name | autoweek.cz

Hvězda pro soukromé motoristy

Hvězda pro soukromé motoristy

30.12.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia uvádí na trh novou generaci nejprodávanějšího vozu evropským soukromníkům - hatchbacku Sandero a jeho oblíbené crossoverové varianty Sandero Stepway. Novou generaci zvolila mezinárodní porota mezi finalisty ankety AutoBest - Best Buy Car Europe 2021.
Nová éra v historii rumunské automobilky Dacia započala v roce 1999, kdy ji od rumunské vlády odkoupil Renault. V roce 2004 začala výroba prvního modelu začínající novou éru - malého sedanu Logan. Jednoduchý automobil, těžící z osvědčené techniky starších generací vozů Renault, byl určený především pro rozvíjející se trhy východní Evropy jako alternativa k ojetým autům. V roce 2008 jej doplnil hatchback Sandero. O rok později nabídku rozšířila ještě crossoverová verze Sandero Stepway. Tento praktický a odolný automobil, nabízející zákazníkům jen to podstatné bez jakýchkoliv zbytečností, dokázal ve velkém oslovit i zákazníky ze západní Evropy.
 
V roce 2012 přišly Sandero a Sandero Stepway ve druhé generaci, vycházející ze stejného technického základu. Dosáhly pozoruhodný prodejní úspěch, když se tato modelová řada od roku 2017 stala v Evropě nejprodávanější pro soukromé kupující. Sandero představuje třetinu celkového prodeje značky Dacia. Dosud se prodalo 2,1 milionu těchto vozů, přičemž 65 % (1,3 milionu vozů) z toho představuje verze Stepway V České republice se za osm let prodalo 20 000 těchto vozů.
 
Nenápadná revoluce
Nové Sandero přináší po stránce vzhledu logickou evoluci navazující na předchozí dvě generace. Už pohled do interiéru ale ukazuje, že zde je všechno úplně jinak. Po technické stránce došlo k radikální proměně. Dosud používaný základ, vycházející ze starších vozů Renault a platformy B0/M0, už nemůže splnit současné standardy s ohledem na bezpečnost, emise a komunikační systémy.
 
Sandero a Sandero Stepway se od předchozích generací liší především použitím nejmodernější alianční modulární platformy CMF-B, známé mj. z nejnovější generace Renaultu Clio. Díky této platformě s novou architekturou elektroniky bylo možné použít mnoho moderních systémů osvědčených z vozů Renault, stejně jako nejmodernější pohonné jednotky plnící současné emisní standardy. Navíc zesílená nosná struktura, využívající i vysokopevnostní oceli, výraznou měrou zvyšuje bezpečnost.
 
Do výbavy nové generace Sandera se tak dostává nejmodernější technika aniž by to bylo na úkor základních předností této modelové řady, tedy jednoduchosti, robustnosti a uchování cenové dostupnosti. Dosažení příznivé ceny začíná už při konstrukci rozhodováním o tom, co je nutné použít z hlediska legislativy a co zákazníci skutečně vyžadují. Tyto požadavky se postupně vyvíjejí a nová generace Sandera na to reaguje. Proto se na verzi Stepway objevují střešní ližiny a už v základní výbavě se rozšiřuje využívání chytrých telefonů, protože právě to si zákazníci žádají.
 
Ač se vnější rozměry změnily jen minimálně, interiér je prostornější, lépe vybavený a podstatně komfortnější než dosud. Mírně se zvětšil i zavazadlový prostor, který nyní má objem 328 l/1455 l. Crossoverová verze Stepway se v nové generaci od hatchbacku Sandero odlišuje mnohem víc než dosud - v podstatě jde o svébytný model odlišný i v interiéru.
 
Jen zážehové tříválce
Motory jsou k dispozici výhradně zážehové tříválce 1,0 l. Základem je nepřeplňovaný SCe 65 s výkonem 49 kW, točivým momentem 95 N.m a pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. Tento motor se nebude dodávat pro verzi Stepway.
 
Motor TCe 90 s přeplňováním turbodmychadlem, výkonem 67 kW při 4600/min a točivým momentem 160 N.m při 2100/min lze kombinovat se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo automatickou CVT (v této podobě je točivý moment motoru jen 142 N.m při 1750/min).
 
Přeplňovaný motor bude připraven i v hospodárné verzi TCe 100 LPG (Eco-G 100), která je při pohonu na LPG nejen úspornější, ale i výkonnější (74 kW při 5000/min, 170 N.m při 2000/min) a dynamičtější. Při jízdě na benzin má stejné parametry jako TCe 90. Přestože má tato varianta druhou nádrž na 40 l LPG, její zavazadlový prostor si uchovala nezměněný objem. Použití LPG přímo z výroby je levnější než CNG, propan je dostupný v celé Evropě a o tento pohon je v mnoha zemích velký zájem - ve Francii se čtvrtina vozů Dacia prodává s pohonem na LPG.
 
Moderní komunikační systémy
K pozoruhodnému posunu došlo v infotainmentu. Využívají se při tom systémy vyvíjené u Renaultu, nicméně při jejich výběru byla opět rozhodující cenová dostupnost. Ve všech úrovních je připraven držák s USB připojením mobilního telefonu. K dispozici jsou tři úrovně. V základní Media Control je připravena dokovací stanice pro chytrý telefon, který zde nahrazuje displej infotainmentu. Rádio má ovládání na volantu. Ve střední úrovni Media Display je 8“ dotykový displej zobrazující data z připojeného telefonu.
 
Vrcholný systém Media Nav je vybaven vestavěnou navigací a bezdrátovým spojením s telefonem. Sandero je jediným vozem v tomto segmentu nabízejícím takovýto systém. Media Nav je pozoruhodný jednoduchostí ovládání s příkladnou logikou, z níž by si tvůrci mnohem dražších systémů i prémiových značek měli vzít příklad.
 
Z nejmodernější techniky jsou v nabídce mj. elektrická ruční brzda a LED světlomety pro denní svícení (pro dálková světla jsou k dispozici jen halogeny). Mezi asistenčními systémy už nechybějí ani systém automatického nouzového brzdění, hlídání mrtvého úhlu či parkovací senzory vpředu i vzadu.
 
Sandero se vyrábí v Tangeru a Casablance, Sandero Stepway se kromě toho pro evropské trhy vyrábí i v Pitesti. Cenová nabídka pro český trh bude zveřejněna začátkem ledna a první vozy by k zákazníkům měly dorazit na přelomu ledna a února. Na základě informací z jiných zemí je jasné, že základní cena bude muset být poněkud vyšší než dosud, protože ji zvyšují prvky požadované legislativou. I nadále by měla být v porovnání s konkurencí velmi příznivá.