name | autoweek.cz

Češi za ojeté automobily utratili přes 115 miliard

Češi za ojeté automobily utratili přes 115 miliard

10.02.2020 | | Autoservis

Trhu s ojetými automobily se daří. Potvrzuje to souhrnný report online prodejce vozidel Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), který díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu.
Z údajů společnosti Carvago vyplývá, že Češi v roce 2019 za ojeté automobily utratili meziročně o 4,5 % více. V počtu prodaných kusů napřímo koncovým zákazníkům to bylo s meziročním růstem 2 % 457 000 vozů. Nejvíce se dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy, kde dominovala Škoda Octavia s turbodieselem a nájezdem do 130 000 km. Poptávka po tomto typu automobilu výrazně převyšuje nabídku, což by mohlo vyřešit větší provázání se zahraničními trhy.
 
Vozový park tuzemských ojetých automobilů se s posilující kupní silou českých zákazníků postupně omlazuje, poprvé v historii průměrný věk prodaného ojetého vozu klesl pod hranici deseti let – konkrétně na 9,5 roku. Průměrný nájezd loni prodaného auta je 153 tisíc kilometrů, tedy o 3,5 tisíce méně než v předchozím roce. Prodejům ojetých automobilů jasně dominují specializované subjekty, jako jsou autobazary či dealerství, v poměru 73 % oproti 27 % mezi soukromými osobami.
 
Žebříčku prodávaných aut dominují tři modely značky Škoda v čele s Octavií, Fabií a Superbem. Následují dva modely značky Volkswagen Passat a Golf. Z hlediska značek opět jasně vede Škoda s 28 %, s 12 % následuje Volkswagen a trojici uzavírá Ford se 7 %. Na čtvrté příčce je BMW s 4,7 % a pátý Peugeot s 4,3 %. Skokanem roku se na 6. příčce stal Hyundai s nárůstem 15 % oproti roku 2018.
 
Z hlediska paliva celkem 52 % prodaných vozů pohání nafta, 45 % připadá na benzin. Nejprodávanějším motorem je turbodiesel o výkonu 110 kW, na druhém místě mezi vznětovými motory se umístily motory s výkonem 103 kW a třetí byla motory s výkonem 81 kW. V případě zážehových motorů vede výkon 77 kW následovaný variantami s výkony 85 kW a 88 kW. Hybridy a elektromobily se  na celkovém prodeji zatím podílely pouze 0,45 %, resp. 0,18 %. Pro českého zákazníka jsou stále atraktivnější LPG (1,21 %) i CNG (0,51 %).
 
„Z našich datových analýz vyplývá ještě jeden fakt, a to ne příliš pozitivní - velkým problémem českého trhu zůstává stáčení kilometrů. Tato situace má největší negativní dopad především na důvěryhodné prodejce, mezi které patří hlavně autorizovaná dealerství a seriózní bazary. Na ty pak dopadá špatné světlo od nepoctivé části trhu,” konstatuje CEO a spoluzakladatel startupu Carvago Jakub Šulta.
 
„Přirozený vývoj stárnutí vozu, tedy nájezdu kilometrů v závislosti na věku auta, má lineární křivku. Průměrný nájezd vozu za rok je přibližně 20 000 km, což znamená, že pětileté auto má nejčastěji nájezd kolem 100 000 - 120 000 km. Loni byl průměrný nájezd prodaného vozu 153 000 km, tedy průměrné stáří by mělo být 6 - 7 let. Desetileté vozy by pak podle těchto reálných úvah měly mít nájezd kolem 200 000 - 240 000 km, což však zhruba o 80 000 km nekoresponduje s údaji o celkovém trhu. Pokud by se povedlo odstranit z trhu podvodné prodejce a zamezit stáčení kilometrů, došlo by k prudkému nárůstu počtu prodaných vozů v dealerské síti a Češi by měli větší jistotu při nákupu ověřených a garantovaných ojetých vozů,” dodal Jakub Šulta.
 
Dovezeno ze zahraničí bylo 52 % prodaných ojetých automobilů, zbylých 48 % bylo poprvé zaregistrováno v Česku. Nejprodávanějším vozem ze zahraničí stále zůstává Škoda Octavia, nicméně na druhou příčku se dostaly modely Volkswageny Passat a Golf před Škodou Fabia.
 
V oblasti prodeje ojetých automobilů se projevuje výrazný nepoměr mezi poptávkou a nabídkou. Dokládá to například situace kolem nejprodávanějšího ojetého vozu v ČR, Škody Octavie Combi v cenové hladině do 310 000 Kč s motorem 2,0 TDI 110 kW, přímo řazenou převodovkou a výbavou Ambition do pěti let stáří a nájezdem kolem 120 000 km, kterých je mezi českými prodejci či autobazary výrazný nedostatek. Do vyrovnaného stavu v současné době chybí zhruba 1000 vozů, což je počet, který se rovná prodeji téhož modelu v celé ČR po dobu šesti měsíců. Vozů značky Škoda na českém trhu celkem chybí více než 5500 kusů. Z první pětice nejprodávanějších značek jsou nedostatkovým zbožím s více než 300 kusy také Volkswageny. Naopak Fordy a BMW vzhledem ke svému obratu ve skladech mírně přebývají.
 
„Nabídka vozů starších 5 let je na českém trhu nedostačující a vysoká poptávka českých koncových spotřebitelů není dlouhodobě uspokojena. Důvodem jsou nedostatečné prodeje nových vozů, které by na trhu zůstávaly a postupně stárnuly. Mladé ojetiny generované z nových vozů, typicky ukončené operativní leasingy, nejčastěji do 2-3 let stáří, jsou oproti tomu pro českého zákazníka příliš drahé. Proto se jich část exportuje za hranice a zbylá část na českém trhu trpí horší likviditou. Prodávají se totiž zhruba 2x až 3x pomaleji než průměrná ojetina ve stáří 5-6 let,” komentuje trendy COO a spoluzakladatel startupu Carvago Jan Kranát.