name | autoweek.cz

Škoda Octavia i s alternativními pohony

Škoda Octavia i s alternativními pohony

20.09.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nejdůležitější modelová řada značky Škoda ve své čtvrté generaci rozšiřuje nabídku pohonných jednotek o tři alternativní pohony: plug-in hybridní iV, mild-hybridní e-Tec a na zemní plyn G-Tec v celkem pěti variantách.
Nejnovější generace modelu Octavia k zážehovým a vznětovým motorům přidává tři alternativní pohony výrazně snižující emise CO₂. Ve verzi Octavia e-TEC se poprvé objevuje mild-hybridní technologie (mHEV), verze Octavia iV a sportovní Octavia RS iV dostaly plug-in hybridní pohon (PHEV), známý už z vozu Superb iV, a stejně jako dosud je v nabídce i Octavia G-Tec s pohonem na zemní plyn (CNG) umožňující i provoz na ekologický biometan. Nové pohonné jednotky jsou připraveny pro obě karosářské verze liftback i kombi v kombinaci s pohonem předních kol.
 
Úspěšný příběh pokračuje
Od roku 1996, kdy byla uvedena první generace moderní Octavie, jde o nejprodávanější modelovou řadu značky Škoda. Zákazníkům už bylo dodáno více než 7 milionům vozů, takže Octavia je i historicky nejprodávanějším modelem v historii značky Škoda vůbec. V České republice ale i v Polsku, Rakousku, Švýcarsku nebo Finsku je nejprodávanějším vozem vůbec, v Německu je nejoblíbenějším importovaným vozem, v Evropě se dlouhodobě řadí do desítky nejprodávanějších vozů, přičemž Octavia Combi je v Evropě nejprodávanějším vozem kategorie kombi.
 
Po prodeji 1,5 milionu vozů 1. generace, 2,6 milionu 2. generace a 2,6 milionu 3. generace Škoda od čtvrté generace očekává do roku 2027 dosažení celosvětového prodeje 2,8 milionu vozů, přičemž poměr liftbacků a kombi by měl být 1,636 ku 1,197 milionu vozů. K tomu by měly dopomoci i nově přicházející alternativní pohony.
 
Člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast Technického vývoje Christian Strube říká: „Při vývoji nového vozu Octavia pro nás bylo od začátku prioritou snížit hodnotu aerodynamického odporu stejně jako hodnoty emisí CO₂ a NOX. Výsledkem je tak široká nabídka pohonů jako nikdy předtím. Podařilo se nám spojit efektivitu a udržitelnost s vysokou úrovní funkčnosti a všestrannosti. Octavia tím opět boduje v kategoriích, které naši zákazníci tak oceňují.“
 
Dvě varianty plug-in hybridního pohonu
Aktuálně přichází do prodeje plug-in hybridní Octavia iV ve dvou výkonových verzích se systémovým výkonem 150 kW nebo 180 kW (pro Octavii RS). V obou případech je základem pohonu zážehový motor 1,4 TSI/110 kW spojený s trakčním elektromotorem o výkonu 85 kW, šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol.
 
Vozy Octavia iV a Octavia RS iV s plug-in hybridním pohonem a vysokonapěťovým lithio-ionovým akumulátorem s kapacitou 13 kWh umožňují lokálně bezemisní jízdu s dojezdem v čistě elektrickém režimu až 60 km (podle WLTP). Akumulátor lze kromě rekuperace nabíjet z vnějšího zdroje střídavým i stejnosměrným proudem.
 
Prodejci v České republice již registrují přes 200 závazných objednávek této verze. Škoda počítá s celosvětovým prodejem 20 000 vozů Octavia iV ročně, tzn. s podílem prodeje kolem 8 %. Pro větší množství zatím nejsou k dispozici akumulátory. Největší zájem se očekává v Německu - 10 000 vozů ročně. V České republice by se jich mělo prodávat 3000 kusů ročně.
 
Zajímavé jsou výsledky analýzy profilu potenciálních kupujících vozů Octavia iV. Nepřekvapí, že mají poněkud vyšší vzdělání než kupující Octavií se spalovacími motory. Jejich průměrný věk je poněkud vyšší (58 let proti 52). Za vůz jsou ochotni dát víc peněz i přesto, že jejich průměrný příjem je poněkud nižší. Jako nejčastější důvod koupě plug-in hybridu uvádějí konstrukci pohonné jednotky spolu s věrností značce a designem vozu, což pokládají za mnohem důležitější faktory než reputaci, spotřebu paliva nebo ohledy na životní prostředí. U kupujících Octavií se spalovacími motory hrají hlavní roli věrnost značce, hodnota v porovnání s cenou, design a prostornost.
 
Poprvé také mild-hybridní pohon
Octavia e-Tec je první vůz Škoda vybavený mild-hybridní technologií mHEV, kde jsou zážehové motory TSI spojené řemenovým převodem se startér-generátorem (BSG), který s pomocí 48 V lithio-ionového akumulátoru 0,6 kWh vytváří elektrifikovaný pohon. Částečně hybridní pohon je kombinován se zážehovými motory 1,0 eTSI evo/81 kW nebo 1,5 eTSI evo/110 kW, přičemž výkonnější z nich bude k dispozici i pro verzi Scout. Obě verze používají sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Mild-hybridní pohon zlepšuje dynamiku a přitom s pomocí rekuperace snižuje spotřebu paliva.
 
Škoda Auto počítá s ročním prodejem 52 000 vozů Octavia e-Tec, tzn. měly by dosáhnout podíl 21 % z celkového objemu prodeje řady Octavia. Zajímavé je, že největší zájem o verze mHEV Škoda Auto předpokládá v Turecku (12 000 vozů ročně) a dále v Polsku (11 000 vozů) a Německu (10 000 vozů). V České republice by se mělo prodávat 6000 vozů Octavia mHEV ročně.
 
Nechybí ani zemní plyn
Model Octavia se nabízí také ve variantě G-Tec s ekologickým pohonem na zemní plyn, který produkuje o 25 % nižší emise CO₂ než motory spalující benzin. Verze G-Tec na CNG byla pro model Octavia poprvé uvedena už ve třetí generaci s motorem 1,4 TGI/81 kW a posléze s 1,5 TGI evo/96 kW. Tento motor se používá i v nové generaci, kde se kombinuje se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo sedmistupňovou DSG.
 
Verze G-Tec dosud představovaly každoročně kolem 5 % nově registrovaných vozů Octavia. Cílem je prodávat 14 000 těchto verzí ročně, tzn. zvýšit jejich podíl na 6 %. Hlavními trhy jsou kromě České republiky Německo a Itálie s plánovaným prodejem kolem 2000 vozů Octavia G-Tec ročně.