name | autoweek.cz

Plagiáty DPF na trhu!

Plagiáty DPF na trhu!

12.04.2018 | | Autoservis

Tisková informace ÚAMK: ÚAMK rozřezal tři DPF filtry a odborníci, europoslanec i zástupce Prahy se nestačili divit, co je uvnitř. Reakci společnosti Auto Kelly, dodávající filtr se značkou Starline, najdete zde.
Historie filtrů pevných částic začala nejdříve jen u několika automobilů, které splňovaly normu Euro 3. Od roku 2015 a přijetí normy Euro 5 i následné Euro 6 už je použití filtrů pevných částic (DPF) nezbytností. Bez nich by nesplňovaly limity emisí polétavých částic (sazí). Postupně od roku 2005 (Euro 4), u některých modelů už od roku 2000, jsou vozy se vznětovými motory vybavovány DPF. Dobře fungující DPF je schopen zachytit až 95 % všech mikro částic velikosti 10 mikrometrů a větší. Jen velmi hrubý odhad říká, že v Evropě jezdí zhruba přes 30 milionů vozidel s filtry pevných částic.
 
Jenže při testu, který ÚAMK provedl v Praze a dalších krajských i okresních městech, se prostou kontrolou zachycených sazí v koncovce výfuku zjistilo, že přes 60 % vozidel, které by měly mít filtr pevných částic, ho buď nemá záměrně vůbec, nebo je jeho činnost z nějakého důvodu v nepořádku.
 
Cestou k nefunkčnímu filtru je zakoupení levné „náhražky“. Nové filtry se běžně prodávají na webu i v prodejnách. Už fakt koupě filtru za třetinovou cenu oproti originálu, by měl varovat.
 
Originál nebo kopie?
ÚAMK koupil tři DPF filtry, které podrobil důkladnému srovnání. Šlo o DPF vhodné podle katalogu výrobce pro vozidlo Ford Mondeo nebo S-Max/Galaxy s motorem 2,2 TDCi s objednacím kódem (OEM) 1689258.
 
Originální DPF od Fordu byl pořízen v Auto Palace Spořilov za cenu 26 829 Kč s DPH (cena byla vyšší o kauci v hodnotě 8712 Kč, jelikož jsme neměli starý díl). Dalším byl filtr zakoupený v Auto Kelly od výrobce StarLine, který pod uvedeným objednacím kódem nabízí DPF také pro všechny motorizace 2,0 TDCi včetně Fordu Focus za cenu 7527 Kč s DPH. Poslední byl od polské společnosti JMJ s označením YW1708, který byl koupen v internetovém obchodu autodily-vyfuky.cz za 4355 Kč s DPH.
 
Měříme a vážíme
První, co nás zaujalo po rozbalení, jsou rozdílné rozměry samotného válce (komory DPF) a jejich odlišná hmotnost. Originál je prostě větší než konkurence.
Výrobce hmotnost
Ford 6 879,5 g
StarLine 5 626,5 g
JMJ 4 621,5 g
 
Test protitlaku
Odborníci při našem testu tlakem vzduchu zkontrolovali, jaký odpor klade vnitřní struktura filtru. Čím menší odpor jeho vnitřní struktura kladla, tím bylo jasnější, že by neměl být schopen zachytit mikročástice. Tento vztah závisí na průměru a počtu kanálků ve struktuře vložky zachycující pevné částice uvnitř filtru. Čím jsou kanálky užší, tím menší saze zachycují a o to vyšší odpor klade vložka proudícímu vzduchu. Čím je větší filtrační plocha, tím větší je počet kanálků a odpor vložky prostupujícímu vzduchu musí být o to nižší. Odpor průtoku vzduchu neoriginální vložky filtru, která by byla o polovinu kratší, než vložka filtru originálního, by měl být při stejném průměru kanálků dvojnásobný a průtok vzduchu tedy poloviční. Pokud by byl odpor nižší (průtok vzduchu větší) svědčilo by to o větší prostupnosti filtru ne jen pro vzduch, ale také pro pevné částice!
 
Výrobce protitlak průtok vzduchu
Ford 12 mbar 416 m3/h
StarLine 18 mbar 413 m3/h
JMJ 19 mbar 412 m3/h
                
Řezání nových DPF!
Všechny tři zcela nové filtry byly rozřezány, abychom zkontrolovali, co je uvnitř. Pomocí rozbrušovačky, jsme se dostali do DPF jako do konzerv. Po vypreparování všech vložek DPF nás překvapil výsledek sice vědecky neprůkazného, ale snadno proveditelného testu - prosvícení filtrační plástve montážní svítilnou. Originální vložka žádné světlo nepropouští, zatím co StarLine takzvaně prosvítá a skrze vložku JMJ lze zcela jasně pozorovat světlo i pohyb montážní svítilny.
 
