name | autoweek.cz

Audi A3 Sportback do prodeje

Audi A3 Sportback do prodeje

28.02.2013 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Třetí generace vozu Audi A3 Sportback, další vůz na modulové platformě MQB, přichází na český trh s agresivní cenovou nabídkou. Audi A3 Sportback Start edition ve výbavě Attraction s motorem 1,4 TFSI lze získat již za 499 900 Kč.

V reprezentačních prostorách v Nových Butovicích nejprve generální ředitel Porsche ČR Josef Roider představil novou ředitelku divize Audi Annu Gruberovou. Ta poté informovala o prodejních výsledcích značky. Rok 2012 byl s 3810 registracemi pro Audi rekordním. Letos chce dosáhnout další zlepšení a model A3 při tom bude hrát klíčovou roli.

Vozů A3 už se v České republice prodalo 6285 kusů (1379 vozů 1. generace a 4916 vozů 2. generace). Nový Sportback proto bude představovat základní objem prodeje a měl by se více než dosud prosazovat u fleetových zákazníků. Na základě dosavadních zkušeností se největší zájem očekává o motory 1,4 TFSI a 1,6 TDI. Díky agresivní cenové politice, se základní cenou poprvé pod hranicí 500 000 Kč, Gruberová očekává velké navýšení objemu prodeje s překonáním plánovaného počtu 450 registrací.

Kompaktní pětidveřové Audi A3 Sportback má rozvor 2636 mm , tj. prodloužený proti předchozí generaci o 58 mm a oproti třídveřové verzi 3. generace o 35 mm. Objem zavazadlového prostoru je 380/1220 l.

Vůz postavený na nové modulové platformě MQB byl vylehčen až o 90 kg, mj. díky velmi lehké konstrukci nosné struktury. Tu tvoří komponenty vyrobené z vysokopevnostní oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Před lisováním je plech v průběžné peci zahříván na téměř 1000 °C a následně zchlazen na cca 200 °C ve vodou chlazeném lisu. Tento extrémní teplotní skok vytváří mezi molekulami železa a uhlíku strukturu, která zaručuje extrémní pevnost v tahu. Za tepla tvářené a následně tvrzené ocelové komponenty vystačí s relativně tenkými stěnami, což snižuje jejich hmotnost.

Oceli tvářené za tepla včetně tvrzení tvoří přibližně 25 % struktury karoserie. Laserem svařované tvarové přístřihy tvoří přechod mezi podlahou a zadní částí karoserie. Ocelové boční stěny a střecha jsou spojeny plazmatronovým svařováním, které zanechává nulovou spáru s tolerancí pouhých několika desetin milimetru. Na rozdíl od předchozího modelu jsou rámy dveří a oken lisovány jako jeden díl, což rovněž snižuje hmotnost.

Řízení s eletromechanickým posilovačem má proměnlivý převod hřebenu daný různým úhlem šikmého ozubení. Verze s motory 1,2 TFSI se dodává s vlečenou (klikovou) zadní nápravou se zkrutnou příčkou, ostatní verze jsou se čtyřprvkovou zadní nápravou.

K dispozici už jsou motory 1,4 TFSI o výkonu 90 kW (122 k), 1,8 TFSI o výkonu 132 kW (180 k), 1,6 TDI o výkonu 77 kW (105 k) a 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) ve dvou stupních výbavy Attraction a Ambition. V březnu se objeví inovativní jednotka 1,4 TFSI CoD s výkonem 103 kW (140 k) a vypínáním poloviny válců při malém zatížení. Na květen je plánováno uvedení zážehové jednotky 1,2 TFSI 77 kW (105 k) a prozatím vrcholné verze 1,8 TFSI S tronic quattro s pohonem všech kol quattro, kterou záhy doplní turbodiesel 2,0 TDI S tronic quattro s výkonem 135 kW (184 k). V říjnu se poprvé přidá také verze 1,4 TCNG na CNG nebo plyn Audi e-gas. Systém pohonu všech kol quattro je prostřednictvím vícelamelové spojky Haldex 5. generace.

Motory mají nový termomanagement zabezpečující rychlejší ohřev po spuštění a efektivnější spalování. Nové Audi A3 Sportback 1,4 TFSI spotřebuje v kombinovaném cyklu 5,3 l/100 km. S motorem 1,8 TFSI v kombinaci s převodovkou S tronic 5,6 l/100 km. Dvoulitrové TDI se spokojí dokonce s pouhými 4,1 l/100 km.

Srdcem mobilní komunikační elektroniky je průlomová inovace v podobě modulární platformy pro informační a zábavní systémy (MIB). Nové A3 Sportback je sériově vybaveno rádiem Audi s černobílým displejem 2,5", přehrávačem CD/MP3/WMA a vstupem AUX-In.

Na vyšší úrovni stojí rádio MMI s elektricky výsuvným barevným displejem 5,8" a uživatelským terminálem MMI na středovém tunelu. Tento systém může být rozšířen na přání dodávaným paketem Connectivity, který zahrnuje Audi music interface pro připojení přenosného přehrávače, rozhraní Bluetooth, přípravu pro navigační systém a druhou čtečku paměťových karet SDXC. Pokud si zákazník později zakoupí paměťovou kartu SD s navigačními daty nebo si hned na začátku zvolí paket Navigace, pak se z rádia MMI stane navigační systém. Systém MMI Touch komunikuje i v češtině včetně hlasového ovládání.

Audi connect, rozšíření systému MMI navigation plus, navazuje připojení k internetu prostřednictvím UMTS. Integrovaný hotspot WLAN umožňuje cestujícím připojit až osm přenosných zařízení a surfovat po webu nebo zasílat e-maily.

Sériová výbava nových modelů A3 Sportback se shoduje s třídveřovými modely A3. To znamená, že již vstupní výbavová linie Attraction zahrnuje čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, elektronicky řízený stabilizační systém ESC vč. brzdového asistentu, protiprokluzového systému ASR, elektronické uzávěrky diferenciálu EDS a multikolizní brzdy, dále klimatizaci, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio Audi se 4 reproduktory a vstupem AUX-IN, systém Start-Stop atd.