name | autoweek.cz

Citroën předvedl modernizovaný Cactus

Citroën předvedl modernizovaný Cactus

30.10.2017 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Po více než třech letech Citroën přichází s modernizací modelu C4 Cactus. Svým vzhledem už tolik neprovokuje, ale je pohodlnější s v Evropě poprvé použitými revolučními tlumiči pérování Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Do prodeje přijde počátkem roku 2018.
Citroën už C4 Cactus neoznačuje jako crossover ale říká mu hatchback. V modernizované podobě už totiž nemá být nekonformním vozem, protože v nabídce nahradí i model C4 a postaví se klasickým kompaktním hatchbackům. Karoserie je proto uhlazenější, zmizely z ní některé ochranné plasty a panely AirBump jsou podstatně menší.
 
Nové hlavní světlomety již nejsou tolik vsazené do karoserie jako dosud a navíc poněkud narostly. Nadále používají halogenové žárovky, ale jsou doplněné tenkými pásy LED pro denní svícení propojenými novou maskou chladiče. Koncová světla jsou nově dvoudílná s moderní trojrozměrnou grafikou vytvořenou LED.
 
Citroën C4 Cactus, vycházející z platformy PSA PF1, má prakticky nezměněné základní rozměry jako dosavadní vůz - délka je 4170 mm, rozvor náprav 2600 mm a výška 1480 mm. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 358 l.
 
Inovací k pohodlné jízdě
Pro francouzská auta je typický důraz na pohodlí. Citroën tvrdí, že modernizovaný C4 Cactus v tomto ohledu překonává veškerou konkurenci mezi kompaktními vozy. K tomu mu napomáhají nová sedadla z kvalitnějšího pěnového materiálu Advanced Comfort Seats a lepší odhlučnění interiéru. Nejdůležitější změny ale jsou na podvozku. Zde se konstruktéři zaměřili především na to, aby se vůz dobře vyrovnával s jízdou po nerovných silnicích. Pomáhají mu v tom revoluční tlumiče.
 
Nové tlumiče obsahují hlavní tlumící jednotku a progresivní hydraulické dorazy na obou koncích (Progressive Hydraulic Cushions - PHC). Jeden funguje při stlačení a druhý při návratu do původní polohy. K tomu se přidávají pružiny s poměrně měkkou charakteristikou. Výsledkem je, že kola vyrovnávají všechny nerovnosti a přitom tlumiče měkce dosedají bez tvrdých nárazů. Systém poskytuje srovnatelný jízdní komfort jako dříve používané hydropneumatické pérování, ale je mnohem jednodušší a hlavně levnější. Revoluční tlumiče s hydraulickými dorazy měly premiéru ve středně velkém SUV C5 Aircross, který se představil na jaře na autosalonu v Šanghaji.
 
Už i zážehový motor s DPF
Nabídka pohonných jednotek se v zásadě nemění. Základem je zážehový tříválec 1,2 PureTech/60 kW (82 k). V přeplňované podobě má 81 kW (110 k) a už je vybaven filtrem pevných částic. Novinkou je jeho výkonnější přeplňovaná verze s 96 kW (130 k). Zprvu bude v nabídce jen jeden turbodiesel 1,6 BlueHDi/73,5 kW (100 k). Na podzim se přidá ještě nový 1,5 BlueHDi/88 kW (120 k).

Přestože se C4 Cactus hlásí víc mezi hatchbacky než crossovery, bude pro něj k dispozici i inteligentní systém pro zlepšení záběrových schopností na nezpevněném povrchu Grip Control.
 
Citroën C4 Cactus se vyrábí ve španělském Villaverde nedaleko Madridu.