name | autoweek.cz

Kia Sorento - první SUV na nové platformě

Kia Sorento - první SUV na nové platformě

24.03.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Novou generaci komfortního SUV Sorento nebylo možné představit na ženevském autosalonu. Proto se automobilka Kia rozhodla nabídnout světovou premiéru prostřednictvím internetu. Díky novým asistenčním a informačním systémům Sorento zaujímá vedoucí postavení v nabídce značky.
Kia zásadním způsobem přepracovala své prostorné reprezentativní SUV - čtvrtá generace Sorenta přijíždí nejen s novým designem exteriéru i interiéru, ale je to i první model značky, který využívá novou platformu pro SUV střední velikosti. Díky tomuto základu a větším rozměrům je tato novinka jedním z nejprostornějších a nejvariabilnějších SUV se třemi řadami sedadel (ty jsou příplatkovou výbavou). Kromě toho Kia poprvé Sorento nabízí i s hybridním pohonem.
 
Pro Evropu se bude vyrábět v korejském výrobním závodu Kia ve Hwasungu. Prodej v Evropě bude zahájen ve třetím čtvrtletí 2020. První generace Sorenta byla uvedena na světové trhy v roce 2002. Od té doby se prodaly více než třemi miliony vozů tří generací, z toho v Evropě 300 000 vozů.
 
Nové Sorento vypadá „rychlejší“
Karoserie nového Sorenta je trochu hranatější: designéři si dali za cíl udržet silný a robustní vzhled předchozích generací, ale zároveň vylepšit jeho vzhled a dát mu sportovnější výraz. Zatímco u jeho předchůdce dominovaly zaoblené tvary, nový design se vyznačuje ostřejšími liniemi a hranami.
 
Zepředu Sorento ukazuje novou interpretaci tzv. „tygřího nosu“, mřížky chladiče typické pro vozy Kia. Je širší a důraznější než u předchůdce a organicky zahrnuje světlomety. Charakteristickým prvkem designu přídě jsou také nové denní LED světla, které jsou integrována do světlometů a s jejichž pomocí byla modelována nezaměnitelná linie „rámující oči tygra“.
 
Sorento se narostlo jen o jeden centimetr na šířku, výšku i délku, nicméně vypadá podstatně větší než jeho předchůdce. Protože převisy vpředu i vzadu jsou kratší, rozvor se díky nové platformě protáhl o 35 mm až na 2815 mm. V důsledku toho se optický dojem ze Sorenta změnil, vypadá nyní mnohem delší a dá se říci i „rychlejší“.
 
V závislosti na specifikaci má zavazadlový prostor objem v případě plně obsazené sedmimístné verze 187 l (resp. 179 l), s obsazenými pěti místy až 821 l (u sedmimístné verze), resp. 910 litrů (u pětimístné).
 
Tradičně prostorný interiér
Hodně se toho stalo také v interiéru: technicky orientovaný interiér nabízí prvky, které lze ovládat intuitivně a moderní informační systémy. Současně poskytuje obvyklý velkorysý prostor, který charakterizuje tuto řadu SUV značky Kia už od jejich první generace.
 
V závislosti na verzi jsou klíčovými prvky nového interiéru jsou dva velkoformátové displeje: o velikosti 12,3“ v pozici plně digitálního přístrojového panelu s vysokým rozlišením a centrální 10,25“ dotykový pro informační a navigační systém. Mnoho funkcí ale lze ovládat také pomocí nových tlačítek na pravé a levé straně displeje.
 
Standardně dodávaný audiosystém s 8" displejem umožňuje integraci smartphonu pomocí Apple CarPlay nebo Android Auto. V nabídce je i projekční head-up displej, který promítá informace o jízdě, z navigace a výstrahy z asistenčních systémů na čelní sklo do zorného pole řidiče.
 
Turbodiesel nebo hybridní pohon
Sorento Hybrid kombinuje zážehový turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,6 T-GDI s přímým vstřikováním benzinu s elektromotorem 44,2 kW a lithio-ion-polymerovým akumulátorem s kapacitou 1,49 kWh. Největší výkon systému je 169 kW (230 k) a točivý moment 350 N.m. Převodovka je šestistupňová automatická.
 
V Evropě lze SUV objednat také s novým vznětovým čtyřválcem 2,2 l Smartstream o výkonu 148 kW (202 k) poskytující maximální točivý moment 440 N.m. Motor má o 38,2 kg nižší hmotnost než předchozí turbodiesel, v neposlední řadě díky hliníkovému bloku motoru, který o 19,5 kg nižší hmotnost než litinový blok předchůdce. Turbodiesel je spojen s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Kia 8DCT.
 
Autonomní řízení 2. úrovně
Kia také modernizovala podvozek. Díky tomu nové Sorento poskytuje bezpečnější a pohodlnější jízdní zážitek ve srovnání se svým předchůdcem. Je to do značné míry dáno rozsáhlou revizí nezávislého zavěšení kol obou náprav. Inženýři dosáhli významného pokroku zejména ve třech oblastech: snížily se odezvy nosné struktury na nekvalitní povrch, snížil se přenos hluku a vibrací od podvozku a zlepšila se ovladatelnost s lepší odezvou řízení v zatáčkách. Nová funkce Terrain Mode v kombinaci se systémem pohonu všech kol (za příplatek) zlepšuje schopnosti vozu při jízdě v bahně, sněhu a písku.
 
V závislosti na verzi je k dispozici řada moderních asistenčních systémů ADAS. Ty zahrnují například autonomní nouzové brzdění FCA s rozpoznáváním chodců, cyklistů a vozidel detekující také protijedoucí provoz při odbočování na křižovatce.
 
K dispozici je také aktivní systém sledování slepého úhlu s asistentem pro zamezení kolizím BCA a funkcí monitorování okolí SVM, kamera pro výhled všemi směry a výstražný systém mrtvého úhlu BVM s aktivním zásahem do řízení, pokročilý adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (SCC) a pokročilý adaptivní tempomat na bázi navigace NSCC se systémem následování v jízdním pruhu LFA, představující technologii Kia pro autonomní řízení 2. úrovně a regulující zrychlování, brzdění a řízení podle vozidel jedoucích vpředu. Systém LFA pracuje při rychlosti od 0 do 180 km/h.
 
 střední SUV 2019 2018 změna
1. Škoda Kodiaq 90 765 66 092 +37,3 %
2. VW Tiguan Allspace 41 683 34 516 +20,8 %
3. Mitsubishi Outlander PHEV 33 820 22 670 +49,2 %
4. Seat Tarraco 31 940 224 -
5. Nissan X-Trail 24 080 47 656 -49,5 %
6. Mitsubishi Outlander 13 574 17 070 -20,5 %
7. Renault Koleos 12 066 19 100 -36,8 %
8. Kia Sorento 10 022 10 275 -2,5 %
9. Hyundai Santa Fe 8 890 7 775 +14,3 %
10. Ford Edge 8 818 9 533 -7,5 %
Segment celkem 287 854 246 361 +16,8 %