name | autoweek.cz
Ford znovu vypouští Pumu
27.06.2019 | | Nové modely
U Fordu už Puma byla - v podobě pěkného malého kupé. Nová edice, jejíž prodej bude zahájen počátkem roku 2020, je ovšem v souladu s módním trendem doby zástupcem crossoverů či SUV.
Puma v nabídce Fordu nenahradí menší a jednodušší crossover EcoSport. Oba modely se budou vyrábět vedle sebe v modernizovaném závodě Ford Craiova v Rumunsku. V Kolíně nad Rýnem si od tohoto malého auta hodně slibují. Mají k tomu dobré důvody. Nejenže chtějí otřást dominantním postavením Renaultu Captur a Peugeotu 2008 v tomto segmentu, ale myslí i na náročnější zákazníky kupující prémiovou značku Mini.
Nový model je postaven na architektuře modelu Fiesta. To jediné jej spojuje s Pumou z 90. let, která rovněž vycházela z Fiesty. Puma ovšem má o 90 mm delší rozvor náprav než Fiesta - 2583 mm - a je dlouhá 4186 mm (EcoSport jen 4095 mm). Pod víkem zavazadlového prostoru se skrývá úložný prostor, který podle Fordu stanovuje nová měřítka - s objemem 456 l by měl být v tomto segmentu největší. Díky dvojitému dnu se v případě potřeby ještě výrazně zvětší, takže například golfové bagy lze snadno přepravovat ve vzpřímené poloze. V případě mild-hybridní verze ubyde 54 l pro akumulátor.
Zajímavostí je tzv. MegaBox, sklolaminátová vanička pod podlahou kufru o objemu 80 l umožňující odkládání špinavých předmětů, např. bot, oblečení nebo menšího sportovního nářadí, protože ji lze snadno umýt. Poprvé v segmentu malých SUV jsou také nabízeny elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru se senzorem na pohyb nohy.
Na přístrojové desce podobné koncepce jako u Fiesty dominuje až 12,3“ digitální přístrojový panel.
Na výběr je zatím jen zážehový tříválec EcoBoost 1,0 l ve třech výkonových verzích - od 70 kW (95 k) přes 92 kW (125 k), k níž lze za příplatek získat systém MHEV, až po 114 kW (155 k), která je mild-hybridním systémem pohonu se 48 V vybavena standardně. Motor 92 kW pracuje s inovativní funkcí deaktivace jednoho válce při částečném zatížení.
U mild-hybridního ústrojí je řemenem od klikového hřídele spojen integrovaný startér/generátor o výkonu 11,5 kW, který nahrazuje alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností se rekuperuje kinetická energie a ukládá se v lithio-ionovém akumulátoru. Ten napájí elektrické příslušenství vozu a startér-generátor, který v případě potřeby pracuje jako elektromotor a s točivým momentem 50 N.m asistuje spalovacímu motoru při akceleraci. Systém pracuje s napětím 48 V.
Všechny tři verze motoru EcoBoost se kombinují jen se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Až v květnu 2020 nabídku rozšíří sedmistupňová dvouspojková převodovka pro 92 kW verzi. V průběhu příštího roku přibude i turbodiesel 1,5 ecoBlue/88 kW (120 k).
Stejně jako Fiesta by i Puma měla stanovit nové standardy i po stránce jízdních vlastností s obzvláště propracovaným zavěšením. K dispozici bude jen pohon předních kol, se 4x4 se nepočítá.
Nový model je postaven na architektuře modelu Fiesta. To jediné jej spojuje s Pumou z 90. let, která rovněž vycházela z Fiesty. Puma ovšem má o 90 mm delší rozvor náprav než Fiesta - 2583 mm - a je dlouhá 4186 mm (EcoSport jen 4095 mm). Pod víkem zavazadlového prostoru se skrývá úložný prostor, který podle Fordu stanovuje nová měřítka - s objemem 456 l by měl být v tomto segmentu největší. Díky dvojitému dnu se v případě potřeby ještě výrazně zvětší, takže například golfové bagy lze snadno přepravovat ve vzpřímené poloze. V případě mild-hybridní verze ubyde 54 l pro akumulátor.
Zajímavostí je tzv. MegaBox, sklolaminátová vanička pod podlahou kufru o objemu 80 l umožňující odkládání špinavých předmětů, např. bot, oblečení nebo menšího sportovního nářadí, protože ji lze snadno umýt. Poprvé v segmentu malých SUV jsou také nabízeny elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru se senzorem na pohyb nohy.
Na přístrojové desce podobné koncepce jako u Fiesty dominuje až 12,3“ digitální přístrojový panel.
Na výběr je zatím jen zážehový tříválec EcoBoost 1,0 l ve třech výkonových verzích - od 70 kW (95 k) přes 92 kW (125 k), k níž lze za příplatek získat systém MHEV, až po 114 kW (155 k), která je mild-hybridním systémem pohonu se 48 V vybavena standardně. Motor 92 kW pracuje s inovativní funkcí deaktivace jednoho válce při částečném zatížení.
U mild-hybridního ústrojí je řemenem od klikového hřídele spojen integrovaný startér/generátor o výkonu 11,5 kW, který nahrazuje alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností se rekuperuje kinetická energie a ukládá se v lithio-ionovém akumulátoru. Ten napájí elektrické příslušenství vozu a startér-generátor, který v případě potřeby pracuje jako elektromotor a s točivým momentem 50 N.m asistuje spalovacímu motoru při akceleraci. Systém pracuje s napětím 48 V.
Všechny tři verze motoru EcoBoost se kombinují jen se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Až v květnu 2020 nabídku rozšíří sedmistupňová dvouspojková převodovka pro 92 kW verzi. V průběhu příštího roku přibude i turbodiesel 1,5 ecoBlue/88 kW (120 k).
Stejně jako Fiesta by i Puma měla stanovit nové standardy i po stránce jízdních vlastností s obzvláště propracovaným zavěšením. K dispozici bude jen pohon předních kol, se 4x4 se nepočítá.
EU - kompaktní SUV a crossovery | 2018 | 2017 | rozdíl |
1. Renault Captur | 214 720 | 213 653 | +0,5 % |
2. Dacia Duster | 182 100 | 149 042 | +22,2 % |
3. Peugeot 2008 | 180 204 | 180 830 | -0,3 % |
4. VW T-Roc | 143 319 | 5 060 | - |
5. Opel/Vauxhall Mokka X | 120 601 | 170 550 | -29,3 % |
6. Ford EcoSport | 112 333 | 62 744 | +79,0 % |
7. Citroën C3 Aircross | 111 856 | 17 219 | - |
8. Opel/Vauxhall Crossland X | 97 484 | 39 548 | - |
9. Fiat 500X | 95 869 | 90 078 | +6,4 % |
10. Seat Arona | 91 558 | 6 289 | - |
Segment celkem | 1 828 954 | 1 337 888 | +36,7 % |
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz