda správní rady Jean-Dominique Senard na krátké tiskové konferenci. Jedná se o oživení spojenectví s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi, které vytvořil a tvrdou rukou řídil Carlos Ghosn. Jenže po uvěznění Ghosna byly vztahy mezi francouzskou a japonskou stranou aliance vážně narušeny.
 
Odstřižení od Ghosna
Bolloré již před svým odvoláním prohlásil, že se z tisku dozvěděl, že se jej chce Senard na nátlak vlády zbavit a označil připravovanou změnu jako „palácový puč“: „Brutalita a naprosto nečekaná povaha této události jsou ohromující.“ Podle zákulisních informací byli tři z 18 členů představenstva proti odvolání Bollorého.
 
Carlos Ghosn byl v Japonsku obviněn z porušení předpisů o akciových trzích v Japonsku. Donedávna nejuznávanější vrcholový manažer v automobilovém průmyslu veškerá obvinění odmítá. Renault v roce 1999 odkoupením akcií Nissanu zachránil japonskou automobilku před bankrotem a poté pod vedením Carlose Ghosna vytvořil alianci, která byla po mnoho let vzorem úspěšného partnerství dvou společností se zásadně odlišnou kulturou. Vzhledem k tomu, že obvinění vychází z udání ze strany vrcholného vedení Nissanu, ocitla se francouzsko-japonská automobilová aliance mezi Renaultem, Nissanem a Mitsubishi, kterou Ghosn vytvořil, ve vážné krizi. Dění v Japonsku nakonec značně otřáslo i vedením Renaultu, zvláště když se do hry zapojili i ministři francouzské vlády. Francouzský stát je totiž s 15 % akcií rozhodujícím akcionářem Renaultu.
 
Francouzská vláda se demonstrativně postavila za Senarda. Ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire v Lucemburku popřel, že by vláda zasahovala do vedení Renaultu, nicméně jednoznačně vyslovil Senardovi důvěru, že učiní správná rozhodnutí v zájmu aliance. Senard až dosud ani nenaznačil, že by Bolloré učinil cokoliv špatně a do poslední chvíle vystupovali oba jako spojenci. Mluvčí ministra na tiskové konferenci popřela, že by odvolání Bollorého požadovalo nové vedení Nissanu.
 
Senard má ve společnosti Renault silné postavení, protože si před tím jako generální ředitel výrobce pneumatik Michelin získal velký respekt i ve francouzské obchodní komunitě. Během krize po Ghosnově odchodu byl povolán, aby pomohl Renaultu, který utrpěl v první polovině roku prudký pokles zisku kvůli obtížím svého partnera Nissanu (Renault kontroluje 43,3 % akcií Nissanu).
 
Změna i u Nissanu
Také Nissan tento týden radikálně obměnil své vedení. Dosavadní generální ředitel Hiroto Saikawa, původně jmenovaný Ghosnem ale poté stojící v čele rebelie vrcholného managementu Nissanu proti Ghosnovi, rezignoval už v polovině září. Nyní byl na jeho místo jmenován dosavadní šéf činnosti Nissanu v Číně Makoto Učida. Učida je znám jako velký přívrženec těsné spolupráce s Renaultem, stejně jako další dva noví vrcholní představitelé - COO Ashwani Gupta a jeho zástupce Jun Seki.
 
Před čtyřmi měsíci se o fúzi s Renaultem pokusil italsko-americký koncern Fiat Chryler (FCA). V červnu FCA svou nabídku na sloučení s Renaultem stáhla vzhledem k neschopnosti francouzské vlády rychle a jasně reagovat. Nyní k úvahám o možnosti obnovení jednání Senard prohlásil: „Rád bych zcela jasně řekl, že toto téma není na stole.“ Objevují se ale úvahy, že zájem o spolupráci s FCA, ovšem za jiných podmínek, by nyní mělo mít především vedení Nissanu.
 
