name | autoweek.cz

Evropa proti šmejdům - bez České republiky

Evropa proti šmejdům - bez České republiky

09.12.2019 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Evropská unie se konečně začala zabývat problematikou stáčení odometrů. Připravuje samostatný systém vycházející ze zkušeností z Belgie se systémem Car-pass. Přestože podle zjištění Europolu je Česká republika rájem stáčecích „šmejdů“, do projektu se nezapojí.
Europoslanec Tomáš Zdechovský se problematice stáčení odometrů věnuje už dlouhou dobu. Právě on z vlastní iniciativy pomohl v Evropském parlamentu prosadit zprávu výboru pro dopravu (TRAN), aby se proti těmto „šmejdům“ konečně rázně zakročilo. „Stáčení odometrů je hnusný zločin, který evropské spotřebitele každý rok připraví o zhruba 10 miliard eur. Vyzvali jsme proto Komisi, aby problém urychleně řešila a tento projekt je jejich reakcí. Tu zprávu jsme v Parlamentu schválili v červnu. Jsem proto i příjemně překvapen rychlostí přípravy projektu, který vychází z námi navrhovaného konceptu Car-pass,“ vysvětluje Zdechovský (KDU-ČSL).
 
Třináct evropských států, včetně Německa, Slovenska a Maďarska, se rozhodlo spolupracovat v pilotním projektu Evropské komise, v němž se zaměří na boj proti šmejdům stáčejícím najeté kilometry u aut. Projekt by se měl spustit ke konci roku 2019, kdy bude schválen nový evropský rozpočet a uvolněny tak už předschválené finance. Testovací provoz má začít ve druhém čtvrtletí 2020 a systém má být spuštěn ve třetím čtvrtletí 2020. Jde o samostatný systém výměny dat mezi zapojenými zeměmi vytvářený ve spojení s výměnným systémem informací Eucaris.
 
Systém vychází z belgických zkušeností. Tam se pomocí systému Car-pass podařilo ve velmi krátké době stáčení odometrů podařilo zcela zlikvidovat. V systému Car-pass každé vozidlo k technickému průkazu získá i unikátní certifikaci (car-pass), do níž se zapisuje stav počítadla kilometrů pokaždé, když majitel vozu navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez certifikátu je neprodejné. Certifikace stojí mezi 3 až 7 euro podle toho, jak podrobné údaje majitel požaduje. Žádné další výdaje nejsou a není nutné jezdit ani na speciální prohlídky jen kvůli odečtu.
 
„Největší radost mám z toho, že se do projektu zapojilo už třináct států, které jsou ochotny spolupracovat a vzájemně si vyměňovat data o vozidlech. Nejvíce podvodů totiž vzniká při přeshraničních obchodech, kdy se původní historie vozidla přepisem ztratí,“ uvedl Zdechovský.
 
Přes počáteční podporu ze strany Ministerstva dopravy se pod tlakem lobby dovozců ojetin Česká republika do tohoto systému nezapojuje. Přitom podle hodnocení Europolu jsme zemí s největším podílem prodávaných ojetin se stočenými odometry. Srovnatelný s ČR je jen stav v Polsku a Maďarsku, jenže obě tyto země se do projektu zapojily, stejně jako Německo, které se jakékoliv kontrole dlouho bránilo.
 
„Pro nás je klíčové hlavně zapojení Německa, odkud Češi kupují nejvíce ojetin a podvody se objevují v každém druhém případě. Česká republika mezi těmi třinácti zeměmi zatím není, ač zástupci českého Ministerstva dopravy byli přítomní na jednáních. Jsem si proto jist, že se seznam zapojených států ještě rozšíří a šmejdi už nic nestočí, protože se na to velmi rychle přijde a vozidlo se tak stane neprodejným,“ dodal europoslanec.
 
„Stáčení kilometrů je nutné řešit na celoevropské úrovni kvůli velkému objemu dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Ukazuje se, že přes 40 % dovážených ojetých vozidel má stočený tachometr. Kritický při tom je zejména dovoz z Německa. Za posledních deset let dovoz ojetých vozidel starších 15 let vzrostl desetinásobně! Přitom vzhledem k předpokládanému zdražení nových automobilů kvůli úsilí o čistou mobilitu zájem o ojetá auta do budoucna dále poroste,“ dodal tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Josef Pokorný.
 
„Z dovážených ojetin je 18 % po havárii, z čehož 28 % po totální havárii! Tato vozidla se posléze prodávají navenek provozuschopná. Otázkou ovšem je, s pomocí jakých dílů se opravují, protože s pomocí legálně prodávaných součástek by se takové opravy nemohly vyplatit. Zarážející je i skutečnost, že zatímco v Německu je při technické kontrole shledáno 20 % automobilů jako nevyhovujících, u nás to v STK je jen 10 %. Přitom průměrné stáří osobních automobilů v Německu je 8,9 roku, zatímco v ČR 14,8 roku,“ doplnil Josef Förster, který má v SDA na starosti kontrolu technického stavu vozidel.