name | autoweek.cz

Informace a statistiky z oblasti prodeje ojetých vozidel

Informace a statistiky z oblasti prodeje ojetých vozidel

25.11.2019 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Statistický souhrn trhu s ojetými vozidly za první tři čtvrtletí letošního roku z přehledu Cebia Summary3/2019.
V prvních třech čtvrtletích letošního roku došlo meziročně jen k velice mírnému navýšení počtu dovezených ojetých osobních automobilů ze zahraničí (+ 0,5 %). Oproti situaci v polovině roku však jde o výraznější nárůst, neboť v prvních šesti měsících došlo naopak k meziročnímu poklesu o 2,7 %.
 
Do České republiky se od ledna do konce září dovezlo a registrovalo 135 983 ojetých osobních vozů. Nejvíc aut se letos dovezlo v září a v červenci - v červenci se v ČR registrovalo vůbec nejvíc dovezených osobních vozů od roku 2008 - 16 837.
 
Průměrné stáří prodávaných ojetých vozů
Alarmující je kvalita dovážených ojetých aut, neboť každé páté je starší 15 let a podle analýzy, kterou Cebia zpracovala letos na podzim, je mezi dovezenými vozy ve stáří od 3 do 11 let každé dvacáté po totální havárii.
 
Průměrné stáří dovážených ojetin je 10,3 roku. Podíl dovezených ojetých vozidel, která jsou starší 10 let, zůstává i nadále stabilní na 51 %. Podíl dovezených osobních ojetých aut ve stáří 10 - 15 let je 32,29 %, ve stáří nad 15 let 19,16 %. Průměrné stáří všech prodávaných ojetin dovezených letos či v dřívějších letech je 11 let. Naopak prodávané ojeté vozy s českým původem vykazují průměrné stáří pouhých 7,5 roku. Došlo k dalšímu zestárnutí českého vozového parku, který je už 14,87 roku.
 
Původ vozidel
Zatímco v prvním pololetí byl ještě podíl ojetých vozů s tuzemským původem téměř 53 %, vlivem vyššího dovozu klesl na necelých 50 %. Ve stejném období naopak vzrostl podíl aut, u nichž prodejci uvádějí německý původ z 19 % na 21 %. Část vozidel, která mají deklarovaný původ v Německu, ovšem pochází ve skutečnosti z jiné země, především z jižní nebo jihovýchodní Evropy.
 
Prodejní cena
Průměrná cena ojetých aut prodaných od ledna do září činila 226 200 Kč. Zatímco meziročně stoupla o 0,5 %, proti druhému čtvrtletí došlo k mírnému poklesu. Ten je způsoben tím, že se na trhu přestaly ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů, které významně ovlivnily trh ve druhé polovině loňského roku a v první polovině letošního.
 
Udávaný stav kilometrů na odometru
S klesající cenou a menším množstvím zánovních ojetin souvisí i mírný nárůst podílu aut, která vykazují vyšší kilometrový nájezd než 100 000 km. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 156 000 km. Vzhledem k tomu, že se ve třetím letošním kvartálu přestaly ve větší míře prodávat zánovní a mladé ojetiny z krátkodobých operativních leasingů, snížil se ke konci září podíl aut s nájezdem do 100 000 km a naopak o 5 % narostl podíl aut s tachometrem ukazujícím hodnotu větší.
 
Vzhledem k průměrnému stočení odometrů, které se pohybuje okolo 100 000 km, by průměrný nájezd ve skutečnosti měl být 180 000 km. Stočený odometr má podle zjištění společnosti Cebia 33 % ojetých aut nabízených k prodeji. Jeho stočení přitom zvyšuje cenu vozu v průměru o 20 %.
 
Preference typů pohonu
U prodávaných ojetých vozů převládají i nadále vznětové motory. Podíl prodávaných ojetin se vznětovými motory na trhu byl 55 %, podíl aut na benzin 42 %. Meziročně došlo k poklesu podílu vozů se vznětovými motory o 3 %, v porovnání s prvním pololetím letošního roku naopak k jejich navýšení rovněž o 3 %. Jde o potvrzení toho, že poptávka po dieselech opět ožívá. U nových vozidel byl v letošních prvních třech čtvrtletích podíl vznětových motorů jen 27,01 % a zážehových 70,24 %.
 
Vozidla s STK a bez STK
V ČR se v letošním roce prodávalo 18,4 % vozidel bez platné STK. Důvodem může být delší doba prodeje vozidla, kdy během této doby platná STK propadne. Jako další důvod se jeví neochota prodávajících do vozidla investovat, když vědí, že ho v dohledné době budou prodávat. Podíl aut bez STK se dlouhodobě nemění. Pro zákazníky to znamená, že nesou finanční zátěž následné STK i kontroly emisí a nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou ho muset na své náklady uvést do provozuschopného stavu. Vzhledem k velkému množství aut, u nichž se při prodeji zatajují havárie či jsou nelegálně předělaná, je pravděpodobnost, že kupující narazí na auto, které bez servisního zásahu neprojde STK, poměrně vysoká.
 
Letos se prodávalo 35 % ojetých vozidel s možností odpočtu DPH. Tyto vozy jsou pak atraktivní pro plátce DPH, kteří ji mohou odpočítat. Pokud si vozidlo koupí neplátce DPH, další vlastník tuto možnost ztrácí.
 
Doba prodeje
Průměrná doba prodeje ojetiny byla 83 dní. Průměrná doba prodeje ojetiny s Cebia REPORTem byla 67 dní.
 
Auta po prvním majiteli a předchozí havárie
V letošním roce se prodávalo 49 % vozidel u nichž bylo deklarováno, že jsou po prvním majiteli. Až 99 % ze všech prodávaných ojetých vozidel je inzerováno jako v minulosti nehavarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut. V případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 %. U dovezených ojetých aut je podle analýzy, kterou provedla Cebia 31. září letošního roku, každé dvacáté auto ve stáří od 3 do 11 let po totální havárii. Je tedy zřejmé, že před koupí ojetého vozidla je dobré prověřit si jeho historii včetně případných poškození a havárií.
 
Se servisní knížkou se letos prodávaly tři čtvrtiny ojetých aut (75 %).