name | autoweek.cz

Nejmodernější továrna na pneumatiky v EU je u Žatce

Nejmodernější továrna na pneumatiky v EU je u Žatce

02.11.2020 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Nexen Tire Europe v průmyslové zóně Triangle u Žatce provozuje jednu z nejmodernějších továren na výrobu pneumatik na světě.
Jihokorejská společnost Nexen Tire patří mezi nejvýznamnější a nejrychleji rostoucí výrobce pneumatik výrobce pneumatik na světě. Je průkopníkem v oblasti využívání nejmodernějších technologií a inovativních výrobních postupů. Dokladem toho je jedna z nejmodernějších továren na výrobu pneumatik, která byla uvedena do provozu v České republice.
 
Nexen Tire se specializuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily, SUV i lehká užitková vozidla. Přitom spolupracuje s automobilkami Škoda, Volkswagen, Renault, Chevrolet, Chrysler, Dacia, GM, Fiat, Mitsubishi, Hyundai, Kia, Suzuki, Seat či Porsche. Má centrály v jihokorejském Yangsanu a v Soulu. Má přes 500 obchodních zastoupení ve 137 zemích po celém světě a čtyři výrobní závody - dva v Koreji (Yangsan a Changnyeong), jeden v Číně (Čching-tao) a nejnovější u Žatce v České republice.
 
Expanze do Evropy
Potřeba rozšířit výrobní kapacity a zlepšit dostupnost výrobků na evropském trhu vedla společnost Nexen Tire k rozhodnutí vybudovat závod na výrobu pneumatik v Evropě. Výběr lokality odstartoval na podzim roku 2012, přičemž se rozhodovalo mezi Českou republikou, Slovenskem, Polskem, Maďarskem a Rumunskem. V polovině roku 2014 byla zvolena Česká republika. Investiční záměr podpořila i vláda České republiky. Koncem dubna 2019 byl zahájen zkušební provoz a byly slavnostně vyexpedovány první pneumatiky. Slavnostní otevření závodu následovalo v srpnu 2019.
 
Nexen Tire do stavby výrobní linky v průmyslové zóně Triangle nedaleko Žatce postupně investuje 22 miliard korun, což představuje třetí největší zahraniční investici v historii České republiky po HMMC v Nošovicích a TPCA v Kolíně. Díky strategické poloze závod nabízí výbornou dostupnost pro největší evropské odběratele. Továrna se postupně stane základnou nejen pro produkci, ale i výzkum a vývoj nových technologií.
 
Výroba v Žatci
Žatecká továrna patří mezi nejmodernější na výrobu pneumatik na světě s vysokou produktivitou i kvalitou výroby díky zdokonaleným procesům automatizace při práci se surovinami, výrobě, kontrole kvality i distribuci. Závod splňuje nejpřísnější bezpečnostní a ekologické standardy. Veškeré procesy jsou v jediné linii - od naskladnění materiálu přes výrobní linky až po plně automatizovaný sklad. Výrobní linka je při šířce 86 m dlouhá 831 m. Dopravu mezi jednotlivými pracovišti a výrobními linkami zajišťují autonomní přepravníky LGV korejské firmy Hanwha.
 
Projektovaná výrobní kapacita 1. fáze je 15 600 pneumatik denně. V současné době se zde vyrábí 13 000 kusů denně při 24hodinovém provozu. Z českého závodu pneumatiky míří hlavně do západní Evropy - Německa, Velké Británie, Francie nebo Itálie. Ambicí společnosti samozřejmě je, aby se pneumatiky Nexen z Žatce staly součástí originální výbavy světových automobilek, tak jako je tomu již dnes u vozů Škoda, Hyundai, Renault nebo například Porsche s pneumatikami z korejské produkce. Proces schvalování pro žatecký závod už probíhají, nicméně se jedná o několikaletý proces.
 
V současné době se v Žatci vyrábějí pneumatiky pro osobní automobily (v Jižní Koreji se to jsou také pro SUV a dodávky) ve velikostech 14“ až 19“, a to zimní, letní i celoroční. K nejoblíbenějším patří NBlue HD Plus, WinGuard G3 nebo NBlue 4 Season.
 
Automatizovaný sklad
Součástí závodu je plně automatizovaný sklad vysoký 50 m, široký 50 m a dlouhý 80 m s maximální kapacitou 360 000 kusů pneumatik. V současné době se využívá pro 280 000 až 300 000 kusů a je je schopen naskladnit a vyskladnit až 15 600 kusů pneumatik denně.
 
Automatizovaný sklad je řízen softwarem ASRS (Automated Storage Retrieval System). Každá pneumatika je před uložením do skladu opatřena čárovým kódem se základní informací o rozměru, typu a datu vulkanizace. S těmito informacemi je nasměrována ke stohovacímu robotu. Robot je schopen poskládat jednotlivé typy pneumatik do sloupců, které následně přesune v požadovaném počtu a umístění na paletu. Palety jsou opatřeny čárovým kódem, které je propojí s daným typem pneumatik. Zakladač přes válečkové dopravníky naloží příslušnou paletu a s nastavením ve skladovém programu ji uloží na příslušnou pozici ve skladu.
 
Při požadavku na vyskladnění je informace o jednotlivé pneumatice a její pozici na paletě předána vyskladňovacímu robotu. Po nalepení štítku s detailní informací pneumatika pokračuje dopravníkovým systémem až k fyzickému naložení do kamionu. Vše probíhá bez zásahu operátora. Ten je připraven zasáhnout pouze v případě chybového hlášení. Celý provoz organizují tři pracovníci ve dvanáctihodinové směně.