name | autoweek.cz

BMW představilo elektrické SUV iX

BMW představilo elektrické SUV iX

12.11.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

BMW představilo elektricky poháněné SUV iX, první vůz vzniklý na nové „budoucí platformě“. Do prodeje ale přijde až na konci roku 2021 aby oslovilo zámožné zájemce o vozy s akumulátory.
Před dvěma lety BMW představilo koncept Vision iNEXT jako nositele technologií blízké budoucnosti ve vozidle od počátku navrhovaném jen pro elektrický pohon. Nyní přidává pohled na finální verzi BMW iX, která je v současné době stále ještě v přípravě pro sériovou výrobu. Model iX se bude od druhé poloviny roku 2021 vyrábět jako výkladní skříň nových technologií v závodě v Dingolfingu. BMW uvádí, že iX bude velikostí srovnatelné se současným BMW X5.
 
Model iX je poháněn pátou generací systému elektrického pohonu BMW eDrive, která zahrnuje dva trakční elektromotory, výkonovou elektroniku, systém nabíjení a vysokonapěťový akumulátor. Pro pohon BMW slibuje výkon přes 370 kW (500 k) a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 5 s. Cílem je nízká kombinovaná spotřeba energie méně než 21 kWh/100 km v cyklu WLTP.
 
Akumulátor s kapacitou více než 100 kWh by měl v cyklu WLTP umožnit dojezd více než 600 km. Nová technologie umožňuje rychlé nabíjení stejnosměrným proudem s výkonem až 200 kW. Akumulátor by měl být schopen se nabít z 10 na 80 % za méně než 40 minuta do 10 minut lze načerpat dostatek energie, aby se dojezd prodloužil o 120 km. Nabíjení téměř vybitého akumulátoru na 100 % kapacity v domácím wallboxu s výkonem 11 kW zvládne za méně než 11 hodin.
 
Akumulátor má podle BMW umožnit obzvláště vysokou míru recyklace. K výrobě článků akumulátoru i celého vysokonapěťového akumulačního systému se údajně používá pouze elektřina z obnovitelných zdrojů.
 
V interiéru BMW klade důraz na prostor a kvalitní kombinaci materiálů vytvářející na všech pěti sedadlech luxusní salonek. BMW zredukovalo displeje a ovládací prvky jen na to podstatné. Přístrojovou desku tvoří rozsáhlá zakřivená obrazovka.
 
Modulární technologie, použitá v modelu iX, vytvoří základ pro významný pokrok v oblasti autonomního řízení a digitálních služeb. Tomu odpovídá i výpočetní výkon pro zpracování objemu dat, který je 20x vyšší než u předchozích modelů. Ve výsledku bude možné zpracovat dvakrát tolik dat ze snímačů vozidla než dříve, bude kompatibilní s 5G sítí a bude přijímat a používat nové a vylepšené funkce automatizovaného řízení a parkování.
 
Ve středu přídě části modelu iX je výrazná ledvina BMW. Protože elektrický pohon vyžaduje pouze malý přívod chladicího vzduchu, je ledvina zcela uzavřená a přebírá funkci digitálního povrchu skrývajícího za průhledným krytem kamery, radary a další senzory pokročilých asistenčních systémů připravujících cestu k autonomnímu řízení. Na vozidle jsou také další nenápadně umístěné kamery a senzory.