name | autoweek.cz

Dacia Jogger - solidní auto pro normální motoristy

Dacia Jogger - solidní auto pro normální motoristy

12.02.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia uvádí zcela nový model pro většinové zákazníky hledající normální praktické auto se spalovacím motorem. Jogger je robustní automobil poskytující přemíru prostornosti s možnostmi rozmanitého využití.
Značka Dacia se změnila - prošla proměnou identity včetně nového loga, zcela obměnila svou modelovou nabídku a vstoupila do světa elektromobility. Přitom neopouští principy, které ji dovedly k tak velkému, v očích mnohých nepochopitelnému prodejnímu úspěchu nejen ve východní, ale i v západní Evropě. I tam totiž přibývá těch, kteří potřebují praktické odolné auto, ale nechtějí za něj ani za nepotřebné doplňky utratit zbytečně moc peněz. To neznamená, že toto auto musí být nutně to nejlevnější. Díky tomu Dacia zaujímá celkově třetí místo v EU i v ČR v prodeji soukromníkům.
 
Nekonvenční auto do nového segmentu
Kompaktní crossover Jogger používá nejnovější alianční platformu CMF-B jako Renaulty Clio a Captur, což mu zpřístupňuje nejmodernější techniku dostupnou v rámci skupiny Renault a současně vytváří předpoklady pro nízkou hmotnost 1200 kg. Ta zase zaručuje nízkou spotřebu. Jogger má navenek ochranné prvky připomínající SUV, ale jeho karoserie je bližší kombi s variabilitou interiéru jako v MPV. Spojuje tedy to nejlepší z dřívějších modelů Dokker, Logan MCV a Lodgy. Základem je pětimístná verze s možnost získat i sedm sedadel.
 
Přední část je navenek i uvnitř stejná jako u modelu Sandero Stepway, ale od B sloupku je zcela nová s rozvorem protaženým až na 2897 mm, takže celý vůz má délku úctyhodných 4547 mm při světlé výšce 200 mm. Dacia tak poprvé vstupuje do vyššího segmentu C s vozem, jehož koncept nemá žádného srovnatelného konkurenta.
 
Hospodárnost a jednoduchost
Jogger přijíždí s nabídkou dvou zážehových litrových tříválců přeplňovaných turbodmychadlem. Základní verze TCe 100 Eco-G umožňuje provoz na LPG a benzin. S nepřímým vstřikováním má při spalování LPG výkon 74 kW (101 k) při 4600/min a největší točivý moment 170 N.m při 2000/min. Nádrž na LPG má objem 40 l a na benzin 50 l. U Sandera verzi na LPG volí kolem 60 % kupujících a zkušenosti ukazují, že na LPG absolvují okolo 70 % ujeté vzdálenosti. Řidič může palivo volit tlačítkem vlevo pod volantem.
 
Jen na benzin pracující motor TCe 110 s přímým vstřikováním má výkon 81 kW (110 k) při 5000/min a je o 12 500 Kč dražší. V kombinaci s nízkou hmotností má solidní dynamiku díky točivému momentu s maximem 200 N.m při 2900/min, přičemž 90 % této hodnoty je k dispozici už při 1750/min.
 
V roce 2023 nabídku rozšíří full-hybridní verze s automatickou převodovkou Hybrid HEV 140 s motorem 1,6 l a dvěma elektromotory.
 
Tři úrovně infotainmentu
Interiér je jednoduchý, solidně zpracovaný. Poskytuje dostatek velkých odkládacích prostor všude, kde je to potřeba. Sedadla jsou pohodlná i pro delší cestování. Poslední dvě sedadla sedmimístné verze nejsou jen provizorní, protože zde může cestovat i vzrostlý dospělý, přičemž také přístup je obstojný. Sedadla jsou uspořádána vzestupně, takže je ze všech i dostatečný výhled.
 
Nabídka informačních systémů vychází z reálných potřeb zákazníků. Průzkum ukazuje, že minimálně 84 % kupujících vozy Dacia používá chytrý telefon. Proto základní nabídka Media Control vychází z jeho instalace ve vtipně řešeném držáku a využívá displej telefonu s aplikacemi, které jsou neustále aktualizované. Jde o jednoduchý chytrý princip poprvé uvedený na trh právě Dacií. Dacia předpokládá, že toto řešení zvolí asi 20 % kupujících. Střední verze Media Display umožňuje zobrazení informací z chytrého telefonu na 8“ displeji. Očekává se, že k tomuto systému se přikloní asi 60 % zákazníků.
 
Vrcholným řešením je systém Media Nav se stejným dotykovým displejem a zabudovanou navigací. Toto relativně dražší řešení je v nabídce proto, že jej požaduje i poměrně velký počet zákazníků Dacie - předpokládá se u 20 % dodávaných vozů. Dostupné jsou zde Android Auto a Apple CarPlay. Systém se příkladně jednoduše ovládá. Navigace možná nenabízí tu nejmodernější grafiku, ale zato je naprosto přesná s přesnými a hlavně včasnými pokyny, čímž významně převyšuje většinu rádoby moderních a násobně dražších. Praktický je držák chytrého telefonu vedle systému infotainmentu. Je zde i kamera na zádi usnadňující couvání.
 
Víc než jen rodinné auto
V sedmimístné verzi je objem zavazadlového prostoru 160 l, což odpovídá čtyřem kabinovým zavazadlům do letadla. Zadní dvě sedadla lze snadno vyjmout, protože jejich hmotnost je jen 10 kg. Pak již získáme 607 l a sklopením sedadel ve druhé řadě až 1807 l resp. 1819 l v pětidveřové verzi. Přitom je k dispozici volná délka 2 m a šířka 1 m, což jsou parametry kompaktní dodávky. Jogger je tedy koncipován jako všestranné rodinné auto, nicméně perfektně poslouží i v roli užitkového vozidla, které na víkend poslouží rodině.
 
Užitečný detail ukrývají střešní ližiny, které jsou modulární a lze je snadno přestavit z podélného do příčného směru.
 
Jogger se vyrábí v Rumunsku v Pitesti. Potřebná výrobní kapacita se spolu s bestsellerem Dusterem bude zvyšovat případným přesunem části produkce modelu Sandero do Maroka.
 
Cenová nabídka začíná na 373 500 Kč za pětimístnou verzi Essential TCe 100 LPG, která ale bude k dispozici až později. V současné době je možné objednat variantu Comfort - s motorem TCe 100 LPG za 418 500 Kč nebo s motorem TCe 110 za 431 000 Kč. Sedmimístné varianty jsou o 23 000 Kč dražší. V ceně je zahrnuta Garance Plus na 5 let/100 000 Kč.