name | autoweek.cz

Audi e-tron 55 se představil

Audi e-tron 55 se představil

19.11.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Audi v Praze předvedlo zájemcům o elektromobilitu svůj první model s plně elektrickým pohonem. Nový crossover značky Audi nenese označení Q6, aby se zařadil do řady ostatních modelů, ale dostal označení e-tron aby se vyjádřil počátek nové éry.
Audi e-tron 55 byl postaven s využitím platformy MLB Evo jako mj. Audi Q5, Q7 a Q8. Svou délkou 4901 mm (rozvor náprav 2928 mm) se řadí přesně mezi modely Q5 a Q7. Poskytuje velký zavazadlový prostor o objemu 600 l, se sklopenými opěradly zadních sedadel až 1725 l, a navíc je k dispozici dalších 60 l v přídi, kam se ukládá především kabel pro dobíjení.
 
V interiéru najdeme tři displeje - Audi virtual cockpit ve funkci přístrojového panelu a další dva informační a ovládací systému Audi MMI touch response centrální dotykové nad sebou - horní 10,1“ a spodní 8,6“.
 
Dojezd přes 400 km
Audi pro e-tron 55 slibuje dojezd přes 400 km podle nové metodiky WLTP - přesná hodnota zatím není známá, protože vůz teprve projde homologačním testem. Až poté, což bude na přelomu letošního a příštího roku, začne předprodej.
 
Akumulátory mají kapacitu 95 kWh při napětí 396 V. Dobíjení pomocí stejnosměrné rychlodobíjecí stanice s výkonem 150 kW trvá 30 minut na 80 % kapacity. Takovýchto stanic by mělo být v roce 2020 podél evropských dálnic 400, každá se šesti místy. Se základní sadou Compact 11 kW, využívající třífázový proud 380 V/16 A, to trvá 8,5 hodiny. Systém Connect 22 kW se zdvojenou nabíječkou tuto dobu zkracuje na 4,5 hodiny.
 
Dva trakční elektromotory
O pohon se stará dvojice asynchronních elektromotorů - po jednom pro každou nápravu. Trakční elektromotory poskytují celkový výkon 265 kW, s funkcí boost až 300 kW a 664 N.m. Za normálních okolností se používá jen pohon zadních kol, druhý trakční elektromotor se připojuje jen v případě potřeby většího výkonu nebo při potřebě pohonu všech kol. Dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 s, s funkcí Boost jen za 5,7 s. Největší rychlost je 200 km/h.
 
Maximální využití energie
Vůz nabízí funkci tzv. plachtění při rychlosti 100 km/h ve třech stupních se zpomalením až 0,1 g, které doplňuje běžnou funkci rekuperace energie při brzdění se zpomalením až 0,3 g. Praxe ukazuje, že až 90 % případů zpomalení probíhá s využitím rekuperace a brzdy s mařením energie se využívají jen minimálně. Díky tomu lze zvýšit dojezd až o 30 %. Intenzita rekuperace se nastavuje prostřednictvím multimediální centrály MMI. Přechod mezi zpomalováním s využitím rekuperace a pomocí brzd je zcela plynulé, takže ho řidič vůbec nezaznamená.
 
Další cestou k úsporám energie termoregulace, která přidává dalších 15 % k dojezdu. Ta pomocí tepelného čerpadla využívá zbytkové teplo pro topení nebo klimatizaci.
 
Navigace MMI plus umožňuje inteligentní plánování trasy s informacemi nejen o rozmístění dobíjecích stanic, ale i o jejich aktuální obsazenosti.
 
Na přání se vůz dodává bez zpětných zrcátek, která nahrazují kamery. Obraz z nich se ukazuje na OLED displejích v přední části dveří. Díky kamerám se nejen snižuje aerodynamický odpor (z Cx 0,279 na 0,274), ale také zmenšují celkovou šířku vozu a navíc zlepšují viditelnost.
 
První vozy budou v únoru 2019
První vozy budou k dispozici u prodejců v únoru 2019 se základní cenou 2 091 000 Kč vč. DPH. V ceně je i sada servisních služeb na 5 let/90 000 km, záruky na vůz na 4 roky/120 000 km a na akumulátory 8 let/160 000 km. Součástí sériové výbavy přitom budou například MMI navigace plus, podvozek se vzduchovým pérováním s nastavitelnou světlou výškou.
 
Audi e-tron 55 se vyrábí v modernizovaném závodě Audi v Bruselu. Trakční elektromotory dodává závod z maďarského Györu.