name | autoweek.cz

Lobbisté STK jsou kontraproduktivní

Lobbisté STK jsou kontraproduktivní

02.07.2018 | | Autoservis

Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) informuje: Protivník je mocný, ale tak „blbý“, až nám to pomáhá, protože s blbostí lobbistů STK dochází trpělivost už i Ministerstvu dopravy i Ministerstvu životního prostředí.
Návštěva hospodářského výboru se vyplatila. Poslanec Polanský (Piráti) si ve své nebetyčné neinformovanosti nechal lobbisty nabulíkovat, že by STK „neměla“ být zastavena činnost když jí státní odborný dozor načapá při podvádění nebo hrubém porušování pravidel jen jednou, ale „až na podvádění hrubé a opakované“.
 
Jeho „zlepšovák“ pro majitele STK proměnit kontrolu ve „stroj na peníze“ bez odpovědnosti nevyšel. Napsal tam slovo „opakované“, protože lobby STK ví, že státní odborný dozor (SOD) má tak málo lidí, že na opakovanou kontrolu vyjde v průměru na každého řada tak jednou za pět let.
 
Jak průhledný je návrh změny zákona blokující tresty pro „Vyvolené“ - hrstku regulací chráněných podnikatelů v STK. Naproti tomu nám na stole leží seznam 37 pozavíraných Stanic měření emisí (SME) u autoservisů, na které se v minulosti stát zaměřil a zavřel je navždy. STK až na výjimku před deseti lety ani jednu. Je to nerovný boj, jak vystřižený z dob totality.
 
Dále novela navrhuje ze zákona škrtnout celý několikastránkový paragraf „Povinnosti emisního mechanika“, za čímž se skrývá i zrušení na techniku zaměřených školení. „Kdo strká jen sondu do výfuku a je řízen programem emisního přístroje, který stejně neovlivní, žádné školení nepotřebuje,“ stojí v důvodové zprávě, i když EU chce opak. Emisní mechanik tak může být podle novely úplné pako. Jenže pak je nepochopitelné, proč musí splňovat kritéria základního vzdělání a musí navštěvovat každé tři roky „prohlubovací kurz u organizace DEKRA“, kde se o technice skoro nic nedozví. Ostatní školicí střediska po celé ČR se zavřou a už školit nebudou. Vše je opět tak trochu typicky „české“.
 
Lobby STK za 15 let podvodů „kontrol bez aut“ značně posílila. Zákony píší poslanci zlobbovaní majiteli STK a společnostmi ovládajícími tento obchod s kladnými protokoly a při kontrolách se podvádí dál a ve velkém. U jedné STK například bylo jen jedno pracoviště SME, dnes jsou tu během pár měsíců už čtyři. Důvod? Může být, že zde emise dělali rychleji než je zdrávo nebo je jen psali. Nebo je důvod obchodní? SME rostou u STK jak houby po dešti. Státem vyvolená hrstka podnikatelů si mne ruce: od servisů jim už jezdit auta s hotovými emisemi nebudou. Nerovný konkurenční boj s nerovnými podmínkami. Systém od hlavy až k patě plný korupce, úplatků a klientelismu.
 
STK vlastní i regionální politici, a je otázkou, zda zákon neovlivňují. Majitel jedné z nich, regionálně politicky angažovaný muž, raději odstranil nápisy „Jediná STK, kterou projedou všechny vozy“. Ale na mnoha jiných STK se jede v podvodných softwarech, obcházení metodických postupů ve velkém a databáze CIS Ministerstva dopravy se plní z velké části zmanipulovanými daty. Kozel je čím dál tím mocnějším zahradníkem.
 
Na českých autech jsou zelené známky do emisních zón jen dalším byznysem. Čí to je byznys logo netají. Z emisních stanic proudí auta i bez filtrů. Podle jednoho ze zákazníků při měření visela emisní sonda na háku na zdi, když se šlapalo na akcelerátor. Vyšel na výbornou.
 
Lobbisté ve své snaze hrabat ještě víc pod sebe a drhnout lidi stoupajícími cenami za kontrolu vozidla, ačkoliv již dávno o žádnou kontrolu nejde, se uchýlili k takovým neuvěřitelným změnám v zákoně, že pomáhají jejich rychlému sebezničení a paradoxně i dobré věci. Žijí v naději, že si v jejich složitých formulacích zákona (píší si je sami) nikdo nevšimne, že to tentokrát se svou nenasytností přehnali, Jenže Ministerstvo dopravy už nechce tančit jak pískají.
 
Jako školitel „Školicího střediska pro diagnostiku a opravy“ slýchávám od emisních mechaniků posílaných od velkých průjezdních STK neuvěřitelné historky. Například dva emisní mechanici z STK v blízkosti dvou velkých autobazarů dostali od majitele STK jasně naznačeno, že auta, která přiveze bazar, budou prostě u nich vycházet jako „VYHOVUJÍCÍ“. Prý to mají udělat jak chtějí.
 
Naproti tomu jsou historky automechaniků ze servisů mnohem dramatičtější. Tu je nějaký autoservis u blízké STK neoblíben, protože nesype úplatky, a tak mu šťárají v dovážených autech tak dlouho, až úplatek nakonec vyloví a strčí je do klokaní kapsy. Navrhoval bych tedy, aby kontroloři nesměli mít ani kapsy, ani stůl se šuplíky, kam se úplatky strkají. Vedle „focení“ a podváděného CISu by to mohl být další marný pokus, jak podvádění u STK zastavit. Ale česká hlavička zase na něco přijde…