name | autoweek.cz

Trh s ojetými vozy se musí zásadně změnit

Trh s ojetými vozy se musí zásadně změnit

06.04.2020 | | Autoservis

Z údajů, které dlouhodobě sleduje společnosti Carvago, vyplývá, že se český trh s ojetými vozy v souvislosti s opatřeními krizového stavu prakticky zastavil. Lidé jsou nuceni nakupovat auta online. Více o tom píše spoluzakladatel společnosti Carvago Jakub Šulta.
Místo téměř 10 000 prodávaných vozů týdně se v současnosti prodávají nejvýše desítky ojetých aut. Drtivý dopad krizových opatření na českém trhu bylo krátkodobě možné zmírňovat exportem vozů například do Německa, kde jsme i díky snížení cen a oslabení koruny vůči euru zaznamenali zvýšený zájem o ojeté vozy z ČR. Nicméně během několika dní však došlo k vyhlášení striktních opatření i v dalších evropských zemích a trh defacto zamrzl. Obchodníci přestali prodávat a místo toho monitorují situaci na trhu a čekají co nového přinese další vývoj situace.
 
Logickým krokem je převod prodeje vozů z nyní uzavřených autobazarů do online světa tak, jako dnes fungují obchodníci s jakýmkoli jiným zbožím. Online prodej vozů je ale pro české autobazary novinkou. Nemají k dispozici potřebné platformy ani procesy a navíc musí vše řešit za pochodu během krize, která je zastihla v tomto ohledu zcela nepřipravené.
 
Zájem o prodej ojetých aut na dálku ze strany zákazníků ale i na našem trhu je, také díky cenám klesajícím až o desítky procent. Velké autobazary už začaly jednat a online prodej vozů nabízejí. Bohužel ne vždy se jim daří vyvarovat se chyb, které mohou ve výsledku narušit křehkou důvěru zákazníků v nově vznikající způsob prodeje ojetých aut.
 
Online prodej, tedy prodej vozů mimo provozovnu autobazaru, musí splňovat přinejmenším následující předpoklady: potvrzení všeobecných obchodních podmínek, upravených pro internetový obchod a online odeslání objednávky, vyřízení financování a pojištění vozu, a uzavření kupní smlouvy. Mimo to by měl autobazar v souvislosti s preventivními opatřeními proti šíření koronaviru Covid-19 zajistit také logistiku předání vozu a platby bez nutnosti fyzického setkání se s prodejcem.
 
Je tedy zřejmé, že online prodejem není například telefonická rezervace vozu, který je následně vyvezen na parkoviště před provozovnu autobazaru, kde proběhne testovací jízda a pak třeba i podpis smlouvy. Stejně tak nelze za online prodej považovat ani přistavení vozu k domu zákazníka a podpis smlouvy v jeho obývacím pokoji.
 
Prodej ojetých vozů je ze své podstaty velmi náročný především z hlediska budování důvěry zákazníka. Prodejce musí nabízet jen důkladně prověřené vozy, poskytovat o jejich stavu kompletní informace, nabízet relevantní finanční služby a zvládnout celou logistiku online transakce až po přistavení vozu k domu jeho nového majitele.
 
Online prodej ojetých vozů má pro zákazníka zásadní výhodu především v možnosti odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu ve 14denní lhůtě. Zákazník si během této doby může vůz důkladně vyzkoušet, nechat jej prověřit v autoservisu a pokud nebude spokojen, může od kupní smlouvy odstoupit, vůz vrátit a získat zpět plnou kupní cenu. To je obrovský rozdíl oproti nákupu v autobazaru, kdy se zákazník může cítit pod časovým tlakem a může být pro něj komplikované vůz před podpisem kupní smlouvy důkladně prověřit. Možnost vrátit vůz, samozřejmě bez nadměrného opotřebení nebo poškození, také zásadně zvyšuje nároky na prodejce. Aby nemuseli řešit velké množství vrácených aut, musí zákazníkům poskytovat skutečně objektivní a kompletní informace.
 
Probíhající pandemie výrazně urychlí digitální transformaci prodeje ojetých vozů. Kromě nových platforem a procesů budou navíc autobazary muset zavést velmi komplexní a důkladnou diagnostiku vykupovaných vozů. To vše se neobejde bez investic a hledání nových technologických partnerů.