name | autoweek.cz

Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat

Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat

28.12.2018 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Vyplývá to ze studie Analýza vývoje cen motorových vozidel, kterou připravila a zveřejnila společnost Cebia.
Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech čtvrtletích zvýšila o 9,14 %. V případě čtyřletých ojetých vozů však dochází v posledních týdnech ke stagnaci až mírnému poklesu cen. Naopak tempo růstu cen nových automobilů je sice relativně pomalé, ale dlouhodobé a lze očekávat, že bude přetrvávat i nadále. Analýza vývoje cen motorových vozidel, kterou připravila a zveřejnila společnost Cebia pravidelně srovnává vývoj cen nových vozidel a čtyřletých ojetin v posledních čtyřech čtvrtletích.
 
Na růstu cen nových vozidel se kromě zvyšující se spotřeby domácností a vzrůstající prosperitě firem podílejí nové legislativní požadavky na homologaci vozů z pohledu emisí a bezpečnosti. Naopak stagnace až mírný pokles cen čtyřletých ojetin je do značné míry způsobena jejich zvýšenou nabídkou a prodloužením průměrné doby prodeje v autobazarech, která letos vzrostla ze 76 dnů v roce 2017 na 99 dnů. Stále přitom platí, že trh s osobními vozidly (novými i ojetými) je v České republice výrazně ovlivněn dominancí značky Škoda a cenová politika této značky je pro trh významným indikátorem.
 
Ve třetím čtvrtletí došlo u nových vozů k obměně neprodávanějších vozů v jednotlivých segmentech, když se do popředí více prosadily modely se zážehovými motory. Popularita vznětových motorů však nepoklesla. Například cena nejprodávanějšího vozidla Škoda Octavia s motorem TSI meziročně stoupla o 9,94 %, zatímco cena stejného modelu s motorem 1.6 TDI za poslední rok poklesla o 3,10 %.
 
Dopad aféry Dieselgate menší než jinde
Aféra Dieselgate se na tuzemském trhu ojetých automobilů na rozdíl od jiných zemí EU výrazněji neprojevila, a to jak z hlediska poměru zastoupení motorů, tak i cen. Na mírně klesající ceny vozů se vznětovými motory má vliv zejména velké množství automobilů z ukončených operativních leasingů.
 
Aféra Dieselgate však začíná hrát významnější roli v oblasti dovozu. V sousedních zemích se začíná projevovat snížená poptávka po ojetých vozech se vznětovými motory. Ty se tak stávají zajímavé pro dovozce ojetin do České republiky, a to zejména u dražších modelů. Přesycení trhu se tím zvyšuje, což má neblahý dopad na efektivitu končících operativních leasingů u vozidel se vznětovými motory.
 
Mini a malá vozidla - nedostatek vozů Škoda Fabia
Nejprodávanějším modelem čtyřletých vozů tohoto segmentu je stabilně Škoda Fabia (podíl 40,6 %), nyní s motorem 1,0 TSI a výbavě Style, následovaná nově vozy Renault Clio a Hyundai i20, které nahradily vozy Škoda Citigo a Ford Fiesta. Tři nejprodávanější vozy přitom tvoří více než polovinu prodejů vozů v rámci tohoto segmentu (53,33 %).
 
Průměrná cena vozidel tohoto segmentu meziročně narostla o více než 10 %. Nejvíc podražila Fabia (o 11,7 %), která vzhledem ke svému vysokému podílu ovlivnila růst průměrné ceny celého segmentu. Pokles počtu mladých ojetin těchto vozů v nabídce inzertních portálů má spolu se zvýšenou poptávkou vliv na růst ceny.
 
Nižší střední a střední třída - pokles podílu Škody Octavia
Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut opět Škoda Octavia, která však neudržela hranici 30 % - její podíl klesl na 28,1 %. Následují vozy Škoda Rapid a Hyundai i30. Ty tři vozy zaujímají 52,77 % segmentu. Volkswagen Golf, který je nejprodávanějším vozem v Evropě, skončil na čtvrtém místě.
 
Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o 4,78 %, když průměrná cena Octavie narostla o 5,37 %. Růst průměrných cen dosáhl vrcholu v prvních měsících letošního roku, poté nastal pokles, nicméně průměrné ceny se stále pohybují nad úrovní roku 2016. Vozidla v tomto segmentu jsou nejčastějšími flotilovými vozy a jejich následný prodej po ukončení operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativně nízké ceny ve srovnání s ostatními segmenty. Tento tlak na snižování ceny je nejsilnější u dvou až čtyřletých ojetin, kterými leasingové společnosti v letošním roce zaplavují trh.
 
MPV - Citroën Berlingo předstihl Volkswagen Touran
Nejprodávanějším modelem vozidel čtyřletých MPV byl rodinný Hyundai ix20 se stabilním podílem 14,17 %. Zatímco ještě před půl rokem byl na druhém místě Volkswagen Touran, nyní byl vystřídán vozem Citroën Berlingo. Třetím nejprodávanějším vozem je stále Dacia Dokker, což je častá volba drobných podnikatelů. Tyto tři modely tvoří 32,9 % tohoto segmentu.
 
Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 9,32 %, což představuje mírné zpomalení. V rámci segmentu jsou však hodnocena vozidla, která lze s ohledem na odlišnost jejich finálního tržního zaměření srovnávat jen velmi obtížně.
 
SUV a terénní vozidla - zájem se v posledních třech letech zdvojnásobil
Nejprodávanějším modelem čtyřletých SUV a terénních vozidel byl v posledním roce Volkswagen Tiguan následovaný vozy Nissan Qashqai a Dacia Duster. Ačkoli došlo k obměně jejich pořadí těchto vozů, v top 3 se drží dlouhodobě. Tvoří však jen zhruba pětinu segmentu.
 
Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 13,13 %. Nejvíce podražila Dacia Duster, a to o 29,9 %, naopak nejméně Volkswagen Tiguan - o 7,36 %. Tempo zdražování však výrazně narůstalo u obou vozů. V tuto chvíli se však tempo růstu zastavuje, a naopak dochází až k mírnému poklesu. Celý segment je ovlivněn dlouhodobě rostoucím zájmem o vozy SUV, který se za poslední tři roky dvojnásobil. Podíl pohonu 4x2 na úkor 4x4 je velký. Vzhledem k vysokému zájmu nabízejí hlavní značky minimálně tři modely, které se odlišují velikostí.
 
Vyšší střední třída a ostatní vozidla - průměrné ceny se vrátily o dva roky zpět
Největší podíl měla v tomto segmentu mezi čtyřletými vozidly Škoda Superb (34,39 %) následovaná modely Mercedes-Benz třídy E a BMW řady 5. Tři nejprodávanější vozy tvoří polovinu prodeje (49,39 %). Tato kategorie však měla na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 5,68 %.
 
Navýšení průměrné ceny o 5,09 % bylo způsobeno především vysokým cenovým nárůstem na přelomu loňského a letošního roku. Nejvíce cena vzrostla u Mercedesu-Benz třídy E (6,72 %). Ještě před půl rokem však rostla meziročně o 10,6 %. Rychlost růstu ceny tedy významně zpomalila. Průměrné ceny ojetých vozidel celého segmentu spadly na úroveň začátku roku 2017.