name | autoweek.cz

Podvádění s vědomím Ministerstva dopravy

Podvádění s vědomím Ministerstva dopravy

21.08.2017 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Je skandální, že Ministerstvo dopravy už rok a půl ví o děravých filtrech částic na trhu s náhradními díly. Už rok a půl se s jeho vědomím prodávají nefunkční polské filtry JMJ. V době, kdy se celý svět snaží snižovat emise poškozující zdraví, u nás Ministerstvo dopravy toleruje očividné podvody!
Nově zakoupený filtr částic od polského výrobce JMJ znamená, že Ministerstvo dopravy vědomě nechá na český trh rok a půl proudit tisíce nefunkčních filtrů pevných částic (DPF) a tyto navíc procházejí emisními kontrolami s vyhovujícími protokoly!
 
Rozříznutý díl dokazuje, že se tyto díly i rok a půl po jejich detekci na trhu prodávají nerušeně dál! ČOI předala řešení stížnosti prodej „neshodných“ náhradních dílů Ministerstvu dopravy s tím, že se podateli stížnosti Ministerstvo dopravy v této záležitosti ozve. Avšak neozvalo, záležitost je u MD ČR asi u ledu a mezitím se prodaly další tisíce kusů.
 
Začínají se ale hlásit poškození zákazníci. Ani autoservisy netušily, co montovaly, protože náhradní díly přece podléhají schvalování! Zda se jedná o falšování homologace nebo atestu kvality snad řekne Policie ČR. Zarážející ovšem je, že většina emisních stanic tyto masově konané podvody přes zavedení nové metodiky měření emisí nezaznamenala. Spíše se s těmito nálezy hlásí autoopravny. Výrobci nebo distributorům hrozí pokuta až 50 000 000 Kč.
 
V únoru 2016 jsme dostali dopis od ČOI, kam jsme zaslali dokumentaci o děravých filtrech částic, které se dostávají přes distributory do autoservisů. České obchodní inspekci prý věc nenáleží, a tak celou záležitost postoupila Ministerstvu dopravy s tím, že se nám někdo z ministerstva brzy ozve. ASEM má tento dopis k dispozici. Od té doby MD ČR v této kauze nedělá nic. Mezitím se na českém trhu prodalo tisíce filtrů pevných částic, které vůbec nefiltrují. Naopak mohou dokonce fatálně poškodit motor. První postižení se již hlásí s problémy způsobenými montáží těchto atrap.
 
Stručně, co způsobuje takový nefunkční „fejk“ v automobilu a co takový nefunkční filtr pevných částic znamená pro své okolí. Za prvé je nutno říci, že ten, komu je takový díl prodáván, byl oklamán. Nejedná se totiž o filtr pevných částic, nýbrž jen o atrapu, která přítomnost filtru ve výfuku jen simuluje. Pod termokamerou, kterou k odhalování vytlučených filtrů používají němečtí policisté, se totiž tento díl chová jako kdyby ve výfuku byl. Zakoupený díl má navíc také nefunkční katalyzátor, v němž by se měly nacházet ve vrstvě zvané Washcoat drahé kovy (platina, rhodium a palladium). Ty se tam s velkou pravděpodobností též vůbec nenacházejí.
 
Za druhé, takový děravý filtr částic těsně po montáži propouští většinu sazí dál, po chvilce provozu zvětší protitlak a díky nefunkčnímu oxidačnímu katalyzátoru už asi po 800 km neregeneruje saze a začínají problémy. Filtr se neucpává, protože je od výroby děravý, a řídicí jednotka se seznamuje se stavem, který nezná. Protitlak zůstává skoro stejný po regeneraci jako před regenerací, a tak se řídicí jednotka začne přizpůsobovat. U každé značky a typu vozidla je tomu trošku jinak. Některá auta padají do nouzového režimu a hlásí „nedostatečnou účinnost filtru“, jiná bez varování zvýší počet a intenzitu regenerací a v motoru se začne do oleje přimíchávat nafta. Takový motor může skončit roztržením, protože o dva litry více oleje se do motoru prostě nevejdou.
 
Zabránit poškozování majitelů aut mohly zabránit dvě instituce. Ani jedna však nefunguje. U stanic měření emisí jsou kontroly nefunkční i po zavedení nové metodiky a Ministerstvo dopravy už rok a půl neplní svou povinnost ze zákona. Výrobci by mělo udělit sankci až do výše 50 000 000 Kč za hromadné uvádění neschváleného výrobku na trh. To se však nestalo a problémy s průchozími filtry se množí.
 
​Každé auto s černým výfukem by měla zachytit emisní stanice. Pokud je takové vozidlo v pravidelném termínu kontrolováno, měla by problém černého výfuku zkoumat. Majitelé těchto aut se však nehlásí s problémem, že by neprošli kontrolou emisí, ale s tím, že se jim chování auta nelíbí nebo že se jim rozsvěcí kontrolka motoru. Na prstech jedné ruky by se daly spočítat SME, které se o problému černého výfuku zmínily, avšak protokol o vyhovujících emisích byl zatím vydán téměř každému.
 
Český systém kontroly emisí tak pokračuje v tendenci 15 temných let podvodů s podporou Ministerstva dopravy, které doposud žádnou metodiku pro odhalování masivních podvodů nepředstavilo. Naopak, vše nasvědčuje tomu, že auta musí přes zákonem chráněné a regulované STK proudit bez ztráty kytičky. Jen tak jsou všichni spokojení. Focení ani kamery problémy mnohočetnými střety zájmů velkých hráčů v byznysu kontrol nevyřeší.

(Text podle podkladů Asociace emisních techniků a opravářů - ASEM)

Vše podstatné o DPF zde.