name | autoweek.cz

Elektromobil Cupra Born se představuje

Elektromobil Cupra Born se představuje

26.05.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

První elektromobil se španělským původem se poprvé objevil před dvěma lety jako koncept El Born ještě s logem Seat na masce chladiče. Nyní přichází v sériové podobě jako Born a se značkou Cupra.
S kompaktním vozem Born Seat pod značkou Cupra představil svůj první model založený na modulární platformě pro elektromobilů MEB koncernu Volkswagen. Byl navržen a vyvinut v Barceloně a od září se bude vyrábět v německém závodě VW ve Cvikově.
 
Podle šéfa Seatu a Cupry Wayna Griffithse chce Cupra s modelem Born oslovit novou generaci mladých motoristů a nové cílové skupiny. Proto využije nekonvenční prodejní a vlastnické modely. Proto bude nabízen také se zvláštními leasingovými smlouvami zahrnujícími i další související služby.
 
Nové pojetí elektromobility
Cupra Born s délkou 4322 mm a rozvorem náprav 2767 mm je prvním modelem značky, který je dodáván čistým CO2 neutrálním způsobem. Za tímto účelem se v celém dodavatelském řetězci a při výrobě surovin používají energie z obnovitelných zdrojů. Emise z procesů, které dosud nemohou být klimaticky neutrální, budou kompenzovány investicemi do životního prostředí a ekologických projektů s certifikací podle nejpřísnějších standardů.
 
S modelem Born uvádí mladá značka Cupra svou sportovní vizi elektromobility. Ač sdílí téměř všechnu techniku se svým sourozencem od Volkswagenu ID.3, ukazuje stylisticky i technicky zcela odlišnou cestu k elektromobilitě. Na první pohled je jasné, že designéři z Barcelony udělali maximum pro zajištění vlastní identity. Zvolili pro Born dramatický až agresivní výraz, kterým sportovní elektromobil vynikne zejména ve zpětném zrcátku. Neméně dramaticky ovšem zapůsobí i poté, co vás předjede a ukáže výrazný difuzor a impozantní spoiler.
 
Ohledy na ekologii i v interiéru
V porovnání s ID.3 ukazuje Cupra Born silnou osobnost, a to nejen navenek, ale neméně výrazně i v interiéru - alespoň co se týče použitých přívětivějších a přitom ekologicky šetrných materiálů. Ty vytvářejí vlídnější prostředí než „tvrdé techno“ v ID.3 i při použití stejného konceptu informačních a ovládacích prvků.
 
K dispozici je samozřejmě moderní informační systém, který umožňuje přístup k online službám a aplikacím, bezpečnostním a servisním funkcím i vzdálený přístup k vozidlu. Ovládá se pomocí standardně dodávaného 12“ dotykového displeje. S novou aplikací My Cupra App může řidič zůstat ve spojení s vozem a na dálku ovládat důležité funkce, jako je proces nabíjení.
 
Pohon zadních kol
Cupru Born pohání synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 110 kW (150 k) nebo 150 kW (204 k). Energii mu dodává lithium-ionový akumulátor s čistou kapacitou 45 kWh nebo 58 kWh, podle standardu WLTP umožňující dojezd 340 km resp. 420 km. Born lze pomocí funkce rychlého nabíjení nabít na stanici s výkonem 125 kW na ujetí dalších 100 km za sedm minut. S příplatkovým balíčkem e-Boost, který bude k dispozici v roce 2022, se maximální výkon výkonnější verze zvýší na 170 kW (231 k) a pro dosažení dojezdu 540 km bude možné zvolit akumulátor s vyšší kapacitou 77 kWh.
 
Cupra slibuje dynamickou ovladatelnost, kterou upřednostňuje architektura s motorem před zadní nápravou, pohonem zadních kol a akumulátorem v podlaze snižujícím těžiště. K tomu Born proti ID.3 přidává snížený sportovní podvozek s tvrdší charakteristikou pérování, progresivním řízením a elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC Sport. Řidič má k dispozici různá nastavení adaptivního řízení podvozku DCC s vlastním nastavení předvolených režimů.