První pohled
Originál měl celý prostor vyplněný „plástvemi“ stupňovitě sestavených mřížek a kolem aktivní plástve byla speciální látka. Zbylé dva DPF opět materiálem i uvnitř šetřily. Rozhodující ale je, z jakého materiálu onen vnitřní aktivní díl filtru je. Pro zachytávání a následné vypalování zachycených mikročástic je rozhodující především složení drahých kovů a funkčních látek v mřížce. Procentuální podíl těchto drahých kovů zcela jednoznačně hovoří o schopnosti regenerace (tedy vyhořívání sazí a jejich přeměnu na neškodný CO2) samotného filtru. My jsme navíc i vložku všech filtrů po rozřezání zvážili (výsledky se mohou mírně lišit o dělicí řezy).
 
Výrobce plástev obal
Ford 3107,5 g 3772,0 g
StarLine 1297,0 g 4329,5 g
JMJ 1364,0 g 3257,5 g
 
Měříme drahé kovy spektrometrem
První trojce měření pomocí spektrometru probíhala po vyřezání aktivní části DPF filtrů. Výsledky jsou zarážející. Přístroj pro určování podílu různých kovů ve výrobku u dvou filtrů nenašel ani mikrogram platiny, ale stopové množství olova. Mohlo by se tedy zdát, že neoriginální výrobci sázejí při selektivní hydrogenaci uhlíku na sice jedovaté, ale laciné olovo místo drahého palladia, ale v tak nízké koncentraci, která byla naměřena, nejde pravděpodobně o nic jiného, než o tzv. technologickou nekázeň při výrobě.
 
Obsah prvků v keramické vložce v hodnotě g/kg
Výrobce Pt Rh Bi Cr Fe Ni Pb Ti Pd Keramika
Ford 1,34 0,00 0,63 0,55 6,32 0,30 0,00 20,90 0,36 967,10
StarLine 0,00 0,00 0,00 0,85 12,60 0,22 0,02 1,80 0,00 984,00
JMJ 0,00 0,06 0,04 0,78 4,68 0,07 0,03 6,98 0,00 987,00
 
Celkový obsah prvků v keramické vložce
Výrobce Pt Rh Bi Cr Fe Ni Pb Ti Pd Keramika
Ford 4,16 0,00 1,96 1,71 19,64 0,93 0,00 64,95 1,12 3005,26
StarLine 0,00 0,00 0,00 1,10 16,34 0,28 0,02 2,33 0,00 1276,20
JMJ 0,00 0,08 0,05 1,06 6,38 0,09 0,04 9,52 0,00 1346,30
 
Orientační hodnota prvků v keramické vložce
Výrobce Pt Rh Bi Cr Fe Ni Pb Ti Pd Celkem
Ford 2583,40 0,00 5,70 9,20 0,20 6,00 0,00 129,90 696,60 3431,00
StarLine 0,00 0,00 0,00 5,90 0,20 1,80 0,00 4,60 0,00 12,50
JMJ 0,00 99,30 0,10 5,70 0,10 0,60 0,10 19,00 0,00 124,90
 
Nenechali jsme nic náhodě, tak jsme vnitřní vložku ještě vyvrtali a měřili jsme stejným přístrojem již jen hlavní hodnoty částic v prachu z vývrtů.
Výrobce Pt Pd Rh
Ford 0,43 0,09 0,63
StarLine 0,00 0,00 0,00
JMJ 0,00 0,00 0,04
(měření probíhala 3x pro kontrolu výsledků, v tabulkách je průměr všech měření)
 
Závěr
Zákazník, který si nechá namontovat levný podvrh DPF, ten ho provozem velmi rychle ucpe, elektronika vozidlo převede do nouzového provozu a stejně nakonec zavítá v lepším případě do autorizovaného servisu. Tam mohou jen konstatovat: „my jsme vám to říkali…“
 
Napodobeniny filtrů nejsou schopny zachytávat ani vypalovat saze, ale jen se jimi ucpávají, až přestanou fungovat zcela. Kde výrobek, například zaslaný z Asie nebo zakoupený na internetové adrese, která mezi tím zmizí, reklamovat? Nikde. Jsou to jen a jen vyhozené peníze.
 
