name | autoweek.cz

Servis elektromobilů dražší než u spalovacích motorů

Servis elektromobilů dražší než u spalovacích motorů

15.08.2021 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Analýza dat americké společnosti We Predict přinesla překvapující zjištění: u elektromobilů jsou v prvních měsících vyšší náklady na údržbu než u automobilů se spalovacími motory. Možným důvodem je faktor uvedení nové technologie, protože postupem času tyto náklady rychle klesají.
Údržba elektromobilů v prvních měsících je výrazně dražší než u vozidel se spalovacími motory. V prvních třech měsících jsou náklady zhruba 2,3x vyšší a po roce je údržba elektromobilů stále 1,6x dražší. Vyplývá to z analýzy společnosti We Predict, pro níž americký institut pro průzkum trhu shromáždil data od přibližně 19 milionů vozidel modelových roků 2016 až 2021.
 
Zjištěné hodnoty pravděpodobně mnohé překvapí, protože elektromobily mají obecně mnohem levnější údržbu a servis než auta se spalovacími motory. Vicepresidentka We Predict Renee Stephensová vidí jako příčinu novou technologii, pro mnohé stále ještě neznámou. „Průmysl v současné době na trh uvádí novou elektrotechniku. Vidíme to jako faktor zahájení.“
 
Data We Predictu ukazují, že servisní technici stráví diagnostikou problémů s elektrickými vozidly dvakrát víc času než u vozidel poháněných zážehovými motory. Oprava trvala 1,5x déle a průměrná práce byla 1,3x dražší.
 
Mezi výrobci však stále existují velké rozdíly. Po třech měsících provozu byly servisní náklady na Ford Mustang Mach-E 93 USD za vozidlo, což je výrazně pod náklady nejbližšího konkurenta Audi E-tron se 366 USD za vozidlo. Porsche Taycan už přišel na 667 USD za vozidlo a Jaguar I-Pace dokonce 834 USD za vozidlo.
 
Rok po uvedení elektrického vozidla do provozu podle We Predict počet takzvaných incidentů na 1000 vozidel klesl o 33 % oproti uvedení na trh a náklady na opravy klesly o 27 %. Během druhého roku incidenty na 1000 vozidel klesly o 14 %, ale náklady na opravu těchto vozidel se snížily o 65 %.
 
V dlouhodobém výhledu ale We Predict dodává elektromobilistům optimismus. „Jakmile s elektromobilem projedete prvními třemi až šesti měsíci, musíte vyřešit případné problémy. Diagnostika a první opravy těchto nově uváděných vozidel je mnohem náročnější. Poté náklady začínají strmě klesat. S tím, jak vozidlo stárne, náklady na udržení vozidla v provozu pro elektromobily výrazně klesají a ve skutečnosti jsou nižší než náklady na údržbu vozidla se spalovacím motorem, a to nejde jen o náklady na údržbu, ale o všechny náklady na služby, následky selhání jednotlivých komponent a vše s tím související,“ řekl generální ředitel We Predict James Davies.