name | autoweek.cz

Ford znovu vypouští Pumu

Ford znovu vypouští Pumu

27.06.2019 | | Nové modely

U Fordu už Puma byla - v podobě pěkného malého kupé. Nová edice, jejíž prodej bude zahájen počátkem roku 2020, je ovšem v souladu s módním trendem doby zástupcem crossoverů či SUV.

Puma v nabídce Fordu nenahradí menší a jednodušší crossover EcoSport. Oba modely se budou vyrábět vedle sebe v modernizovaném závodě Ford Craiova v Rumunsku. V Kolíně nad Rýnem si od tohoto malého auta hodně slibují. Mají k tomu dobré důvody. Nejenže chtějí otřást dominantním postavením Renaultu Captur a  Peugeotu 2008 v tomto segmentu, ale myslí i na náročnější zákazníky kupující prémiovou značku Mini.
 
Nový model je postaven na architektuře modelu Fiesta. To jediné jej spojuje s Pumou z 90. let, která rovněž vycházela z Fiesty. Puma ovšem má o 90 mm delší rozvor náprav než Fiesta - 2583 mm - a je dlouhá 4186 mm (EcoSport jen 4095 mm). Pod víkem zavazadlového prostoru se skrývá úložný prostor, který podle Fordu stanovuje nová měřítka - s objemem 456 l by měl být v tomto segmentu největší. Díky dvojitému dnu se v případě potřeby ještě výrazně zvětší, takže například golfové bagy lze snadno přepravovat ve vzpřímené poloze. V případě mild-hybridní verze ubyde 54 l pro akumulátor.
 
Zajímavostí je tzv. MegaBox, sklolaminátová vanička pod podlahou kufru o objemu 80 l umožňující odkládání špinavých předmětů, např. bot, oblečení nebo menšího sportovního nářadí, protože ji lze snadno umýt. Poprvé v segmentu malých SUV jsou také nabízeny elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru se senzorem na pohyb nohy.
 
Na přístrojové desce podobné koncepce jako u Fiesty dominuje až 12,3“ digitální přístrojový panel.
 
Na výběr je zatím jen zážehový tříválec EcoBoost 1,0 l ve třech výkonových verzích - od 70 kW (95 k) přes 92 kW (125 k), k níž lze za příplatek získat systém MHEV, až po 114 kW (155 k), která je mild-hybridním systémem pohonu se 48 V vybavena standardně. Motor 92 kW pracuje s inovativní funkcí deaktivace jednoho válce při částečném zatížení.
 
U mild-hybridního ústrojí je řemenem od klikového hřídele spojen integrovaný startér/generátor o výkonu 11,5 kW, který nahrazuje alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností se rekuperuje kinetická energie a ukládá se v lithio-ionovém akumulátoru. Ten napájí elektrické příslušenství vozu a startér-generátor, který v případě potřeby pracuje jako elektromotor a s točivým momentem 50 N.m asistuje spalovacímu motoru při akceleraci. Systém pracuje s napětím 48 V.
 
Všechny tři verze motoru EcoBoost se kombinují jen se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Až v květnu 2020 nabídku rozšíří sedmistupňová dvouspojková převodovka pro 92 kW verzi. V průběhu příštího roku přibude i turbodiesel 1,5 ecoBlue/88 kW (120 k).
 
Stejně jako Fiesta by i Puma měla stanovit nové standardy i po stránce jízdních vlastností s obzvláště propracovaným zavěšením. K dispozici bude jen pohon předních kol, se 4x4 se nepočítá.
 
EU - kompaktní SUV a crossovery 2018 2017 rozdíl
1. Renault Captur 214 720 213 653 +0,5 %
2. Dacia Duster 182 100 149 042 +22,2 %
3. Peugeot 2008 180 204 180 830 -0,3 %
4. VW T-Roc 143 319 5 060 -
5. Opel/Vauxhall Mokka X 120 601 170 550 -29,3 %
6. Ford EcoSport 112 333 62 744 +79,0 %
7. Citroën C3 Aircross 111 856 17 219 -
8. Opel/Vauxhall Crossland X 97 484 39 548 -
9. Fiat 500X 95 869 90 078 +6,4 %
10. Seat Arona 91 558 6 289 -
Segment celkem 1 828 954 1 337 888 +36,7 %