Vyjádření ÚAMK
ÚAMK po tomto testu vyzývá správní orgány, kterými je ČOI a Ministerstvo dopravy, aby urychleně začaly konat a zajistily nápravu. Evidentně se jedná o prodej zdraví poškozujícího výrobku a klamání spotřebitele, za což lze firmám udělit pokutu až do výše 50 milionů Kč. ÚAMK je ochotno dodat testované vzorky. Velice nás zaráží fakt, že se zde stahují hračky, potraviny a další výrobky, ale tyto daleko nebezpečnější výrobky se nadále prodávají.
 
Zarážející je také zjištěná informace od Libora Fleischhanse, ředitele ASEM, který na škodlivý výrobek od firmy JMJ již v únoru 2016 upozornil ČOI, která následné zjištění předala k šetření na Ministerstvo dopravy a od té doby nemá vyjádření o šetření.
 
Zástupce starosty MČ Prahy 7 Ondřej Mirovský, který byl osobně přítomen testu.
„Jsem přesvědčen, že Česká republika zásadně zaspala s řešením filtrů pevných částic v dieselech. Snaha českých řidičů ušetřit vede k tomu, že pak především ve městech dýcháme špinavý vzduch a odnáší to naše zdraví. Největší slabinou je nyní Policie ČR, která dlouhodobě odmítá aktivně kontrolovat auta a odesílat je na technické kontroly stavu filtru pevných částic. Osobně jsem si ověřil, že základní diagnostika podezření nefunkčního či upraveného filtru pevných částic je velmi jednoduchá a zvládne ji každý, včetně příslušníků Policie ČR.“
 
Ředitel Marketingu Auto Kelly Michal Knor
„Z hlediska kvality materiálů nabízíme zákazníkům DPF filtry s jádrem z materiálu Sic (sloučenina křemíku a uhlíku) i SOR (směs křemičitanu hliníku a manganu) abychom uspokojili i ty nejnáročnější zákazníky. Všechny položky v sortimentu splňují homologaci dle normy R103 a nasycenost jádra vzácnými kovy je garantována. Tyto parametry splňují prémiové značky Bosal a Walker i naše privátní značka Starline, která v sortimentu DPF filtrů patří k tomu nejlepšímu, co trh nabízí, a navíc je cenově velmi zajímavá. Všechny položky portfolia značky StarLine nakupujeme pouze od prověřených a kvalitních dodavatelů, kteří se primárně zabývají vývojem a výrobou DPF filtrů a katalyzátorů. Důkazem jejich kvality je fakt, že tito výrobci dodávají část výrobků i do výroby.“
 
Jednatele společnosti Met Trade Černý
„Denně v našich čistících boxech vyčistíme zákazníkům 12-15 DPF filtrů. Ihned po demontáži filtru z vozidla zjišťujeme, jestli se jedná o originální díl a dále inspekční kamerou, jestli jeho keramická vložka není poškozena. Na rozdíl od náhražek filtrů je na originálním díle vždy vyražen znak automobilky. V takovém případě filtr vyčistíme, namontujeme zpět a po celkové diagnostice vozu zákazník od nás dostává záruku na vyčištěný filtr 100 000 km nebo dva roky.
 
Jakmile někdo přijede s levnou polskou nebo i bezejmennou náhražkou doporučujeme výměnu za originál. Varujeme ho před tím, že filtr vůbec nefunguje! Tomu nechtějí kupci, argumentující tím, že přece zaplatili 6000, 8000 a více korun, naslouchat. Ovšem realita je taková, že levné napodobeniny nabízejí jen vnější vzhled filtru, nikoliv jeho zaručenou dlouhodobou funkčnost.
 
Po 14 letech zkušeností s recyklací katalyzátorů a DPF filtrů mohu z praxe potvrdit, že obsah drahých kovů (Pt, Pd, Rh) v originálních DPF filtrech je mezi 2 - 6 g v jedné keramické DPF vložce. Jen celková hodnota těchto tří kovů ve filtru je 1500 - 4000 Kč. Kde je pak cena dalších kovů v keramické vložce, její výroba, „nerezový“ obal filtru plus příruby, těsnění mezi obal a keramickou vložkou, doprava do ČR, zisk výrobce i prodejce a DPH?
 
Výrobci originálních DPF filtrů velice dobře vědí, proč ve filtru musí drahé kovy být. Kromě snižování emisí je to i nutnost navýšení teploty pro regeneraci na 400 - 600 °C pro zapálení a vyhoření sazí v DPF filtru. Jestliže u neoriginálních DPF filtrů tyto kovy nejsou, nemůže ve vozidle docházet k pravidelné regeneraci a saze se musí usazovat na koncích kanálků keramické vložky. Tím se značně krátí doba zanesení filtru a s tím spojené problémy.“