name | autoweek.cz

Zástupci Tatra Trucks ocenili Hanse Ledwinku in memoriam

Zástupci Tatra Trucks ocenili Hanse Ledwinku in memoriam

06.09.2019 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Kopřivnickou automobilku Tatra Trucks navštívil syn legendárního konstruktéra Hanse Ledwinky Erich Ledwinka společně s vnukem slavného projektanta Hansem Ledwinkou ml. Od vedení společnosti Tatra Trucks převzali vyznamenání „Zasloužilý Tatrovák", které Hansi Ledwinkovi udělilo in memoriam.
Zástupci společnosti Tatra Trucks v čele s výkonným ředitelem Pavlem Lazarem přivítali v Kopřivnici pro automobilku významnou návštěvu - syna a vnuka konstruktéra Hanse Ledwinky. Po krátkém uvítání a ocenění významu rodiny Ledwinkových přednesl vedoucí exportu Tatra Trucks Pavel Petrásek prezentaci firmy, ve které připomněl milníky vývoje společnosti, představil současný sortiment a nastínil budoucnost společnosti.
 
Výkonný ředitel Tatra Trucks Pavel Lazar ocenil význam Hanse Ledwinky pro firmu Tatra, jeho pracovitost i tvůrčí myšlenky, připomněl jeho osudové sepjetí s kopřivnickou automobilkou a dlouhotrvající pracovní vztah. V uznání za zásluhy o automobilku Tatra předal Hansi Ledwinkovi ml. vyznamenání „Zasloužilý Tatrovák", které jeho dědovi Hansi Ledwinkovi udělilo in memoriam vedení společnosti Tatra Trucks.
 
Hans Ledwinka ml. od vedení společnosti obdržel také pozvánku k návštěvě Kopřivnice u příležitosti otevření nového muzea nákladních automobilů Tatra v lednu 2021. Následně vzácná návštěva v doprovodu zástupců společnosti navštívila některé provozy společnosti Tatra Trucks.
 
O Hansi Ledwinkovi
Dr. tech. h. c. Ing. Hans Ledwinka se narodil v roce 1878 v Klosterneuburgu nedaleko Vídně. U svého strýce se vyučil zámečníkem a vystudoval vídeňskou státní průmyslovou školu. V roce 1897 nastoupil jako konstruktérský elév do Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (dnešní Tatra Trucks). Ještě téhož roku se stal jako zámečník členem týmu, který stavěl první kopřivnický automobil Präsident.
 
O pár let později dostal významnou příležitost a je hlavní osobou při konstrukci prvního závodního speciálu pro Theodora svobodného pána von Liebiega. A příležitosti využil, když automobil přinesl Theodoru Liebiegovi četné úspěchy. Jeho nápady ho ovšem dostávaly do rozporů s nadřízenými, kteří nechtěli opustit zaběhlé a ověřené, byť již zaostávající, standardy.
 
V roce 1902 Ledwinka firmu opustil a odešel do Vídně. V roce 1905 se však vrací, tentokrát na pozici ředitele, vedoucího automobilového oddělení a konstruuje vozidla typu S, později T a U. Z pohledu zažitých firemních standardů pokrokové novinky. Válečná konjunktura rozjela automobilovou výrobu, ale nemá vyhovující podmínky. Firma místo do automobilky investovala do výroby vagónů a zklamaný Ledwinka opustil firmu podruhé - ne však nadlouho.
 
Když v roce 1921 tehdy již Kopřivnická vozovka stavěla novou automobilku, vrátil se Ledwinka opět zpět. A hned poté přišel s úplnou novinkou. Navrhl typ T 11 s centrální nosnou troubou, nezávisle výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem spojeným s převodovkou. Vůz se stal mimořádně úspěšným.
 
Počátkem třicátých let, v době hospodářské krize, přišla Tatra na trh s novinkou, která j opět znamená mimořádný komerční úspěch. Pražský autosalon v roce 1931 nadchla Ledwinkova T 57, později přezdívaná „Hadimrška".
 
A nastal věk aerodynamických automobilů. Konstrukční tým kopřivnické Tatry, vedený Hansem Ledwinkou, se ve spolupráci s expertem na aerodynamiku Paulem Jarayem pustil nejprve do projektu malého automobilu s označením V 570, který však opustil aby nekonkuroval již obchodně úspěšné T 57. Mladí konstruktéři Erich Übelacker a syn Hanse Ledwinky Erich Ledwinka se pod vedením Hanse Ledwinky pustili do většího aerodynamického automobilu. Získal typové označení T 77 a na jaře 1934 vyvolal nadšení na autosalonu v Berlíně. Tatra T 77 se stala symbolem 30. let v Československu. Tento typ a jeho nástupci tvořili obchodně nejúspěšnější aerodynamické automobily vůbec.
 
Aerodynamika se prosadila i na kolejích. V roce 1936 byly do provozu Československých státních drah nasazeny dva luxusní motorové vozy Slovenská strela na trať z Prahy do Bratislavy. Jejich rychlostní rekordy zůstaly nepřekonány ještě mnoho desítek let poté. Válka však situaci změnila. Slovenská strela byla odstavena do depa a produkce přešla na válečnou výrobu. Ale i tehdy se objevila nezaměnitelná novinka, nákladní Tatra T 111.
 
V roce 1944 Vídeňská technická univerzita udělila Hansi Ledwinkovi čestný titul doktora technických věd. Po druhé světové válce byl Hans Ledwinka zatčen a v opakovaném procesu odsouzen za vlastizradu. Ani ve vězení však kopřivnickým konstruktérům neodmítl pomoc. Nabídku na funkci ministerského poradce výměnou za svobodu však odmítl. Pro vážné zdravotní problémy byl v roce 1951 propuštěn a opustil Československo. Po uzdravení se opět věnoval konstruktérské práci nejdříve pro německou KHD, později jako soukromý poradce. Hans Ledwinka zemřel v Mnichově v roce 1967. V roce 1992 byl nejvyšším soudem České republiky plně rehabilitován.