name | autoweek.cz

Francouzský komfortní expres

Francouzský komfortní expres

14.11.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Peugeot i nadále usiluje o úspěch v obtížném segmentu střední třídy. Druhá generace modelu 508 k tomu má všechny předpoklady.
Navzdory rozsáhlému přesunu zájmu kupujících od tradičních modelů střední třídy k SUV a prémiovým značkám, i nadále přetrvává zájem některých značek o tento segment. Dokládá to nový Peugeot 508.
 
Segment střední třídy v Evropě
Zatímco v polovině 90. let překračoval podíl vozů střední třídy hranici 20 % evropského trhu, nyní už je to jen 3,2 %. Přitom třetina z nich se prodává v Německu. Dalšími významnějšími trhy jsou Velká Británie, Francie a Polsko. Zajímavé je, že Česká republika je v počtu prodaných vozů v tohoto segmentu v Evropě na 9. místě. Při vývoji aut střední třídy je ovšem dnes rozhodující skutečnost, že tyto vozy se skvěle prodávají na dnes nejdůležitějším trhu světa - v Číně.
 
Segmentu střední třídy jednoznačně dominují kombi, představující 60 % prodaných vozů. Zatímco klasické sedany se rychle vytrácejí s podílem už jen 13 %, roste zájem o liftbacky, které už překročily podíl 20 %. Je to dáno mj. i tím, že právě tento typ karoserie je velmi oblíbený mezi generací čtyřicátníků, což jsou nejčastěji ti, kteří rozhodují o výběru firemních vozů. Všichni výrobci se dnes ve střední třídě snaží nabízet bohatě vybavené vozy blížící se v mnoha ohledech prémiovým vozům, protože cena u jednoznačně převažujících firemních zákazníků nebývá tím nejdůležitějším kritériem.
 
Navzdory systematické kampani proti vznětovým motorům si v tomto segmentu uchovávají dominantní postavení s podílem kolem 60 %, byť zájem o ně mezi kupujícími klesá. Roste zájem o hybridní pohon, nicméně ten stále dosahuje jen 5 % z celkového počtu prodaných vozů střední třídy. Rostoucí podíl zážehových motorů mezi těmito automobily převážně používanými k jízdám na dlouhé vzdálenosti znamená, že rostou emise CO2.
 
Místo sedanu fastback
V reakci na současné trendy Peugeot 508 nově přichází jako liftback (fastback), který bude samozřejmě následovat i nezbytné kombi. Ve své nové podobě s bezrámovými dveřmi je 508 o plných 60 mm nižší než předchůdce a současně je i širší, takže působí mnohem dynamičtějším dojmem. S délkou 4750 mm (rozvor náprav 2793 mm) je kratší než většina konkurentů. Objem zavazadlového prostoru: je 487 l resp. až 1537 l.
 
Použití platformy PSA EMP2 umožnilo dosáhnout snížení hmotnosti v průměru o 70 kg v porovnání s předchozí generací.
 
Přehlednost i komfort
Nová 508 samozřejmě využívá nejnovější generaci uspořádání ovládacích a informačních prvků Peugeot i-Cockpit s malým volantem a vyvýšeným digitálním sdruženým přístrojem ve formě 12,3“ displeje v kombinaci s 8“ nebo 10“ dotykovými displeji, opět v kombinaci s páčkami pro ovládání nejdůležitějších funkcí.
 
Novinkou pro zvýšení komfortu nejen při dlouhých cestách je sedadlo řidiče (u vyšších výbav i spolujezdce) s masážní funkcí, které získalo ocenění ergonomie zdravotní certifikát AGR (Aktion für Gesunder Rücken - Akce pro zdravá záda).
 
Bezpečnostní systémy
Základní vybavení asistenčními systémy Pack Safety zahrnuje aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu PFIL s možností korekce jízdní dráhy, systém rozpoznání dopravního značení upravující nejvyšší povolenou rychlost, systém automatického nouzového brzdění Active Safety Brake, Distance Alert, který upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku a systém sledování doby řízení Coffee Break Alert.
 
Novinkou je systém nočního vidění Night Vision, který používá infračervenou kameru umožňující rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností. Systém funguje na dálku až 200 - 250 m a řidiče na displeji upozorňuje na pohybující se objekty.
 
V městském provozu má řidič k dispozici systém Visiopark 2, poskytující výhled v úhlu 360°, a poslední generaci systému Full Park Assist s perimetrickou funkcí FlankGuard, kde systém během parkování nebo vyjíždění z parkovacího místa automaticky ovládá řízení, zrychlení a brzdění.
 
I nadále s turbodiesely
Na výběr je jediný zážehový motor 1,6 THP PureTech 180 (133 kW/180 k) a tři turbodiesely 1,5 BlueHDi 130 (96 kW/130 k) a 2,0 BlueHDi 160 (120 kW/163 k) resp. 180 (130 kW/177 k). Převodovka je osmistupňová automatická EAT8 od firmy Aisin, jen pro nejslabší turbodiesel lze volit i přímo řazenou šestirychlostní. Plug-in hybridní pohon bude k dispozici koncem roku 2019.
 
Cenová nabídka začíná na 730 000 Kč za verzi BlueHDi 130 MAN6. Součástí základní výbavy jsou mj. Peugeot i-Cockpit, tempomat, denní světla a zadní svítilny s LED, automatická klimatizace, stěrače Magic Wash a sada asistentů Safety Pack. Záruka se skládá ze dvouleté značkové a následné tříleté (resp. do 60 000 km) v rámci servisní smlouvy Optiway Garance. Na vrcholu nabídky výbav je verze GT Line s tlumiči pérování na zadní víceprvkové nápravě s řízeným variabilním odpružením Active Suspension Control.
 
Pro evropské trhy se Peugeot 508 vyrábí v Mylhúzách.
 
Střední třída v EU 1. pol. 2018 1. pol. 2017 rozdíl
1. Volkswagen Passat 93 252 95 234 -2,1 %
2. Škoda Superb 42 361 44 852 -5,6 %
3. Opel/Vauxhall Insignia 41 714 29 890 +39,6 %
4. Ford Mondeo 26 603 30 898 -13,9 %
5. Volkswagen Arteon 12 873 2 004 -
6. Renault Talisman 11 918 19 532 -39,0 %
7. Toyota Avensis 11 774 14 413 -18,3 %
8. Mazda6 9 456 12 980 -27,1 %
9. Kia Optima 8 169 8 061 +1,3 %
10. Peugeot 508 7 153 13 567 -47,3 %
Segment celkem 281 047 292 857 -4,0 %