Cíl: urovnání vztahů s Nissanem
Zcela zásadní pro budoucnost Renaultu i Nissanu je vyřešení sporů a navázání na mimořádně úspěšnou dlouholetou technickou i obchodní spolupráci, která přinášela prospěch oběma stranám. Senard ovšem nyní musí především stabilizovat vedení Renaultu. „Dostali jsme se nyní v alianci do nové fáze. Někdy potřebujete nový management, abyste věcem vdechli nový život. Pro Renault není budoucnost bez této aliance,“ uvedl Senard. Je známo, že Bolloré a Saikawa spolu nejednali a byli vnímáni jako reprezentanty rozporů mezi oběma společnostmi a japonští manažeři Nissanu nebyli jmenováním a jednáním Bollorého spokojeni. Delbosová byla ve vedení Renaultu členkou skupiny označované jako Orange Group, která prosazovala těsnější spolupráci s Nissanem včetně možnosti úplného spojení.
 
Senard uvedl, že Renault bude potřebovat určitý čas na hledání stálého generálního ředitele a že tento člověk bude muset mít schopnost pochopit imperativy spojenectví v mezinárodním kontextu.
 
Zásluhou Ghosnem tvrdě prosazovaného příklonu aliance k elektromobilitě už před deseti lety by nyní Renault, na rozdíl od jiných automobilek, neměl mít problém se splněním nových evropských limitů pro fleetové emise CO2. Náklady na vývoj nových technologií a platforem ale vyžadují, aby měl Renault tak silného partnera, jakým je Nissan. Rovněž díky Ghosnovi je působení Renaultu skutečně globální, takže lépe než jiní zvládá regionální krize, jako nedávno v Argentině. Na druhou stranu ale má Renault jen malé zastoupení v Číně.
 
Triumvirát v čele Renaultu
Clotilde Delbosová se narodila v roce 1967 a získala vysokoškolské vzdělání v Lyonu. Kariéru začala v Kalifornii, poté se přestěhovala jako účetní firmy Price Waterhouse do Paříže. V roce 1992 přešla do Pechiney Group. Po akvizici společnosti Pechiney společností Alcan se stala vicepresidentkou a od roku 2005 ředitelkou obchodně-finanční divize Engineered Products až do jejího prodeje v roce 2011 společnosti Apollo Global Management a Fonds Stratégique d´Investissement. K Renaultu nastoupila v roce 2012 jako kontrolor a v roce 2016 se stala finanční ředitelkou. Bude jednou z mála žen na vedoucí pozici ve francouzských společnostech.
 
Olivier Murguet byl jmenován jedním ze dvou zástupců ředitele, který bude spolupracovat s Delbosovou. Narodil se v roce 1966 a promoval na ESCP-Europe Business School. Do Renaultu nastoupil v roce 1990. Zastával různé manažerské pozice v divizi Sales & Marketing ve Francii. V roce 2012 byl jmenován generálním ředitelem skupiny Groupe Renault v Brazílii a v roce 2015 se stal předsedou regionu Americas.
 
José-Vicente de los Mozos bude druhým zástupcem výkonné ředitelky, který bude spolupracovat s Delbosovou. Narodil se v roce 1962, promoval na Polytechnické univerzitě v Madridu se specializací na letecký průmysl a je držitelem magisterského titulu v oboru výrobní techniky na obchodní škole CESEM v Madridu. V roce 1978 nastoupil do Renaultu jako učeň a stal se součástí technického týmu v závodě na montáž karosérií ve Valladolidu. V roce 1993 se přestěhoval do Francie, kde zastával řadu pozic v divizi Engineering. Byl také šéfem Nissanu ve Španělsku, než byl v září 2013 jmenován výkonným vicepresidentem s odpovědností za výrobu a dodavatelské vztahy Renaultu. V září 2016 byl také jmenován vedoucím oddělení Groupe Renault pro zdraví, bezpečnost a životní prostředí (HSE).