name | autoweek.cz

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

27.07.2021 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Statistický souhrn o trhu prodávaných ojetých vozidel za první letošní čtvrtletí Cebia Summary 2/2021.
Trh ojetých aut se pomalu začíná vzpamatovávat. Počet dovezených aut postupně roste a v červnu dokonce o 28 % překonal počet aut dovezených ve stejném měsíci před dvěma lety, kdy zemi nesužovala pandemie koronaviru. Oproti loňskému, pandemií rovněž značně poznamenanému roku se letos ve stejném období dovezlo o 14 518 ojetých osobních vozů víc, což představuje nárůst o 21 %. Ve srovnání s rokem 2019 šlo ale stále o pokles o 5615 vozidel, tj. o 6 %.
 
Podíl vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 51,84 %, což oproti loňskému roku představuje pokles o 1,37 %. V každém případě se stále dováží většina aut starších 10 let a průměrné stáří dovezených aut je 10,5 roku.
 
V letošním roce výrazně klesl podíl prodávaných ojetých aut s českým původem. Zatímco loni tvořila 51,1 % nabídky, letos klesla na 47,7 %. Podíl aut s českým původem se snižuje už druhým rokem v řadě. Letos klesl rovněž podíl vozů z Německa, a to z 21 na 19 %. Naopak vzrůstá podíl aut s neuvedeným původem. Řada kupujících se o původ vozidla nezajímá a prodejci ho častěji v inzerci nezmiňují. U aut dovezených ze zahraničí se častěji vyskytují zatajené havárie, nelegální předělání, stočení tachometru a maskování skutečného technického stavu. Například každá dvacátá dovezená ojetina je po totální havárii.
 
Oproti roku 2019 chyběla letos na trhu stále téměř pětina aut, což bylo dáno také vývozem kvalitních ojetin do zahraničí i menší ochotou lidí měnit auta za novější. Místo toho si častěji pořizovali další auto do rodiny, což se podílelo na nárůstu poptávky, kterou prodejci nebyli schopni uspokojit.
 
Průměrně měly vozy najeto 158 000 km, což je o 5 % méně než ve stejném období loni, kdy vykazovaly 166 000 km. Jedním z vysvětlení může být častější či razantnější stáčení tachometrů, ale také vývoz mladých kvalitních ojetin do zahraničí. Skutečný průměrný kilometrový nájezd u ojetin však bude vyšší, neboť zhruba u třetiny aut dochází k manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů. Ke stáčení tachometrů dochází nyní eště o něco častěji než dříve.
 
Průměrné stáří vozů se totiž prakticky nemění a v průměru zůstává na 9 letech. Průměrné stáří všech prodávaných dovezených ojetých vozů bez ohledu na rok dovozu je 11 let, zatímco vozy s českým původem vykazovaly průměrné stáří pouhých 7 let.
 
V důsledku vysoké poptávky došlo k dalšímu zdražení ojetých aut, meziročně o téměř 16 %. Zatímco loni prodejci poskytovali někdy i výrazné slevy, letos naopak zdražují. Oproti prvnímu čtvrtletí došlo v druhém ke zdražení o 5 %. Průměrná cena za ojeté osobní auto činila v prvním pololetí letošního roku 245 000 Kč. Nárůst cen letos zrychlil zejména v červnu a během července nadále pokračuje. Pravděpodobnost, že by šly ceny opět dolů, je prakticky nulová, neboť od června začaly růst také výkupní ceny za vozidla.
 
Průměrná doba prodeje ojetého vozu se letos meziročně snížila ze 106 na 96 dní. Ještě v prvním letošním čtvrtletí přitom vyrostla na 118 dní, což ale bylo dáno tím, že po celou dobu směly autobazary prodávat vozy jen v on-line režimu. Po otevření prodejních míst se prodej výrazně urychlil a díky extrémní poptávce se doba prodeje od června dále výrazně zkracuje- u některých prodejců se pohybuje už jen okolo 75 dní. Někteří prodejci od poloviny května prodali již tolik vozů, co jindy za celé pololetí. Ochota poskytnout slevu je nyní prakticky nulová.
 
Podíl prodávaných ojetých vozů po prvním majiteli meziročně klesl z 54,6 % na 52,2 %. Podíl aut s motorem na naftu, který u prodávaných ojetých aut stále převládá, činil 55 %. Podíl vozidel, která neměla platnou STK, se meziročně navýšil z 21,2 % na 22,7 %. Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících 99,29 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno 25 % z nich. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.