name | autoweek.cz

Terénní legenda od roku 1979

Terénní legenda od roku 1979

09.01.2018 | | Auto archív

Mercedes-Benz třídy G je vrcholným modelem mezi luxusními terénními vozy. Je nejen zdaleka nejdéle vyráběnou modelovou řadou osobních vozů v historii značky Mercedes-Benz, ale také praotcem všech SUV značky, a proto mají všechny její terénní modely ve svém označení G.
Vše začalo v roce 1972 smlouvou o spolupráci mezi tehdejšími společnostmi Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Štýrském Hradci. Třída G se i nadále vyrábí ve Štýrském Hradci s rozsáhlým podílem manuální práce.
 
Již první koncept se odlišoval od tehdy běžných terénních vozů. Produktoví plánovači, designéři a inženýři navrhli vozidlo, které přesvědčilo svou spolehlivostí, robustností a suverénními terénními vlastnostmi, zároveň však nalézalo své zákazníky jako plnohodnotný, komfortní a především bezpečný exkluzivní automobil pro volný čas.
 
V době uvedení na trh na jaře 1979 byly nabízeny čtyři varianty motorů s rozsahem výkonů od 53 kW (72 k) do 115 kW (156 k). Zákazníci měli na výběr mezi karosářskými verzemi Cabriolet s krátkým rozvorem a Station Wagon s krátkým nebo dlouhým rozvorem.
 
V roce 1989 začala vozidly modelové řady 463 evoluce, v níž se terénní vozidlo průběžně přizpůsobovalo technickému pokroku. Tato evoluce rozšiřovala okruh fanoušků a umocnila charakter třídy G jako exkluzivního vozidla pro každou příležitost. Od roku 1993 se používá oficiální označení třída G.
 
K 25. jubileu třídy G byl na trh uveden zcela mimořádný model, zušlechtěný značkou Mercedes-AMG: G 55 AMG Kompressor. Výkonný osmiválec 350 kW (476 k) a točivý moment 700 N.m propůjčovaly robustnímu terénnímu vozu dosud neslýchanou jízdní dynamiku a ukázaly enormní potenciál, který je ve třídě G.
 
Třída G oslavila své 30. narozeniny v roce 2009 novými prvky výbavy, které zvýšily především komfort a exkluzivitu v interiéru. Ergonomicky optimalizovaná sedadla vpředu nabízela lepší oporu těla a s novým designem i funkcí klimatizace sedadel byl tento originál ještě luxusnější. Od té doby prodej třídy G nepřetržitě roste. Díky silnému růstu dosáhl praotec SUV v roce 2016 nového prodejního rekordu s téměř 20 000 prodanými vozy během jednoho roku.
 
Nové motory AMG, výrazně rozšířená výbava, ještě kvalitnější interiér, rozvážné modifikace exteriéru, jakož i nové bezpečnostní a komfortní prvky výbavy, například Distronic Plus a systém Parktronic pro snadné parkování, zajistily v roce 2012 další zvýšení atraktivity tohoto terénního vozidla. O rok později rozšířil Mercedes-Benz produktové portfolio o model G 63 AMG 6x6. Třínápravový terénní vůz kombinoval to nejlepší ze tří světů - všechna zdokonalení nové generace třídy G, robustnost těžkých vozidel pro provoz mimo zpevněné cesty a techniku motorů Mercedes-AMG.
 
G 500 4x42 byl v roce 2015 představen nejen s luxusním interiérem, ale také se světlou výškou 45 cm a pozoruhodnými provozními vlastnostmi na silnici. Od roku 2015 nabízel program designo manufaktur zákazníkům možnost vytvořit si vlastní individuální G pomocí exkluzivních variant výbavy, které byly dokonale vzájemně sladěny. Zcela mimořádným milníkem se stal v roce 2017 výjimečný model G 650 Landaulet. První model svého druhu značky Mercedes-Maybach je limitován na 99 vozidel. Tato varianta G s motorem V12, portálovými nápravami, elektricky ovládanou střechou z tkaniny a exkluzivní výbavou zadní části interiéru osloví zákazníky, kteří chtějí exkluzivně a stylově cestovat s větrem ve vlasech.
 
V létě 2017 sjel z montážní linky ve Štýrském Hradci 300 000. vůz třídy G – Mercedes-Benz G 500 v modré metalické barvě designo mauritius s čalouněním sedadel černou kůží a kontrastním bílým prošíváním. Jubilejní vozidlo, vybavené různými terénními prvky výbavy, včetně černých 16“ kol s terénními pneumatikami a robustním střešním nosičem, se v létě vydalo vstříc novým dobrodružstvím. Výbava byla sestavena fanoušky třídy G z celého světa, kteří mohli na oficiální facebookové stránce třídy G hlasovat pro svou oblíbenou specifikaci. Na sociálních sítích lze nyní sledovat budoucí výpravy tohoto exempláře s pořadovým číslem 300 000.