zpomaluje růst českého hospodářství? | Aktuality | autoweek.cz

Zpomaluje růst českého hospodářství?

Zpomaluje růst českého hospodářství?

05.10.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Trend prodeje nových osobních, lehkých užitkových a nákladních automobilů často v předstihu signalizuje růst ale i pokles národního hospodářství. Pokud se firmám přestává dařit, přestávají kupovat nová auta.
Automobilový trh v České republice dlouho rostl nevídaným tempem, takže už zdaleka překonal i rekordní výsledky roku 1997. Bylo jasné, že tento trend nemůže trvat do nekonečna. Už od jara bylo patrné zpomalení tempa růstu. Registrace nových osobních aut za prvních 9 měsíců vypadají stále dobře (+6,64 %), ale v září už po srpnovém meziročním poklesu prodej nových aut vzrostl jen o 1,37 %. Přitom podíl firemních vozidel poklesl na 74 %, zatímco v pololetí ještě byl 75 % a po prvním čtvrtletí dokonce 77 %. Přitom nabídka financování nových vozidel se stále rozšiřuje.
 
Současně s tím neustále roste dovoz ojetých aut ze zahraničí. Zatímco si privátní zákazníci pořídili 53 533 nových aut, bylo ze zahraničí dovezeno 126 967 ojetin, z toho 68 562 vozidel starších deseti let!
 
V souvislosti s poklesem tempa růstu prodeje nových osobních aut je zajímavá stagnace prodeje lehkých užitkových vozidel, protože právě tento údaj ukazuje na stav firem působících na území České republiky. Poměrně dramatický pokles prodeje nových nákladních vozidel o 15,4 % je především důsledkem situace v nákladní dopravě, kde se stále více prosazují zahraniční dopravci, takže ti čeští neobnovují, případně omezují svůj vozový park. Podobně je tomu i autobusů (-33,4 %), přičemž zde má vliv i změna legislativy nově umožňující domácím výrobcům, aby při vývozu vozidel po ose tato nemuseli nejprve registrovat v ČR.
 
Podle statistik SDA je mezi osobními auty největší zájem o vozidla typu SUV s podílem 23,5 % proti 20,25 % podílu kompaktních vozů a 18,4 % malých aut. Jenže tento údaj je hodně zavádějící, neboť pod označením SUV najdeme Škodu Kodiaq i Peugeot 2008 nebo ortodoxní Mercedes-Benz třídy G. Zajímavější je proto údaj o nejoblíbenějších typech karoserií. Zde je dominantní kombi s podílem 26,75 %.
 
 Za povšimnutí stojí i v porovnání s jinými zeměmi pomalejší odklon kupujících od osobních aut se vznětovými motory (letos mají podíl 38,4 %, zatímco před rokem 42 %). Překvapující je stále jen velmi malý zájem o vozidla na CNG (u osobních aut představují 1,0 % proti loňským 1,1 % a užitkových vozidel 1,6 % proti loňským 2,1 %). Stejně tak stojí za povšimnutí pokračující minimální zájem o elektromobily (234 vozidel představuje 0,11 % podílu na trhu, což je ale víc než loňských 130 vozidel a podíl 0,06 %).
 
Pozoruhodný je prodejní úspěch značky Toyota, která v registracích osobních aut vykázala růst o 52,3 % (to představuje zvýšení registrací o 2103 vozů) a v září se už dostala mezi deset nejprodávanějších značek. Toyota jednoznačně kraluje v dodávkách hybridních vozidel, když těží z podpory jejich prodeje. Celkem jich dodala 1479 kusů (a k tomu ještě značka Lexus dalších 186 vozů) z celkového počtu 2039 nově registrovaných hybridů. Druhou nejúspěšnější značkou v prodeji hybridních vozidel je Kia s dodávkami 122 vozů.