name | autoweek.cz

Nová Dacia Duster do prodeje

Nová Dacia Duster do prodeje

15.01.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Úspěšný příběh rumunské popelky pokračuje a stále víc nedává spát konkurenci. Dacia Duster způsobila revoluci na automobilovém trhu. V nové generaci posiluje velkou měrou své přednosti, a přitom si uchovává bezkonkurenční cenu.
Renault převzal podceňovanou rumunskou značku Dacia v roce 1999 s jasným cílem proměnit ji ve výrobce cenově dostupných aut především pro rozvíjející se trhy východní Evropy ale i Afriky, Latinské Ameriky a Asie. Cílem přitom bylo nabídnout zákazníkům alternativu k ojetým autům. Při tom Renault neskrýval, že se ve vozech Dacia používá jen tu nejnutnější technika, aby se minimalizovaly výrobní náklady.
 
Vývoj vozů byl zcela podřízen kritériu minimálních nákladů, takže mnohé díly a komponenty byly navrhovány s tím, že předem byla stanovena jejich maximální cena. Totéž platilo i při jednání se subdodavateli. Tato strategie se plně osvědčila. Modely Logan a Sandero ovšem rychle přesvědčily o svých kvalitách a získaly přízeň kupujících nejen nízkou cenou, ale i svou robustností a odolností, takže se brzy začaly úspěšně prodávat i v mnoha zemích západní Evropy, byť se s tím původně vůbec nepočítalo.
 
Duster změnil trh SUV
V roce 2010 Dacia přišla s překvapivým posunem, když s využitím stejné filosofie uvedla na trh kompaktní SUV Duster, nabízející i možnost volby pohonu všech kol. Ani maximální jednoduchost konstrukce nestála v cestě vynikajícím parametrům tohoto vozu při překonávání terénních překážek, a to za bezkonkurenční cenu. Jeho kvality ocenila i porota AutoBest, když mu udělila titul AutoBest 2011.
 
Tento model okamžitě oslovil velké množství kupujících a dosáhl obrovský prodejní úspěch. Dokonce rozšířil působnost značky Dacia i do dalších zemí západní Evropy. Přitom i zde se plně naplňuje jeden z původních cílů - 40 % kupujících Dusteru tímto vozem nahrazují ojeté auto. Od roku 2011 se Duster v mnoha částech světa prodává i pod značkou Renault. Za sedm let se prodaly celkem 2 miliony vozů Duster a jejich prodej rok od roku roste!
 
Více změn, než se zdá
Nyní přichází druhá generace modelu Duster. Na první pohled se tento vůz zdánlivě moc nezměnil, zvláště když zjistíme, že si uchoval alianční platformu BO. Ve skutečnosti je zde změn hodně. Všechny karosářské díly jsou nové, zcela se změnil interiér a ve vybavení Dusteru najdeme mnoho moderních prvků včetně asistenčních systémů. Přesto zůstala zachována základní filosofie značky, tedy vše bylo vyvíjeno s důrazem na minimalizaci nákladů.
 
Nosná struktura vozu byla zpevněna, což se spolu s lepší protihlukovou izolací projevuje i na výrazném snížení hluku pronikajícího do interiéru.
 
Nový Duster si uchoval schopnosti průjezdu terénem a snadnou ovladatelnost v omezeném prostoru (stopový průměr otáčení je 10,14 m). Má délku 4341 mm při rozvoru náprav 2674 mm. Světlá výška je 210 mm, přední nájezdový úhel 30°, zadní 33° u verze 4x4 a 34° u verze 4x2, přejezdový úhel 21°. Objem zavazadlového prostoru je 445 l ve verzi 4x2 a 411 l ve verzi 4x4. Se sklopenými zadními sedadly může dosáhnout 1478 l. Nově je k dispozici tažné zařízení, které lze rychle odmontovat bez použití nářadí.
 
Zcela nový interiér
Duster si navenek uchoval robustní vzhled odolného auta, ale interiér je mnohem pohodlnější a lepší po stránce ergonomie. Volant je výškově i podélně (50 mm) nastavitelný. Sedadlo řidiče má delší sedák, dostalo loketní opěrku, nastavitelnou bederní opěrku a větší rozsah nastavení výšky. Všechna sedadla mají lepší boční vedení.
 
Displej multimediálního a navigačního systému Media Nav Evolution 3.0 je ve středové konzoli umístěn výš a natočen směrem k řidiči, takže je lépe čitelný. Ovladač pohonu 4x4 na středové konzoli je snáz dostupný.
 
Nový Duster je mnohem komfortnější auto více vycházející vstříc uživateli. V nabídce najdeme i prvky dosud běžné jen u mnohem dražších aut, jako jsou čtyři kamery systému Multiview, systém pro usnadnění sjíždění ze svahu či bezklíčkové automatické zamykání.
 
Pohonné jednotky
Na výběr jsou zážehové motory SCe 115 (1,6 l/84 kW) a TCe 125 (1,2 turbo/92 kW) spojené s přímo řazenou převodovkou, a to pětirychlostní ve verzích 4x2 a šestirychlostní pro 4x4. Motor SCe je rovněž k dispozici ve verzi uzpůsobené pro pohon LPG. Vznětový motor 1,5 l dCi je k dispozici s výkonem 66 kW (90 k) jen ve spojení s pohonem 4x2 nebo 80 kW (110 k). Kombinuje se se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, u verze dCi 110 4x2 lze volit i dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.
 
Stále příznivé ceny
Cena základní verze Access 1,6 SCe 4x2 je 259 900 Kč. V této podobě je vybaven palubním počítačem, LED denním svícením, centrálním zamykáním a elektrickým ovládáním předních oken. Nejdostupnější varianta s pohonem všech kol je Duster Essential 1,6 SCe 4x4 za 335 900 Kč. Ta má v základní výbavě mj. i rádio MP3/USB. Rezervní kolo se dodává za příplatek 1800 Kč.
 
Ve všech případech se Duster dodává se zárukou na 3 roky resp. 100 000 km. Služba Easy Service, zahrnující pravidelné servisní prohlídky a prodloužení záruky Garance Plus, stojí při volbě na 4 roky 8990 Kč a na 5 let/60 000 km 13 990 Kč.