name | autoweek.cz

V ČR je nejvíce čerpacích stanic v historii

V ČR je nejvíce čerpacích stanic v historii

14.02.2018 | | Autoservis

Loni v České republice přibylo 34 čerpacích stanic, většinou vznikaly plnicí stanice CNG.
Celkový počet čerpacích stanic dosáhl na konci roku 2017 čísla 7020. Veřejných čerpacích stanic dostupných běžným motoristům je více než polovina tohoto počtu, konkrétně 3940. Obě čísla jsou rekordní a počet veřejných pump v posledních deseti letech roste neustále. Z 34 nových čerpacích stanic, které byly loni zprovozněny, je však 29 CNG plniček. Na rostoucí oblibě CNG zřejmě nic nezmění ani letošní zvýšení spotřební daně na dvojnásobek.
 
Podle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) bylo ke konci roku 2017 v Česku celkem 7020 čerpacích stanic. Během loňska se tak jejich počet vrátil zpět nad 7000. Údaj zahrnuje veškeré čerpací stanice, tedy veřejné i neveřejné, případně čerpací stanice s vymezeným přístupem. Pokud bychom brali v úvahu jen čerpací stanice veřejné, u kterých tankuje běžný motorista, pak jich na konci roku bylo celkem 3940, což je 56,1 % z celkového počtu.
 
„Česko patří dlouhodobě k zemím s nejvyšší hustotou čerpacích stanic. Počet veřejných pump za posledních 10 let vytrvale roste a každoročně dosahuje nového maxima,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil.
 
V roce 2017 se celkový počet evidovaných čerpacích stanic zvýšil o 28, těch veřejných ale přibylo 34. Neznamená to však, že by takovým tempem přibývala nová místa, kde lze natankovat benzín či naftu. Většinu z tohoto počtu tvoří nové plnicí stanice CNG.
 
„Nových plniček CNG loni přibylo 29 a v řadě případů jsou umístěny v areálech stávajících standardních čerpacích stanic jiných vlastníků, takže v jedné lokalitě mohou být evidovány dvě čerpací stanice, byť celý areál obsluhuje jeden personál,“ vysvětluje Damir Duraković.
 
Potvrzuje se tak trend z posledních let, kdy plnicí stanice CNG neustále přibývají, protože plynárenské firmy investují do rozšiřování jejich sítě desítky miliard korun. Podobný vývoj lze očekávat i v dalších letech.
 
„I když se od ledna 2018 zvýšila spotřební daň u CNG z 1 koruny za kilogram na 2, stále je daňové zvýhodnění stlačeného zemního plynu tak výrazné, že ve srovnání s benzínem či naftou lze ušetřit i polovinu nákladů za palivo,“ dodává Damir Duraković.